Første løbetid?

Der har intet været siden, men jeg husekde jo også forkert og troede hun var fra maj:-)

Heller ingen tis siden.

KH

Jeg kjenner flere som har siamesere som har strintere blandt hunnkattene sine. Akkurat hos disse virker det som det er linjebetinget. Generasjon etter generasjon gjør det samme.(altså hunnkatter)
Personlig hadde jeg ikke avlet på en slik linje.

Jeg har kun hatt en hunnaktt som strintet i løpetiden,men hun var veldig praktisk og gjorde det på samme sted,alltid.Det ble ikke gitt videre til nyere generasjoner.

Nå har jeg ingen strintere,og det er deilig å slippe.
Hannkatten strinter egetlig heller ikke.Så få ganger at en kan telle det på en hånd,så gjør han det alltid i badekaret,og har nå vært fertil i 1 år :slight_smile:

Kat iV og andre aktive slankere raser er jo ofte tidlig ute med å bli fertile.
6 mnd er ikke uhyre tidlig,det har fantes tidligere.

Min hunnkatter løper første gang et sted mellom 6-9 mnd.
Jeg har tidligere eid hannkatt,siameser,som var klar til å lage bebiser 6 mnd gammel.Mens de adre har vært klar mellom 7-10 mnd alder.

Hvis hun var i løb, så er hun ude af det igen - tirsdag tog jeg hende med til noget miljøtræning og i går i Randers var der heller ikke tegn, synes jeg men måske andre så andet?

Jeg har ikke set tis siden den dag. Ved ikke hvad det var…

Hvorfor vil du ikke avle på en hunkat, der strinter i løbetid? Blot nysgerrig…

KH

For jeg syns det er urenslig,og ikke et pluss i min bok å avle videre på det.
Da er det snakk om kun strinting i forbindelse med løpetider,ikke om dem er syke.
Jeg syns rett og slett det er en dårlig “egenskap”.

Nå vil jeg ikke nevne noen navn,men jeg vet også om en som ikke bryr seg om at oldemor,bestemor,mor og tanter går å strinter, hun forteller det slett ikke til kattungekjøperene sine.(det ble fortalt først til ny eier da katten ble fertil og problemene startet)Enten det er avl,show eller kun kos.
Noen av disse kattene kan ikke la være med å strinte kun i løpetidene,men lager det til seg en uvane.
Jeg syns det er en opplysningsplikt å ihvertfall fortelle om de “minus” der finnes,så kan kjøperene få velge “risikoen”.

Det er noe annet med hannkatter syns jeg.Bare min personlige mening.Der er det mer uvanlig om dem ikke strinter.:slight_smile:

Det når strintingen går ut av kontroll på hunnkatter,så kan man ende med å ha både hannkatt og hunnkatt(er) til slutt på egene katterom,fordi dem ikke kan gå i hele huset. Jeg orker ihvertfall ikke markering over hele mitt hjem.
For meg så er ikke det oppdrett,og slike katter har ikke jeg heller lyst å selge til andre. (altså om det går ut av kontroll og strintes utenom løpetid også)

Jeg kjenner kun denne ene kat IV linjen,ellers kjenner jeg egentlig få hunnkatter som strinter.:slight_smile:

Der er flere som jobber aktiv med disse linjene,men en oppdretter avsluttet den.
Endte med avlivning av de 2 hun hadde beholdt selv.Det nyttet ikke til slutt,hjalp ikke å kastrere heller.Dette var både hunn og hannkatt, mor og sønn. Denne oppdretteren holder ikke egen hannkatt,og sønnen skulle bare være show kastraten deres.
Hele hjemmet var totalt nedpisset,og først nå noen år senere pusser dem opp,og det er ikke noen god duft i vegger eller gulv.

Det er snakk om noen spesielle engelske linjer,men gjelder ikke alle engelske kat IV katter:) Min egelskmann var ikke fra samme “spray linjer” og markerte omtrent ikke han heller,enda han ble fertil 6 mnd gammel.

Tak for dit svar - jeg kan godt se, at hvis det sætter sig som en vane når katten lukkes og sælges til kæl senere, så er det lig med at sælge et adfærdsproblem i den virkelig tunge ende videre (Urenlighed er noget af det værste at leve med for en kælekatteejer).

Jeg troede bare, at de fleste stoppede, når de blev neutraliseret, men risikoen er der naturligvis, og køber har absolut krav på ren besked.

Jeg kender et par, der har købt tidligere avlskatte fra opdræt til kæl - de har dog altid fået at vide, hvis der var nogle særlige omstændigheder, som de skulle vide. Jeg tror ebstemt også på ærlighed fremfor det andet.

Jeg tror altså jeg har fundet årsagen forresten - meget pinligt… Jeg havde som sagt en bakke til at stå på det sted, da Sophie ankom. For en uges tid siden fjernede jeg den, men der lå lidt grus (brugt) på gulvet, som jeg ikke fik taget mig sammen til at fjerne straks. Dagene gik, jeg glemte det grus, men det har med stor sandsynlighed fået en af mine katte til at gå derhen og tisse.

Nu er der gjort rent og jeg har lært af min bommert. Der har intet tisseri været siden.

Om det var en begyndende løb - som hun så aldrig helt kom i - fordi jeg tog hende med til Randers midt i det hele - tør jeg ikke sige. Jeg tror snarere fejlen var ejerens…

Men jeg er meget i tvivl. Jeg håber det var mig og ikke løb, for det er meget tidligt synes jeg at gå i løb.

Tak for alle jeres gode svar

MVH Helle