Første møde med hund

hej vi har lige hentet en alm huskat på 14 uger gammel.

mit spørgsmål kommer her.

vi har en hund på 2,5 år som hun skal møde men hvordan får man det bedste møde til at gå godt så de forhåbenligt bliver gode venner.

vi har lavet et rum hvor katten kan hoppe ud og ind som det passer den, og når hunden står henne ved indgangen til hvor katten er så læser katten. hunden står og ser glad ud og loger med halen.

1 Synes om

Nu er jeg ny og uden meget erfaringer og viden, der er virkelig mange her der er eksperter, men for mig lyder det som rigtigt godt det du har gjort :slightly_smiling_face: og tillykke men den nye beboere

Med venlig hilsen

mange tak

det går bedre idag men stadig ikke helt venner endnu.
de er kommet tættere på hinanden men katten væser endnu når hunden kommer tæt på eller hopper op af bordet.

1 Synes om

Det lyder da til, at de nok skal lande den, så… :+1:

Da jeg selv sammenførte hund og killing, sørgede jeg for at ha’ hunden under fuld kontrol - i første omgang mødte han kun katten med mig som buffer, dvs. jeg sad med killingen, når han fik lov at hilse på den.
Med til historien hører så, at der var tale om en jagthund, med en historik som katte-jæger, så det var vigtigt for mig at han dels forstod, at katten var blåstemplet af mig som en del af familien, og dels at der ikke opstod situationer der triggede “jagt”, inden førstnævnte var etableret.

Hvis hunden er rolig omkring katte - hvilket det lyder til jeres er - behøver man næppe de samme sikkerhedsforanstaltninger… :wink:

2 Synes om

Nu er der jo forskel på hunde … både racens fysik og grundtemperament og på personlighed.
Og så også, hvordan man selv er omkring hunden og hvad man har lært den.

Så med det in mente :slight_smile:

Jeg vil - altid! - have hunden under kontrol, når den møder katten i den første tid.
Ikke hold på katten, nej hav dit fokus på en rolig hund.
Store klodsede hoppende bevægelser, åben halsende mund og store-logrende haler er bare modsatrettet kommunikation for en kat :slight_smile:
Hund tror den ser venlig ud - men det er ikke helt det katten læser :slight_smile:

Hunden skal ikke hen med hovedet og snudedutte på katten, så længe de ikke kender hinanden godt.
Når hund og kat er i samme rum, så ville jeg altid bede hunden om at forholde sig i ro.
Kan den ikke det - så må jeg ned på gulvet og side ved den, så jeg kan hjælpe den i ro :slight_smile:
Der er et hav at øvelser og småting en hund kan gøre “i ro”. Ro er sådan set en god ting at have lært hunden i mange situationer :+1:

Jo roligere hunden lærer at være om katten fra start, jo hurtigere bliver katten nysgerrig og vil opsøge hunden af sig selv :slight_smile:

Katten skal kunne komme for sig selv, hunden må ALDRIG lykkes med hverken helt eller halvt at løbe efter katten, den skal simpelthen lære at katten må gå væk uden den følger efter.

Herhjemme flyttede min koratdreng godt nok ind efter min hund har lært kattene bestemmer, men hunden leger jo især med den ene af kattene i forvejen, så hun troede da at sådan var det da også med ham den nye …
Så hunden måtte lige i nogle uger genintroduceres til, at vi inde er rolige - og så måtte jeg tage hunden med ud og brænde krudt af :slight_smile:
Det gjorde at den lille ny kat i sit eget tempo kunne snuse og se på den der mærkelig hund i sit eget tempo, og der gik faktisk ikke mange dage, før de havde deres første “snudedut”, uden at jeg behøvede bekymre mig :slight_smile:

Det handler i meget høj grad om, at I skal flytte fokus fra kat til hund :slight_smile:
Lær og hjælp hund til altid at være rolig når katten er i samme rum - så skal kattens nysgerrighed nok overtage :slight_smile:
Det er sjældent katte i nye omgivelser hopper frem i legebuk, som hvalpe gør det, over for fremmede dyr. De er rolige og ser lidt an på afstand først.
Hvis hunden er rolig i sit kropssprog, så vil katten meget hurtigere turde se nærmere på den :slight_smile:

Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at gøre hund og kat næsten uadskillige :slight_smile:

15 Synes om

Så har de været meget tæt på hinanden side om side men endte med at de ville sloges så nu har vi skilt de to ad så de ikke kan komme til hinanden…

Så må vi se imorgen

3 Synes om

Læs @PiaB 's råd herover grundigt igennem. Pia ved, hvad hun taler om. Det er bedre at være i kontrol end bare at håbe på, at det går godt :slight_smile: Det er også bedre at undgå, at det kommer så vidt, at de lægger an til at slås, for den slags kan sætte sig i en kat.

6 Synes om

Hold hunden i snor indtil den lader katten være i fred.

1 Synes om

Her var Tjalfe (hunden) godt 6mdr da vi fik Thea som 12 ugers killing. Da vi kom hjem med hende tog jeg Tjalfe i snor og havde ham ved siden af mig og så åbnede min mand kassen med Thea. Thea brugte måske 30 minutter på at undersøge før hun var henne og dutte næse med Tjalfe. En time senere legede de sammen første gang (I Tjalfes kurv mens han stadig var i snor). Tjalfe var i snor resten af dagen, mest for at sikre han ikke blev for voldsom inden de blev helt sikre på hinanden. Snoren var ikke nødvendig dagen efter. De 2 var næsten uadskillige.

2 Synes om