Chardonnay har lige haft et par ture til doktor i løbet af det sidste døgn.
I går morges var alt normalt, men da vi spiste aftensmad i aftes efter en lidt travl søndag, hvor vi ikke havde været så meget hjemme, gik det pludselig op for mig at Chardonnay var unormalt rolig og bare lå og sov. Normalt er aftenen hans peak for irriterende aktiviteter…
Da jeg vækkede ham og tog ham op, var han tydeligvis utilpas, lidt krum ryg og kvalmetegn, så vi fandt termometer frem for at tjekke temperaturen inden vi ringede til vagtdyrlægen. Da jeg ville måle hans temperatur, blev det ret tydeligt at der som minimum var noget forstoppelse. Helt hårde klumper i endetarmen. ![]()
Vagtdyrlægen gav noget kvalmestillende og afførende i begge ender og besked om egen dyrlæge i dag hvis der ikke var hul igennem.
I dag har han så været ved egen dyrlæge, hvor der blev taget røntgen for at udelukke fremmedlegemer. Og så konstaterede de at hans blære også var ret fuld, så han fik også tjekket urin. Der var ingen sten/krystaller og ingen blokering i urinvejene, men lidt blod og en pH over 9 i urinen. Det synes jeg virker meget højt. Og jeg forstår ikke helt hvad der kan være skyld i både forstoppelse og høj pH i urinen.
Han lever primært at vådfoder med supplement af lidt tørkost og mush.
Han er kommet af med lidt afføring i løbet af i dag og spiser også lidt og er nok også lidt mere aktiv, så det går den rigtige vej. Jeg synes bare det er lidt underligt…
Har nogle af jer inputs eller gode råd til hvordan vi bedst hjælper ham, eller ideer til hvad der kan være gået skævt?
Jeg kan desværre ikke bidrage med noget, vil blot ønske Chardonnay god bedring. ![]()
Rigtig god bedring til Chardonnay ![]()
Håber han snart er frisk igen ![]()
Altså det eneste jeg har erfaring med er stop i systemet. Han har fået afførende både den ene og den anden vej ved Vet, men giver du stadig, eller var det en engangsfornøjelse?
Jeg ville give lidt parafinemulsion dagligt, indtil det hårde er kommet ud. Det er olie og har kun smørende effekt, så det påvirker ikke væske og salte i tarmen. Det kan give lidt kvalme, men det behandles han for, så det er mit bedste bud
Håber han snart er klar igen ![]()
Få tjekket bugspytkirtel tal. De kan blive så dårlige af det.
Det kan give nogle sære problemer. Muffin får tynd mave og kvalme. Hans oldefar fik primært forstoppelse
Han fik klyx ved dyrlægen i aftes og igen her til morgen og han har fået Medilax to gange dagligt.
Jeg er lige kommet hjem til ham. Og der er ikke kommet noget i bakken, hverken vådt eller tørt, siden han var ved dyrlægen i formiddag.
Han vil gerne både spise lidt og har lige drukket lidt vand også, men den nye ekstra bekymring går på at hans hale virker slap ![]()
Dagens opdatering.
Jeg var afsted til vagtdyrlægen igen i aftes. Det tyder på at forstoppelsessymptomerne er en bivirkning til neurologiske problemer. Han kan ikke selv tømme sin blære, har ingen rektalreflekser og halen er uden følelse og bevægelse.
Idag har han fået installeret et permanent kateter, som han skal gå og dryppe med de næste to døgn. Han kan umiddelbart godt selv komme af med afføring. Blodprøverne slog ud på en eller anden markør for uspecifik inflammation, alt andet var normalt. Nu får han binyrebarkhormon ud over metacam og så skal han først ses ved dyrlægen igen torsdag formiddag, medmindre han forværres inden.
Han virker heldigvis ikke voldsomt påvirket at de manglende funktioner. Han er en meget stille version af sig selv, men dog sig selv. han spinder og ruller om på ryggen, så man kan komme til at nusse hans mave når man kæler med ham, han vil gerne på små overvågede gåture i haven og han både spiser og drikker…
Jeg synes dælme det er noget underligt noget, men dyrlægen er optimistisk for at det kan gå i sig selv igen når nu han kun er 6 og ellers i super fin form. ![]()
Sender en håndfuld
for at dyrlægen får ret ![]()
![]()
Masser af
og krydse poter fra mis af der er bedring
Masser af
til Chardonnay
Masser af
for at dyrlægen har ret og Chardonnay kommer helt ovenpå igen ![]()
Krydser fingre for Chardonnay ![]()
for Chardonnay
Nogle gange virker de gode KG-vibes. Lad os håbe, dette er en af de gange ![]()
![]()
![]()
Patienten er nu iført både krave og ble ![]()
Med forhåbning om at vores hjem bliver holdt lidt mere fri for dryp fra hans kateter…
Håber bleen fungerer og han er ok med den. Gitte meldte også tilbage nu, hun mener det var størrelse 2 eller 3 at hans far Emil havde på da Emil var fertil og i en strinteperiode
Vi skulle lige have styr på hvor stram den skulle være og hvor hullet til halen skulle klippes, men synes det fungerer nu ![]()
Han har fået lov til at gå uden kraven mens vi er sammen med ham, så vi sad ude i solen og hyggede mens han fik vasket sine bagben og poter godt og grundigt ![]()
Halen virker stadig ikke og han er stadig en stille version af sig selv, men hvis man ikke kendte ham og hans sædvanlige aktivitetsniveau, ville man ikke tænke at han var påvirket.
Nå ja… Han var åbenbart også frisk nok til at han i løbet af natten til idag var brudt ud af både bleen og det rum han var spærret inde i, så vi måtte starte dagen med grundig gulvvask og bad til bagenden af Chardonnay og den pude han havde ligget og sovet på ![]()
Nu er der sat en skruetvinge på ydersiden af døren, så han ikke kan få den lukket op igen. Havde bare ikke tænkt at det var nødvendigt med ekstra lås når den åbner ind i rummet og håndtaget går lidt trægt… Men på den anden side, så var han den første af kuldet til at bryde ud af selv samme rum da han var killing, så vi burde nok have set det komme ![]()
I morgen tager vi til dyrlægen og får fjernet kateteret og får en status på de andre ting.