Forstuvede fingre - indvikling

Jeg var så uheldig at forstue to fingre til karate i går. De er ømme og hævede, og det gør møjondt, når jeg kommer til at bøje dem. Derfor tænkte jeg at vikle noget sportstape omkring for at give støtte og undgå for store bøjninger.

Men er det en god ide? Og hvordan? Skal jeg tape, så de sidder sammen eller tape dem hver for sig?

[QUOTE=Dotte;1078581]Jeg var så uheldig at forstue to fingre til karate i går. De er ømme og hævede, og det gør møjondt, når jeg kommer til at bøje dem. Derfor tænkte jeg at vikle noget sportstape omkring for at give støtte og undgå for store bøjninger.

Men er det en god ide? Og hvordan? Skal jeg tape, så de sidder sammen eller tape dem hver for sig?[/QUOTE]

Jeg synes du skal tage på skadestuen og få dem til at gøre det :ok:

Skadestuen behandler kun skader der er under 24 timer gamle.

Måske du kan bruge dette link
http://www.gomotion.dk/pe1.asp?p_id=150&page=4

Du må ikke tape en forstuvning, det skal være plads til yderligere hævelser, så der skal bruges elastikbind…
Bruger du Teas link, sakl dui være opmærksom på at plasteret/tapen der bruges er en særligt elastisk type…

Tak for jeres svar - det lader til, at jeg så må lade dem være uforbundet, hvis det er slidt at forbinde/tape pga hævelser.

Så må jeg være forsigtig med dem indtil se bliver bedre

Dorthe du går aldrig fejl af gode gamle R.I.C.E.
Rest
Ice
Compress
Elevate

Eller med andre ord hold dem i ro, smerte lindre med is, støttebind på så skaden ikke forværres mere og tilsidst men ikke mindst, hold det højt, dvs over hjertet, således yderligere hævninger holdes til et minimum.
Husk aldrig is direkte på skades stedet, så kan du få fryseskader på huden. Et håndklæde eller lignende mellem is og hud (og husk jeg taler ikke om flødeis, det skal indenbords og hjælper primært på såret ego…:thumbup:)

Pøjpøj med poten, du kan læse mere om R.I.C.E. her

og her om PRICE R.I.C.E. Treatment for Acute Musculoskeletal Injury som er same same but different:-)

du KAN godt tape- men så skal det være løst. og ikke hele herligheden, bare øverst og nederst- og så sammen- det husker dig på at de er skadet og skal skånes+ at man er ikke så tilbøjelig til at bruge dem når de sidder sammen.
du kan købe alm elastikbind på apoteket forøvrigt, det er godt at have i huset.

http://www.wikem.org/wiki/Buddy_Tape_Splint

Hvordan kan det egentlig være du ikke tog på skadestuen med det samme? :slight_smile: Jeg har en gang brækket en finger ved boldspil, det tog 5 uger med den i skinne… Og man kan ikke ALTID selv mærke om noget er brækket eller forstuvet jo… Typisk er forstuvninger endda værre end et brud, hvis der er sket ledbåndsskader osv… så jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke tog på skadestuen? :slight_smile:

(der kan være en rigtig god grunde - langt til en skadestue f. eks. - bare fordi jeg selv bor lige ved siden af et hospital gælder det jo ikke for alle L)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1078991]Hvordan kan det egentlig være du ikke tog på skadestuen med det samme? :slight_smile: Jeg har en gang brækket en finger ved boldspil, det tog 5 uger med den i skinne… Og man kan ikke ALTID selv mærke om noget er brækket eller forstuvet jo… Typisk er forstuvninger endda værre end et brud, hvis der er sket ledbåndsskader osv… så jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke tog på skadestuen? :slight_smile:

(der kan være en rigtig god grunde - langt til en skadestue f. eks. - bare fordi jeg selv bor lige ved siden af et hospital gælder det jo ikke for alle L)[/QUOTE]

Jeg opdagede det først efter et par timer, da jeg var kølet ned efter træningen. Kunne godt bukke fingrene, selv om det var lidt stift og ømt. Tanken om skadestuen havde slet ikke strejfet mig.

I dag er det bedre med dem.

Godt at det går bedre. Har du fået tapet/forbundet dem? :slight_smile:

Nej de er ikke tapet nu, hvor jeg bare sidder og læser, men det var de i går på jobbet, og det bliver de sikkert også, når jeg skal i gang med noget mad. De skulle gerne være nogenlunde til i morgen, hvor mit hold skal undervises af klubbens chefinstruktør.

Tror faktisk ikke de var forstuede, men bare forslåede