Herhjemme bruges især sætningerne ‘vil du op? Ja selvfølgelig vil du det :)’ , ‘så sid lige selv - jojo selvfølgelig skal jeg nok nulre dig imens’ , ‘neeeej ikke ind foran mit ansigt, så kan jeg ikke se skærmen - jojo selvfølgelig skal jeg nok nulre dig imens…’ , ‘det er altså koldt udenfor “åbner altandøren” - jeg sagde jo det var for koldt til dig…’ , ‘hop lige ned af min skulder, hva?’ , 'hule under dynen - ja naturligvis
’ , ‘hvad går du nu og nulrer rundt med?’ Nogle af de mest brugte til burmeseren herhjemme 
hun har forkærlighed for at sidde på brystet med sit hoved op af min hals/kæbe. Hun kan stort set sidde selv på kavalergangen/mine bryster, hvis jeg enten sidder eller står stiller. Meeeen hun forlanger altså stadig en hånd at putte i 
hver morgen - som i hver eneste!
- ligger hun enten under min dyne og putter i arm eller ligger i fodenden, når vækkeuret ringer så enten putter hun sig længere ind til mig, eller kravler op til mig og putter - baaaare lige ti minutter mere? Hun er en ægte snoozer!!! Når jeg så står op, render europeen ud til altandøren - ud ud ud! Jeg bærer typisk stadig rundt på halvsovende burmeser, der lige stikker snuden ud af døren og konstatere, at det er ALT for koldt at sætte sine poter ude i om morgenen… Så sætter jeg hende af ved foderet mens jeg dapper i bad - hvor hun sp småfornærmet og stadig halvsovende sidder uden for og venter, når jeg kommer ud derfra. Jeg ligger hende typisk ind i sengen igen - ind under den stadig varme dyne, hovedet fri og så lige nulre i to minutter. Så sover hun somend igen 
i weekender ligger vi gerne og morgennulrer en ti-tyve minutter inden hun selv står op.
men vækkeur er ikke noget for min burmeser Xarabi
uanset hvor sent det ringer - så bliver hun nærmest bare kronisk træt når det ringer 
der er ingen tvivl om, at burmeseren er mere dominerende end så mange andre racer, men de er det på en måde, så man ikke helt opfatter det! De er ikke voldsomme eller fysisk dominerende - men de formår at få hele hverdagen til at handle om de ting, som de gerne vil!
og man opdager det først bagefter
deres nuttede og totalt påklistrede måde at være på gør, at man totalt glemmer, hvad ens egen plan egentligt var
jeg har flere gange startet på at gøre køkken ren - pludselig ligger jeg på sofaen og tager eftermiddagelur med burmeseren under et dejligt lunt tæppe - midt sommer!!! :surrender1:
De ved hvad se vil og ikke vil, og de lærer hurtigt, hvem i huset der er stædig, og hvem der ikke er! Glemmer man at sige nej, skal eller ‘må ikke’ bare én gang, så går de ud fra at den regel hermed er væk 
herhjemme er burmeseren også altid velkomstkomité
det er som om de kan mærke, at der kommer gæster!
Xarabi sidder næsten og venter som et utålmodigt barn ved døren. Kunne hun snakke, så ville hun hvert minut spørge 'hvornår kommer de?! altså MINE gæster!!!
'…
Xarabi snakker heldigvis ikke ret meget - det behøver hun heller ikke begynde på. Jeg oplever dog ikke burmeseren så verbal som hverken Europe eller Russian blue. Det var i hvert fald hverken min daværende hunkat eller nuværende 
kun når Xarabi er utilfreds - så kommer der lyd i den lille pige
så rapper og båtter hun af min - indtil hun opgiver at få sin vilje… Det kan tage alt fra fem minutter til et par dage…
Og er der stavefejl heri, så er et fordi Xarabi naturligvis både skulle læse med på iPaden, mens jeg også skulle nulre hende
det er nemlig senge-putte-nulre tid
noget af det hun virkelig har specialiceret sig i