Foundation Stock

Sad lige og kiggede på vores søde Maine Coon killings stamtavle og kan se, at der står “Foundation Stock” istedet for et navn under hans tipoldeforældre.
Hvad betyder det helt præcist?

Formodentligt at kattens ene forældre (den forældre der står foundation stock ved) er ukendt. Når katte tages ind og novice godkendes kaldes den slags typisk for foundation… :slight_smile:

Tak. Betyder det, i vores tilfælde, at det er en maine coon udefra “naturen”?

Apollo - Det er i hvert fald en mulighed :slight_smile: Hvem er katten? (Altså navnet på den kat hvis ene forældre er foundation) Så kan det være nogle at MCO eksperterne herinde ved det mere præcist :slight_smile:

Fandt lige dette link om foundation: http://www.dkme.dk/foundation.html

Sebago Mist’s “Misty P” er oldemor. Oldemorens forældre er “Foundation Stock”.
Tror det er i USA?

[QUOTE=Apollo;659479]Sebago Mist’s “Misty P” er oldemor. Oldemorens forældre er “Foundation Stock”.
Tror det er i USA?[/QUOTE]

Jeps, hjemmesiden er lige her: SebagoMist Maine Coons

Meget god link med en meget tydelig forklaring. TAK!

TAK. Yes, det er en i USA. Det er meget spændende, at en noget nær familie kom fra USA: :slight_smile:
Men det er vel meget normalt blandt opdrættere, at hente katte fra udlandet?

[QUOTE=Apollo;659641]
TAK. Yes, det er en i USA. Det er meget spændende, at en noget nær familie kom fra USA: :slight_smile:
Men det er vel meget normalt blandt opdrættere, at hente katte fra udlandet?[/QUOTE]

Ja, det er ret normalt - og fra alle mulige andre steder i verden :slight_smile:

Selvom jeg ikke ved hvem “foundation” er, tiltaler det mig meget, at vores nye lille har sådan en nær Foundation slægtning…:slight_smile: Jeg håber det er en flot flot skøn og flot og stor en, de fandt ude i skoven i Maine…:høhø::høhø:
Måske jeg skulle e-maile den nærmeste efterkommers katteopdræt efter “Foundation” i USA. Det er vel ikke påtrængende?

Ja, eller en puddelhund fra Bronx… :høhø:

Jeg tror da, de ville føle sig smigrede over interessen. De fleste opdrættere vil meget gerne fortælle om deres opdræt, linier, idéer og ikke mindst kattene. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;659794]Ja, eller en puddelhund fra Bronx… :høhø:
[/QUOTE]
Og så er det ikk´ engang løwn :slight_smile: Der er en vis fascination omkring foundation katte, som regel mest mens man er ny - men i virkeligheden ved man ikke en ski´ om hvad det dækker over! Det kan såmænd sagtens bare være en langnæset halvperser!
VH
Susanne

Ja, eller en “ægte Maine Coon uden stamtavle”, dvs. en BYB-kat, som af en eller anden grund ikke er blevet stambogsført eller som har “tabt” sin stamtavle, eller en hvilkensomhelst langhårsblanding lig dem man ser på det der andet forum…

[QUOTE=Apollo;659641]Det er meget spændende, at en noget nær familie kom fra USA: :slight_smile:
Men det er vel meget normalt blandt opdrættere, at hente katte fra udlandet?[/QUOTE]

Ja, her i huset bor der fx 4 amerikanere p.t. og mine “danske” katte har også amerikanske aner, som regel tættere på end i oldeforældreleddet. :wink:

[QUOTE=FinnFrode;659794]Ja, eller en puddelhund fra Bronx… :høhø:

Jeg tror da, de ville føle sig smigrede over interessen. De fleste opdrættere vil meget gerne fortælle om deres opdræt, linier, idéer og ikke mindst kattene. :)[/QUOTE]

Tror jeg vil e-maile dem - man ved aldrig, måske kan man få lov at se et billede af tipoldefaren :-)…

[QUOTE=Susanne W;659795]Og så er det ikk´ engang løwn :slight_smile: Der er en vis fascination omkring foundation katte, som regel mest mens man er ny - men i virkeligheden ved man ikke en ski´ om hvad det dækker over! Det kan såmænd sagtens bare være en langnæset halvperser!
VH
Susanne[/QUOTE]

…øv, der røg den romantiske ide om en vild stor maine coon der lever i skoven…:pote:

…hmmm…så det kan også være en norsk skovkat selvom det er maine coon? Det forstår jeg ikke helt - så længe de er langhåret?

Helt korrekt Pil, på det område adskiller ny foundation sig ikke spor fra de foundationkatte, der ligger bag alle MC´ere. Forskellen er som blot antallet af år der har været arbejdet med kattene, grundlaget - altså hvad der ligger bag katten helt tilbage - er som helt det samme; ukendt men med en type der ligner det den skal ende som.

Hvorvidt man så mener at det for nuværende er nødvendigt med en tilførelse af nyt genmateriale er så absolut det som skiller vandene mellem de som arbejder meget med foundation og de som absolut ikke vil, men i bund og grund så er der ingen forskel på kattenes baggrund før og nu, når vi snakker foundation.

Heldigvis så viser stamtavlerne, hvis man gør sig ulejligheden at læse dem grundigt og ikke lade sig nøje med hvad man får på papir, om der er tale om gammel eller ny foundation, eller sågar indblanding fra andre racer, hvilket heller ikke er et ukendt begreb i vores race, så vi alle har mulighed for kun at arbejde med den form for foundation vi ønsker :slight_smile:

Hvis det er en kat, som nogen har “fundet”, så kan man jo ikke vide, hvad der ligger bag. Den kan være af originale, ikke-stambogsførte Maine Coon-linjer, den kan være en raceblanding (af hvadsomhelst langhåret), eller den kan være efter stambogsførte Maine Coon-aner, så den reelt ikke tilfører noget nyt. En foundation-kat er man nødt til at vurdere alene på, om man “synes at den ligner” en Maine Coon - og her kan det være ret forskelligt, hvad forskellige mennesker synes ligner. :wink:

Ikke på baggrunden, nej, men de linjer, som folk har arbejdet med i generationer, indeholder nok generelt færre “overraskelser” fx i form af maskegen, lilla, PKD eller hvad der nu måtte vise sig, end de nye foundationkatte gør.

Jeg mener ikke, at der er noget presserende behov for nye foundationlinjer, men jeg er sådan set ligeglad med, om andre vælger at arbejde med dem.

Dog synes jeg det er ærgerligt, når spritnye opdrættere går i gang med projektet, for det er alt andet lige en endnu større mundfuld end at arbejde med etablerede linjer, og jeg synes det er ærgerligt, at der ikke findes nogle mere ensartede godkendelsesprocedurer for novecekattene, for det er sgutte dem allesammen, som type- eller temperamentsmæssigt kan bidrage positivt til genpuljen… (helt parallelt med, at alle stambogsførte katte heller ikke pr. definition er avlsegnede)