Fra indekat til udekat. Råd søges!

Hej.

For 3 mdr. siden flyttede en bekendt til en ny lejl. hvor han ikke kunne have sin kat med. Han overvejede at aflive den, men jeg tilbød at tage katten da jeg altid har været meget glad for den. Ozzy er en fire-fem år gammel, sund og rask, kastreret huskat. Det er kun det andet sted han bor, og han har aldrig været ude. Det passede jo perfekt idet jeg bor på anden sal midt i byen. Ozzy er em meget speciel kat (men hvilken kat er ikke det), og vi har haft det godt sammen. Alligevel føler jeg en dårlig samvittighed over at holde en huskat indespærret på anden sal. Ozzy er en kat der enten kan lide et menneske eller ikke kan. Nogle river han og gemmer sig mens andre får en kærlig velkomst. Nu er der så dukket en op i mit hjem som er utrolig glad for Ozzy og det er helt sikkert gensidigt. Det er ikke fordi jeg er ked af at have ham - tværtimod - men min dårlige samvittighed nager mig dagligt når han går hvileløst rundt i mjauer. Jeg overvejer derfor at forære ham til hende fordi jeg ved hun vil blive rigtig glad for det, og fordi hun bor et sted hvor han kan komme ud.

Mit spørgsmål er derfor: Hvor fornuftigt ville det være at lukke en halvgammel kat, der aldrig har været uden for en dør andet end i transportkasse, ud? Vil han kunne finde ud af det? Hvad med andre katte? Kan han orientere sig? Er der nogen der har erfaringer med lignende sager?

Vil være meget glad for nogle input fra katte-kyndige her. Jeg har godt nok haft kat i en stor del af mit liv, men her er jeg altså lidt i tvivl om hvad der er rigtigt og forkert.

Måske du i stedet skulle overveje en legekammerat til Ozzy, så han ikke keder sig hos dig?

Ja det har også været inde i mine overvejelser, men jeg kan lige så godt være ærlig og sige at jeg ikke har lyst til at starte forfra med en killing, og med til historien hører faktisk at jeg ikke må have kat her hvor jeg bor. Jeg tror nu ikke at nogen har ondt af det - vi er kun fem i ejendommen og en anden lejer har hund, men bryder mig alligevel ikke om at sætte mig selv i en endnu mere håbløs situation i tilfælde af at nogen får ondt. Hvad sker der hvis jeg sætter en killing sammen med sådan en halvsær gnavpot som Ozzy? For jeg har ikke lyst til at finde en voksen udekat og lukke den inde, og at finde og voksen indekat der er kompatibel med Ozzy ville være som at lede efter en nål i en høstak

Der findes 1000-vis af voksne indekatte, men hvis han i 4-5 år ikke har set en anden kat, vil jeg nok være lidt betænkelig ved at sætte ham sammen med en voksen.

Hvorfor synes det egentlig, at det pludselig er synd at have ham som
indekat - det var han jo også, da du overtog ham. Er det pga., at han
mijaver?

Jeg tror nu sagtens, at han kan finde ud af at blive udekat, hvis han blot
når at falde til det nye sted, inden han lukkes ud. Hvis det nye sted er i
byen, så kan jeg varmt anbefale en indhegnet parcelhushave, evt. med
kattelem så han selv kan bestemme, om han vil være inde eller ude :slight_smile:

Jeg tillader mig lige at linke til min hjemmeside, hvor du kan se eksempel på
indhegnet have www.mainecoonkat.dk

[quote=Charlotte Oeh.;248137]Hvorfor synes det egentlig, at det pludselig er synd at have ham som
indekat - det var han jo også, da du overtog ham. Er det pga., at han
mijaver?

Jeg tror nu sagtens, at han kan finde ud af at blive udekat, hvis han blot
når at falde til det nye sted, inden han lukkes ud. Hvis det nye sted er i
byen, så kan jeg varmt anbefale en indhegnet parcelhushave, evt. med
kattelem så han selv kan bestemme, om han vil være inde eller ude :slight_smile:

Jeg tillader mig lige at linke til min hjemmeside, hvor du kan se eksempel på
indhegnet have www.mainecoonkat.dk[/quote]

Ja det der med at jeg synes det er synd hænger nok sammen med at jeg altid har haft katte som kan komme og gå som de har lyst til (O; Lidt som at holde en fugl i bur - det gir ikke rigtig nogen mening i mit hoved. Selvfølgelig skulle han falde til i det nye før døren eller lemmen åbnes. Fin side du har der (O;

Men overvej så, hvordan du vil have det, hvis den nye ejer ringer og siger at han slås konstant med naboens kat og dermed har brug for gentagne dyrlægebesøg pga bylder - eller de finder ham kørt ned en dag :uha:

Så måske jeg alligevel ville beholde ham som indekat :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;248149]Men overvej så, hvordan du vil have det, hvis den nye ejer ringer og siger at han slås konstant med naboens kat og dermed har brug for gentagne dyrlægebesøg pga bylder - eller de finder ham kørt ned en dag :uha:

Så måske jeg alligevel ville beholde ham som indekat :)[/quote]

Jamen det er jo netop det )O; Hmmmm… vi forældre har mange bekymringer!

Hvis Ozzy har det godt som indekat så synes jeg ikke du har noget at bekymre dig om, for så trives han jo med det.

Ja det er nok bare mig den er gal med. Jeg synes jo der står skrevet i hans blik: “LUK MIG UD!!”… men han kender jo ikke andet så måske er han bare almindeligt belastende. Tror jeg vil arbejde i at finde en egnet legekammerat i stedet for. Så blir hun godt nok skuffet hende der gerne vil have ham, men det er der ikke noget at gøre ved (O; Tak for svarene - der er da gang i det her forum! Herligt (O;

Jeg har indekatte, og de trives super fint med det - Min mening er, at en kat ikke kan savne noget den ikke kender …Dvs. hvis en kat ALDRIG har prøvet udelivet, så tror jeg ikke den vil savne det.

Altså… Ozzy er en kat!
Hvordan kan det være, at du tror at han er andet end bare almindeligt belastende??? -LOL
Det er jo kattens fornemste opgave… at drive ejeren til vanvid i dennes forsøg på at gøre alt godt nok - kun for at konstatere, at alt bare ikke er godt nok alligevel…

Jeg vil også lade Ozzy blive indendøre… det er ikke helt fair overfor en voksen dreng, at han skal til at tilkæmpe sig et territorrie et nyt og fremmed sted…
Kan godt forstå, at du - når nu du tidligere altid har haft udekatte - føler, at det ikke er optimalt, men han har aldrig prøvet andet og ved derfor ikke at der er noget udenfor, som han måske går glip af… Man kan komme til at gøre sådan en kat en bjørnetjeneste ved at lukke den ud.

Bortset fra det… han er da lækker… rigtig striberhuskat… med tufser -love

At have en indekat kræver også at man beriger dens liv med udfordringer og aktiviteter. Og det er en dejlig måde at være sammen med sin kat :slight_smile:

Her er et link til nogle ting: Interactive Cat Toys | Keep your cat entertained at zooplus Især aktiviteter hvor han skal arbejde for at få sin mad er gode. Fx [B]Cat Activity Fun Board[/B] eller [B]Cat Toy Kitty Brain Train Boccia[/B]

En papkasse med huller i er også et hit :ok: Enten så stor at han selv kan kravle ind i den, eller så lille at han skal fiske med en pote for at få fat i en godbid eller ynglinglegetøjet.

Du kan også overveje at prøve at klikkertræne med ham. Det er lidt individuelt om de synes det er sjovt, men hvis han kan lide kontakten med dig og udfordringen i at arbejde, så er det et hit :smiley:

Held og lykke med Ozzy :hjerte:

Der er vist sagt havd der skal siges. Dog skal du vide, at lukkes han ud, også selvom det er i sele, så kan der forvente han ligger på lur ved døren og i en uendelighed plager for at komme ud.

Har de først prøvet “friheden” er det nærmest umuligt at gøre dem til indekatte igen - det er både synd og frustrerende for katten.

Iøvrigt, smuk missedreng:-)

Ozzy er meget smuk - men du kan fortælle din bekendt, at der sidder mange
dejlige katte på internater og venter på nye gode hjem.

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Takker for alle de gode svar:)

Nu har jeg været til rund fødselsdag hele dagen og er netop kommet hjem. Det søde dyr havde væltet blomsterne på sofabordet… vand all over… kan nok slet ikke undvære den slags små overraskelser:D Han blir hvor han er. Livet er for kedeligt uden katte. Vi finder en løsning…

…BTW: Hvad er tufser?

:tak::tak::tak::tak::tak::tak::tak::tak::tak::tak:

Det er de fine hår som sidder på Ozzy’s ørespidser:wehuu:

[quote=Ozzys far;248473]Takker for alle de gode svar:)

Nu har jeg været til rund fødselsdag hele dagen og er netop kommet hjem. Det søde dyr havde væltet blomsterne på sofabordet… vand all over… kan nok slet ikke undvære den slags små overraskelser:D Han blir hvor han er. Livet er for kedeligt uden katte. Vi finder en løsning…

[/quote]

Blomster får ikke lov at overleve her heller. -LOL

Jeg tror bestemt ikke det er med vilje…ting sker bare. :tihi:

Tufser er hårene på spidsen af kattens ører… og jeg er vild med tufser!!! Så når en kat har sådan nogle, så får den lige et lille ekstra plus på lækkerhedsskalaen her i huset :slight_smile:

(Gæt, hvem der har fire katte… og kun én med tufser? suk )

Jeg har så ikke færre en 6 sæt tufser :slight_smile: og de bor allesammen på 4 sal…

jeg vil også istemme koret om en legekammerat til smuklingen :slight_smile: for uanset hvor meget vi elsker vores misser, så slikker vi ikke pels, snuser rumper, renser ører eller ligger på lur bag sofaen og hopper i hovedet på mis når den kommer gående… det ER kun artsfæller der laver den slags…

Mange katte LARMER helt vildt… en af mine snakker konstant… og når han går på toilettet så vræler han nærmest - det kan være det bare er helt normal adfærd for missen :slight_smile: så det er slet ikke sikkert det betyder noget…

Men han er smuk!!! en rigtig krammebamse at se på :slight_smile:

:kram: