Jeg har i mange år haft min terrasse indhegnet og det er længe siden, der har været problemer med udbryderkonger - men da Cockys chip begyndte at tage af, besluttede hun sig for at bevise at der var lige så meget Houdini i hende som i de fleste af hendes søskende (4 ud af 5 killinger enten forcerer indhegninger eller åbner døre)
Så da jeg fandt ud af, at sommeren under alle omstændigheder primært skulle tilbringes på terrassen, måtte jeg igang med at gøre noget
Budgettet var under ingen omstændigheder til den forkromede løsning, så i stedet indkøbte jeg teleskopstænger fra zooplus og satte dem mellem det oprindelige hegn og hækken, så de stod i spænd og trak derefter det bidefaste net (også zooplus) fra stængerne og hen til huset. Det er efterfølgende blevet strammet lidt, så jeg i hvert fald selv kan gå på hele terrassen uden at støde hovedet imod
Her er en rundtur taget, da jeg næsten var færdig med den del
Min tanke er, at lave det som en “hemmelig have”, hvor hækken får lov at stå stort set uklippet på indersiden, og fordi jeg håber at få råd til at lave den forkromede løsning næste år, bliver træværket (som skal udskiftes 100% i den forbindelse) ikke malet og jeg ved heller ikke, om fliserne bliver renset. Det kommer nok an på, om jeg gider
Resultatet bliver derfor ikke super poleret, men effektivt og hyggeligt.
Næste punkt på dagsordenen var at indrette de forskellige områder.
Fordi der ikke tidligere havde været top på, har jeg altid været meget opmærksom på ikke at bygge i højden - men det kan jeg nu Sidste år købte jeg en Kitty City “Hideaway”, som havde fået lov til at stå ude hele vinteren og det holder den ikke til. Toppen fungerede fint, så jeg klippede selve hulen af, købte én mere af slagsen og et Tower og det er hurtigt blevet en af yndlingspladserne (det er det allersidste sted på terrassen, der er sol - og der er meget aktivitet at holde øje med i hækken)
Den gamle hyndeboks, som tog vand ind, skulle under alle omstændigheder ud og erstattes af noget andet, kattene kunne bruge som mellemstation på vej til hylderne på toppen af hegnet. Da jeg flyttede anretterbordet over på den anden side af terrassedøren blev der pludselig meget plads - og eftersom det hjørne har morgen/formiddagssol, endte jeg med at købe et loungesæt plus en ny hyndeboks, der umiddelbart er 100% vandtæt.
Det gamle træ blev også flyttet og kan nu benyttes som stige til hylderne på det hegn. Samtidig tiltrækker det en masse kryb, som kan underholde kattene
Nu hvor de større konstruktionsopgaver er overstået, er det tid til generel forskønnelse
Jeg havde oprindeligt anlagt terrassen med en vandsten i midten. Det er bare noget skidt at holde frostfrit om vinteren, så de senere år har hullet i stedet været et bed (som absolut har set bedre dage). Derfor besluttede jeg mig for at gå tilbage til vand, men bare på en måde, der nemt kan vedligeholdes og som samtidig kunne fungere som regnvandsopsamler, så jeg sparede lidt på vandet. Det blev til en whiskytønde med foreløbig lidt vandplanter og inden længe også en badeand og et springvand.
Der mangler stadig at blive fjernet en del ukrudt og flyttet rundt på nogle planter, før jeg er helt tilfreds. Jeg skal også have lidt solcellelamper op hist og pist og kattebakken kommer til at stå i det kedelige hjørne, hvor der alligevel aldrig er sol og den skæmmer mindst
Ja det tør da siges.
Jeg skal så lige have sat et hegn op for enden af haven og sat en låge i så jeg kan komme ud. Men ellers skal der også net over lige som hos dig.
De er syet sammen ved hjælp af den snor, der følger med - så først har jeg syet det på det eksisterende trådhegn og derefter er banerne syet sammen. Terrassen er 6 x 6 meter og hvis det overhovedet eksisterer, ville det være voldsomt at håndtere så stort et net alene. De fås som 6 x 3 meter og det var riiiigeligt
Springvandet kom først i i aftes, så det var først efter at onde mig havde lukket dem ind i huset (efter videoen), at vandet begyndte at komme op. Men jeg er selv spændt på at se deres reaktion i aften - og så skal jeg nok rapportere
Nu har der været sol nok til at få springvandet igang - og kattene er stort set ligeglade Muligvis er det fordi de er vant til at have en vandfontæne, så det er ikke usædvanligt for dem, at vand “kommer op”.
Næste skridt bliver at se deres reaktion, når der kommer en robofish i vandet