Fra mig til jer - tomatsuppe

En super lækker tomatsuppe her i vintermånederne

OBS - dette hører ikke ind under sykkesygevenligt eller slankende!

Ingredienser:
1 pakke knoor tomatsuppe (pulverforum)
1 karolines piskefløde
1 hoved hvidløg
5 spiseskeer “Hvidløg og urter” krydderimix.
1 tsk. groft salt.

1 kg. pasta formet som sér
1 flaske oliemargarine.

Fremgangsmåde:

Først klargøres gryden til pasta. En tommelfingerregel mht. salt er at vandet skal være lige så salt som havet i syden, det kan næsten ikke blive for meget. Når der er en god omgang salt i bundsen så hældes der ca. 2 “runder” oliemargarine ned i i cirkel (altså 2 cirkler). Dette gør at pastaen ikke klumper samt det får en “rig” smag.

Til sidst puttes der 3-4 pressede fed hvidløg i vandet. Det sættes over.

I mellemtiden klargøres suppen. 5 dl. piskefløde. Det svare ca. til ½ l. piskefløde/ en hel piskefløde. Ud opver fløden tilsættes 10 dl. vand og 5 hvidløgsfed - pressede. Ja 5 fløden ophæver hvidløgens skarphed :slight_smile:

Så tilsættes de 2 poser pulvermix fra kartonen og røres grundigt sammen med vand/flødeblandingen. 1 tsk. salt tilsættes og vores hvidløgs-krydderimix.

når det er kommet op og koge passer det med at pastaerne har et par minutter tilbage så du har tid til at dække bord :slight_smile:

Personligt plejer jeg at drysse lidt mozerella oven på mine pastaer før jeg hælder tomatsuppe ud over - serveres naturligvis i en dyb tallerken :slight_smile:

Bon appetit :):savle:

Tak lyder rigtig lækkert :wehuu:

Det lyder så nok lidt for fedt til mig :smiley:
Men det med pasta i tomatsuppen kender jeg godt - en udmærket måde at gøre den mere fyldig -thumbs

ja jeg endte så med at få kanon dårlig mave af det…øv!

Ikke engang så lidt mælkeprodukt kan jeg tåle mere…hader at være blevet mælkeallergiker :frowning:

Tja… en ting er at du desværre også er mælkeallergiker…
Men helt ærligt - alt det der FEDT ville simpelthen smadre min mave de næste par dage…
En hel flaske oliemargarine… ½ liter piskefløde… i hvad jeg sådan løseligt kan regne mig frem til ialt er ca 2 liter suppe -what

Godt nok sagde du at det ikke er slankemad… meeen alligevel :blegne: det der er for meget! :smiley:

Jeg elsker en god tomatsuppe, men synes nu at det er helt vildt at der skal SÅ meget fedt i… Det tænder mig godt nok af må jeg indrømme. Så hellere tilføje et par spsk. olivenolie og noget boullion istedet for… :wink:

Men nu har jeg da lyst til tomatsuppe :smiley: Med brød til - tak for ideen

nej nej nej der skal ikke en hel flaske oliemargarine i! LOL!

Jeg havde bare købt en flaske og så givet bunden af gryden to cirkler. nej for pokker! så kan jeg sgu godt forstå i korser jer GG

nej nej nej der skal ikke en hel flaske oliemargarine i! LOL!

Jeg havde bare købt en flaske og så givet bunden af gryden to cirkler. nej for pokker! så kan jeg sgu godt forstå i korser jer GG

[QUOTE=Gry Gressbakken;87981]nej nej nej der skal ikke en hel flaske oliemargarine i! LOL!

Jeg havde bare købt en flaske og så givet bunden af gryden to cirkler. nej for pokker! så kan jeg sgu godt forstå i korser jer GG[/QUOTE]

Men stadig … en 1/2 ltr piskefløde …
Uanset, at jeg ikke har mælkeallergi, tror jeg altså også jeg ville blive dårlig af sådan en fedbombe …

ud af to liter suppe er ½ l piskefløde, altså 25 % af suppen er piskefløde, det lyder sørme af meget :slight_smile:

Og Gry… som mælkeallergiker er det altså temmelig meget laktose, du får indenbords, når der er alt det fløde og ost i en ret…

Prøv evt at lave suppen på boullion og så måske 2 - 3 spk fløde og uden osten… så skal du bare se… så kan du nok klare det uden at få dårlig mave :slight_smile:

Prøv i stedet denne her…

2 tsk olivenolie
2 løg
1 spsk frisk oregano
1 spsk frisk timian
2 fed hvidløg
800 g tomater
3 dl vand
2 1/2 spsk tomatpure
2 tsk sukker
1/4 tsk bordsalt
1/4 tsk peber

Pynt:
frisk basilikum

-Opvarm olivenolie i en stor gryde over middel varme. Tilsæt hakket løg, oregano, timian samt hakket hvidløg. Steg i 5 min. under jævnlig omrøring.

-Tilsæt hakkede tomater samt resten af ingredienserne og rør godt rundt. Bring suppen i kog, skru ned for varmen og lad suppen simre i 15 min.

-Hæld halvdelen af suppen i en blender og purér den, til den er helt jævn. Overfør den purerede suppe til en skål. Gentag proceduren for resten af suppen.

-Servér suppen varm eller afkølet. Pynt med hakket basilikum.

Ifølge Jan er den vældig god (jeg kan ikke lide tomatsuppe)… og den tager ikke særlig lang tid at lave… ca ½ time fra start til slut. Kan nemt krydres fx med lidt karry, så der kommer lidt mere “bid” i den - og hvis man vil have lidt mælkeprodukt kan man fx lægge en spsk creme fraiche eller lignende på ved servering…

Og gider man ikke lave tomatsuppen selv, kan Heinz dåsetomatsuppe anbefales.
Alle de øvrige færdige - specielt de pulverbaserede - synes jeg ikke smager godt.

Nååååh okay LOOOL Det lyder bare som om du ment hele flasken skal i -tihi

pyha nej! så bliver det jo et margarine-helvede Gg

Lyder lækker meeeen tror jeg springer over alt det fedtstof og piskefløde vil give turbo mås :tihi:

Knorr Koppen tomat er ellers OK, synes jeg :slight_smile: Ikke den med croutoner.
Også kop-varianten med kartoffel er god, og der er croutonerne lige super :savle: