Fra staldkat til indekat?

[QUOTE=Felis;629446]Jeg finder det så ikke svært at råde…

En udekat skal ikke spærres inde…den har ikke gjort sig fortjent til fængselsstraf på ubestemt tid… .så kort kan det siges[/QUOTE]

Der var du jo, Felis :slight_smile:

Felis bryder sig ikke om, at man holder indekatte - men det kan du måske lissom også regne ud fra indlægget :slight_smile:

[QUOTE=galath;629645]Der var du jo, Felis :slight_smile:

Felis bryder sig ikke om, at man holder indekatte - men det kan du måske lissom også regne ud fra indlægget :)[/QUOTE]
Jeg tror nu ikke, at Felis har noget imod, at man har indekatte, hvis katten vel at mærke ikke har oplevet et udeliv forinden.
“Man kan altid give en kat noget - ikke tage noget fra den, især ikke et frit liv.”

Spørgsmålet er så bare i dette tilfælde, om katten har været uden for stalden.

Nej det forstår jeg :slight_smile: Inde/udekatte bliver folk nok aldrig enige om. Men det skal altså lige siges, at vores katte har en, omend lille, indhegnet altan og at vi bruger meget tid på at aktivere, samt vores hjem er indrettet til at kattene kan få lov at klatre osv. Så fængselsstraf ved jeg ikke om det kan kaldes, men jo jeg kan godt se problemet i pludselig at spærre en udekat inde. Netop derfor jeg har mine tvivl. Men dette er en kat som er utroligt ensom, da den er helt alene i en stald 20-22 i døgnet. Den vover sig sjældent udenfor. Havde den det godt hvor den var, kunne jeg aldrig drømme om at tage den hjem, bare fordi jeg er forelsket i den…

Næ…ikke for en kat der har været vant til udeliv, der er det en fængselsstraf at blive gjort til indekat

[QUOTE=galath;629645]Der var du jo, Felis :slight_smile:

Ja, har du savnet mig ;-)))))

Felis bryder sig ikke om, at man holder indekatte - men det kan du måske lissom også regne ud fra indlægget :)[/QUOTE]

Som jeg altid påpeger, så HVIS man skal have indekatte, så skal det være nogen der aldrig har haft adgang til udelivet

[QUOTE=Felis;629863]Næ…ikke for en kat der har været vant til udeliv, der er det en fængselsstraf at blive gjort til indekat

Som jeg altid påpeger, så HVIS man skal have indekatte, så skal det være nogen der aldrig har haft adgang til udelivet[/QUOTE]

Min mors gamle kat blev indekat efter at have været udekat i 7-8 år OG fundet på en bilkirkegård.
Sorte havde det fortrindeligt og ændrede ikke adfærd overhovedet, så din fordom (selvom du påberåber dig ikke at have sådanne) kan du godt pakke sammen.
Det handler om det enkelte individ og man ved ALDRIG hvordan dyret reagerer FØR man gør det ene eller andet.

Nemli’ :cool2:

Fair nok. Personligt tror jeg nu ikke, at min Magic oplever det som en fængselsstraf at være indekat her. Jeg har aldrig oplevet ham hverken forsøge at komme ud eller udvise uhensigtsmæssig adfærd på nogen måde. Og gjorde han det, ville jeg selvfølgelig tage konsekvensen af det.

Jeg ved godt, at det langt fra kan lade sig gøre med alle katte, men jeg synes jo også, det lyder, som om trådstarter er parat til at tage konsekvensen, hvis katten ikke trives.

Som skrevet tidligere så har jeg osse kendskab til en kat, som ved flytning til ny bolig ( med dens familie ) helt frivillig besluttede sig for at blive indekat…Så Felis måske du ikke skulle generalisere så meget ?

Jeg tror ikke der opstår de store problemer med at flytte mislingen ind, når den er SÅ kontaksøgende og hungrer efter menneskelig nærvær …Der hvor jeg tror den store tålmodighed skal findes frem, er at få den ind i flokken til de eksisterende katte, og det tror jeg osse sagtens kan lykkes, hvis man giver den tid der er nødvendig.

Min fornemmelse er egentlig også at hun har mere behov for selskab end hun har for at rende ude. Men min frygt er, at hun i starten vil have det fint med at være inde, men at hun senere vil være ked af ikke at kunne komme ud.