Fra ude til indekat

Ja så er det i dag vi flytter hjem til svenstrup, hvilket betyder at Felix vores udekat skal til at vænne sig til at være indekat, da vi flytter til et sted hvor jeg ikke mener det er forsvarligt at lukke ham ud. Vi skal have sat en kattegård op men det er prøvet før og han har ikke kunne stille sig tilfreds med det. Jeg håber han vil stille sig tilfreds med kattegården når vi får den bygget, men det bliver en hård kamp. Er der nogle gode råd som kan hjælpe ham med at acceptere det?

mvh maria

Jeg vil da håbe at han vænner sig til at være i kattegård…det er meget mere sikkert end bare at lade ham løbe ude…

Ja, jeg vil ikke lade ham løbe ude der hvor vi flytter hen. men kunne godt tænke mig at vide hvad man evt. kan gøre for at hjælpe ham med at vænne sig til at være inde

Jeg har prøvet udekat til indekat to gange, med to forskellige katte. Og begge gange gik uden problemer.

Jeg flyttede fra eet sted til et andet, så katte(e) opfattede det nye sted som et nyt territorium og opdagede aldrig at der fandtes et “udenfor” det nye sted.

Erstat det, du kan forudse katten vil komme til at mangle, f.eks. klatretræer, vandpjask og rullesteder, med hhv et højt kattemiljø, en stor skål med vand og et vamset guldtæppe, evt.

Og ikke mindst, luk dem aldrig ud - ikke een eneste gang. Så den ikke opdager at den går glip af noget.

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det Sheer her skriver. Vi bor selv på landet og vores katte var udekatte indtil sidste efterår, hvorefter det var indekatte med adgang til indhegnet overdækket terrasse indtil sidst i april måned i år. Og det har gået ganske udmærket.

Okay… tusind tak for jeres svar… Det må jeg prøve og håbe på lykkes [bigloony]

Nu ved jeg ikke hvordan katten reagere ved flytning, men da vi prøvede at vænne vores Silke til at være indekat med adgang til løbegård, gik det desværre ikke, hun blev meget fustreret og begyndte at tisse på hundens sovesteder.

Amy har ved en af hendes tidligere ejer været fritløbende, og mens hun var ude hos min datter i hendes ungdomsbolig, kunne vi hurtig mærke på hende at hun savnede at komme ud. Hun nyder vores løbegård, men jeg er ikke i tvivl om at hun hellere vil have lov til at rende fri.

Men jeg håber det lykkedes for jer.

Tak for jeres svar… Nu er vi flyttet, og indtil videre går det godt… Han har ikke sagt et pip. Men ved ikke om det bare er til at han falder ordenligt til. Men det virker til at det lykkes [bigloony]

Håber også det forløber smertefrit… Står lidt i samme situation, da jeg bare ikke tør have vores katte ude mere. Vi er godt nok ikke flyttet, men har valgt det af andre grunde. Har 4 katte, som jeg har holdt inde siden sidste mandag. De har dog fået en terasse, hvor de er meget. De er lidt mere efter hinanden, men ikke så meget som frygtet…

  • Forstår din beslutning. Selvom det nok er kattens natur at løbe frit, skal det jo også være ansvarligt.
  • Sidste mandag hvor vores katte definitivt ikke mere var udekatte, traf jeg beslutningen, pga at jeg på vej hjem fra arbejde så en kat, der var kørt ned men ikke død. Ventede på Falck sammen med katten 45 min og da jeg kom hjem, var det slut med udelivet… I hvert tilfælde det helt frie. 2 af vore katte har siden klemt sig ud, men kommet hurtigt ind.
  • Tror og håber det med løbegårde bliver mere og mere inn… Forstå mig ret.
  • Efter en flytning tror jeg også katten har nok i de nye omgivelser. Krydser fingre. -pote