:øhmm:
Gik i formiddags min daglige tur og kom til at tænke på :
Hvordan opstod egentlig dét med at fredag d. 13 skulle være en særlig uheldig/uhyggelig dag ??
-what
:øhmm:
Gik i formiddags min daglige tur og kom til at tænke på :
Hvordan opstod egentlig dét med at fredag d. 13 skulle være en særlig uheldig/uhyggelig dag ??
-what
Det gælder egentlig ikke i dag.
For vi har august måned.
Den rigtige fredag er - fredag den 13. oktober år 1307 -
Hvor utallige tempelriddere blev fanget og brændt på bålet.
Deraf angsten for fredag den 13.
Så vidt jeg ved, er det fordi fredag d. 13 oktober i… øhhh… 1307 tror jeg det var, blev næsten alle tempelridderne taget til fange, hvorefter de blev tortureret og dræbt. Jeg ved det, fordi min datter havde valgt det emne til sin store årsopgave sidste år
Mona - du var lige et mulehår hurtigere end mig :høhø:
Skidt-pyt med det - jeg er bare glad for at få svaret.
Det må da siges at være af ældre dato så… 1307 ??
:høhø:
Den kristne grund skulle være: de var 13 ved den sidste nadver og han blev korsfæstet en fredag.
Det er jo også gammel skik man ALDRIG dækket op til 13 men hellere sætter en ekstra opdækning for at undgå dette .
læste et sted nu jeg så undersøgte det at det er gammel skik man ALDRIG måtte starte nyt arbejde eller en rejse på en fredag det skulle bringe uheld… kunne forestille mig det skyldes lørdagen er sabbat og derfor fridag oprindeligt :?
Ja og det med 13 til bords, stammer vist fra den sidste nadver, hvor Jesus blev forrådt af Judas. Der var de netop 13 til bords.
I det hele taget er 13 et meget mytisk tal, sammen med 3, 7 og 9. De tal bliver brugt meget i mytologien, og i eventyrene.
Skidt-pyt med det - jeg er bare glad for at få svaret.
Det må da siges at være af ældre dato så… 1307 ??
:høhø:[/quote]
dit fødselsår måske:tihi::fløjte:
næh jeg blev squ lige lidt klogere, for i prag ligger der et kloster netop lavet til tempel-ridderne og der har jeg set den dato ved indgangen, jeg begynder at forstå hvorfor
[quote=Johnny;425804]dit fødselsår måske:fløjte:
næh jeg blev squ lige lidt klogere, for i prag ligger der et kloster netop lavet til tempel-ridderne og der har jeg set den dato ved indgangen, jeg begynder at forstå hvorfor[/quote]
-what
Ja ?!
Ka’ du se mig på din skærm ??
Altså I to…
vil det så sige at mit lykketal 7 bør jeg skifte ud…jamen …det kan man da ikke
Og jeg, som troede, det hele startede her:
Citat;
"Fredag den 13. (Friday the 13th) er desuden fællestitlen på en amerikansk serie af slasher film I om den misdannede, hockeymaskebærende massemorder [/I]Jason Voorhees, der som barn druknede i Crystal Lake-søen, hvor hans lige så morderiske mor forsøger at forhindre nye, lignende ulykker."
:klapper:
Jeg troede også, det var fredag den 13, juli…
Så uvidende at være.
.
Tak for svar, så fandt jeg da ud af det, har altid undret mig hvor det kom fra.
[quote=Bente_K;425960]Og jeg, som troede, det hele startede her:
Citat;
"Fredag den 13. (Friday the 13th) er desuden fællestitlen på en amerikansk serie af slasher film I om den misdannede, hockeymaskebærende massemorder [/I]Jason Voorhees, der som barn druknede i Crystal Lake-søen, hvor hans lige så morderiske mor forsøger at forhindre nye, lignende ulykker."
:klapper:
Jeg troede også, det var fredag den 13, juli…
Så uvidende at være.
.[/quote]
:høhø::høhø::høhø:
Jeg kan så fortælle dig, at du ikke er den eneste…
:fløjte::fløjte::fløjte:
Jeg kan så fortælle dig, at du ikke er den eneste…
:fløjte::fløjte::fløjte:[/quote]
Pyh, det lettede… Jeg følte mig rent til grin, men det var jo så ikke første gang.
Så er det rart ikke at være alene i sin ‘uvidenhed’.
.
Det er altså for vildt det her!
En 13 årig dreng blev fredag d. 13 kl. 13:13 ramt af et lyn her i danmark
Det er da lige til at man bliver overtroisk hva?
[quote=Gry Gressbakken;426199]Det er altså for vildt det her!
Det er da lige til at man bliver overtroisk hva? :p[/quote]
Jah - eller til at overveje om kilden måske liiige har manipuleret facts lidt…
[quote=Gry Gressbakken;426199]Det er altså for vildt det her!
Det er da lige til at man bliver overtroisk hva? :p[/quote]
Det var nu i England
http://nyhederne.tv2.dk/article/32870596/
Jason og jeg er gamle gyser-buddies - jeg plejer at holde en lille fest sammen med ham der ved Crystal Lake-søen, hvor jeg bor, hver fredag den 13. - det vidste du måske ikke PiaH?
Det ved du så nu - det er jo i din baghave - i daglig tale kalder de lokale den før “Hvilsom Sø”, men du skal ikke lade dig narre…
Uuuuhhhaaa bhuubuuuuuuuuuuuuuuuuh
[quote=lenschow;427836]Jason og jeg er gamle gyser-buddies - jeg plejer at holde en lille fest sammen med ham der ved Crystal Lake-søen, hvor jeg bor, hver fredag den 13. - det vidste du måske ikke PiaH?
Det ved du så nu - det er jo i din baghave - i daglig tale kalder de lokale den før “Hvilsom Sø”, men du skal ikke lade dig narre…
Uuuuhhhaaa bhuubuuuuuuuuuuuuuuuuh
:-)[/quote]
-LOL-LOL-LOL-LOL
Skøre jyllænder, altzå…