Hvad kan give fremkaldte blinkhinder hos en kat? Der er indvoldsorm, men er der andet?
Det er hvor der ingen udflod/væske er fra øjne eller næse, og blinkhinden ikke er hævet eller irriteret/rød.
Third Eyelid syndrom…prøv at Google det
Det er en mild Torovirus og kattens immunforsvar skal selv bekæmpe det.
Mange sygdomme - sådan helt generelt, kan det være tegn på, at katten er utilpas.
Vivi - Glemte at skrive, og hvor katten ikke viser sygdomstegn
Noget af det første jeg tænkte var om det måske kunne være et tegn på kvalme? Men det ved jeg ikke?
Brita - tak, må jeg lige google
Er det ikke tegn på begyndende dehydrering også :? Eller husker jeg helt forkert
Tzari - Jo, indsunkne øjne er i hvert fald.
Ved Third Eyelid syndrom behøver dyrene end ikke være syge endsige sløje…her havde 4 virus-bassen og kun Simba 2 var sløj. Jeg lod ham sove og holdt øje med ham og sådan gik der 1-1,5 døgn og så var det, det.
3 andre havde også nærmest øjnene skjult at det 3. øjnlåg men fejlede ikke noget klinisk…de spiste og drak og var adfærdsmæssige som de plejede at være…blot havde de nærmest to halve øjne.
Det er nu …lad mig se …5 måske 6 år siden og hverken før eller siden har vi haft sygdom indenfor…end ikke et betændt øje på en misling
Horners syndrom! Lammer blinkhinderne, så de altid er fremme. Kan se ganske drabeligt ud (Baskervilles hund!) men er normalt ret fredeligt. Klassisk idoipatisk, kan ikke behandles og går over af sig selv i løbet af 4-8 uger. Gør ikke ondt, men ser som sagt nogle gange drabeligt ud Har set en del tilfælde gennem årene, ikke én kat som har været syg eller synligt generet af det. KAN også skyldes trauma og være énsidigt, men det har jeg faktisk aldrig set.
VH
Susanne
Nå, der er da mange interessante muligheder udover orm
[quote=kamikaze;485770]Third Eyelid syndrom…prøv at Google det
Det er en mild Torovirus og kattens immunforsvar skal selv bekæmpe det.[/quote]
Ovennævnte virus starter ofte med 2 dages mild diarre - og herefter 3-4 uger med 3 øjenlåg fremme.
Årsagerne er beskrevet, jeg vil bare komme med en lille rettelse, såfremt nogen vil søge yderligere efter flere årsager…det hedder ikke “fremkaldte blinkhinder”, men fremfaldne blinkhinder eller retteligt, blinkhindefremfald
Vi havde en kat med Horners syndrom, som dyrelægen forklarede er det en nerve som bl.a. går ned forbi lungerne og så tilbage igen. Han havde ingen andre symptomer som indikerede at han ikke var rask. 10 dage senere var han død, aflivet pga lungekræft. Enhver sygdom som er et syndrom betyder at den faktisk årsag ikke er givet, men beskriver blot symptomet, årsagen kan være en af mange.
Katte skjuler gerne deres symptomer, så bare fordi man kun ser dette ene symptom så betyder det ikke at der ikke kan være alt muligt andet galt. Spiser/drikker katten, afføring, vægt ændringer er alt sammen små tegn som kan give en signaler om noget er i gærde… og alligevel er det altid kommet som et chok når en af mine katte har måtte sige farvel.
Godt du skriver ofte og ikke altid, for her havde ingen tynd mave og blinkhinderned fremfald stod ikke på nær så længe som du beskriver.