Fremmede kat på besøg

Hmm har jeg misforstået noget eller? Er forholdsvis ny katte ejer og har kun haft kat lige over 1 år og alle “hitte” katte.

Pjuske var den første hun var 11 år da vi overtog hende, hun trives ikke der hvor hun boede længere og savnede livet på landet, så hun kom ud til os.

Kort efter, flyttede Zebs ind, han kom gående sammen med Pjuske en dag. Vi ledte efter hans familie, men fandt ingen, så han fik lov til at blive.
En ung han kat, som ikke kendte kattens sprog m.v. han var ca. 1.5 år da han blev neutraliseret.

Pjuske blev desværre syg og kunne ikke reddes, så vi valgte aflivning.

Kort efter hentede vi Nala på brande internat.
Hun var ca 1.5 år da vi hentede hende, da hun kom til internatet, var hun med killinger og kom i en plejefamilie indtil killingerne var født og gamle nok til at tages fra hende og Nala blev neutraliseret.

Imens vi har haft Nala og Zebs, har vi haft en del vild katte på besøg.
De er alle løbende indfanget og kommet på internat.

Men det der undre mig allermest er, at disse fremmede katte, går ind af vores kattelem.
Og at vores ikke forsvare deres hjem.

En sjælden gang vågner, vi ved slagsmål, men det er yders sjældent, ofte får de liv til at gå ind og spise.
Nala kigger på fra hendes skjul.
Zebs knurre og er dobbelt så stor. Og strinter indenfor

Men hvorfor forsvare han/de ikke deres hjem noget mere?:thinking::thinking:
Eller er det helt normalt, at de accepterer en fremmede kat kommer ind i deres hjem og besørger på gulvene :see_no_evil::see_no_evil:

Jeg kan ikke svare på, om det er normalt, men jeg kender flere andre, der har oplevet det samme. Bl.a. mine forældre, hvis kat i øvrigt var en territoriebevidst herre. Også en kollega har på et tidspunkt oplevet at finde en fremmed kat i stuen, efter at den var kommet ind ad kattelemmen.

Både kollega og forældre anskaffede chipkattelemme, og det løste problemet.

1 Synes om

Som @galath skriver - chipstyret kattelem er løsningen…:+1:

Mht. at dine egne katte ikke forsvarer deres territorie - vær kun glad for det, katteslagsmål sucks og jeg vil til enhver tid foretrække at tørre op efter en ubuden gæst, fremfor at køre til dyrlægen med min egen, incl. efterfølgende bøvl med at få penicillin i dem! :face_with_raised_eyebrow:

4 Synes om

Vi har en kattelem med chip læser, men har faktisk slået chip delen fra, da vi tænker at der må være en grund til at de fremmede katte kommer ind til os for at spise.

Og de andre fremmede katte som er kommet ind, har vi ledt efter familien til og desværre ikke fundet dem.
Så de er endt på internat.

Det har virkelig bare undret os, at vores ikke gør noget.:heart:

1 Synes om

Det er jeg skam også meget glad for.

Deres opførsel undre os skam bare en del.
Da vi havde opfattelsen af, at de ville forsvare deres hjem.

Vi hjælper gerne de fremmede katte, for vi bor desværre et sted, der er kendt for at dumpe katte, og det såre os meget, så vi hjælper i stedet de fremmede hjem eller på internat.

2 Synes om

Da jeg skrev mit indlæg, tækte jeg faktisk på at tilføje “Hvis det altså er et problem” :slight_smile:

Dejligt, at I hjælper de fremmede katte. Hvorfor egne katte ikke angriber dem, kan jeg ikke svare på. Måske er det bare så grænseoverskridende adfærd at trænge ind i huset, at kattene ikke tør?

Jeg tænker ikke, det skal ses som et udtryk for solidaritet med de herreløse katte :wink: Men jeg ved som sagt ikke, hvad grunden er.

2 Synes om

Altså på en måde er det jo er problem, for alle parter.
Men heldigvis angriber vores ikke de fremmede katte, de gør mere os opmærksom på at der er en fremmede og venter på at vi griber ind.

Og vi griber gerne ind og hjælper de fremmede.
For det er ikke deres skyld at de er så sulten, at de trænger ind på fremmede grund.

Den gamle, hun har altid været i samme familie, indtil hun kom til os.
Da vi havde hende, var der ingen der kunne komme ind.
Knap Zebs til tider, og han boede her jo allerede dengang :joy::joy:

Men efter hun fik fred, lod Zebs og den nye Nala fremmede komme ind.

Forskellen på dem er, at Pjuske aldrig har fået på gaden og været sulten, altid har haft en kærlig familie.

Men de 2 vi har nu, har begge boet på gaden, kæmpet for føden og er nu i en kærlig familie. Håber vi da de synes :smiley_cat:

Så tanken har da været der, om det er fordi de har en forståelse for deres kamp om mad.
Det siges jo at katte er klogere end vi regner med.

:thinking::thinking:

2 Synes om

Måske kunne løsningen være at slå chipslæseren til igen og fodre de fremmede katte udenfor. Så risikerer I heller ikke, at jeres egne Zebs og Nala bliver smittet med noget…

3 Synes om

Min egen personlige erfaring er, at kattene behøver ikke være sultne for at gå ind til fremmede. Jeg har flere gange haft “glæden” ved at have fremmede katte på besøg, og hvor det viste sig at være naboens kat(te).

Og jeg har oplevet både mens jeg har haft kat selv, langt de fleste af gangen, men også de få år jeg ikke havde kat. Nogen katte er så glade for mennesker, at de går med alle hjem, nogen er så nysgerrig at de går ind alle steder, nogen gør det af sult og nød, og nogen er så selvsikre, at de kan finde på at flytte ind og jage en allerede boende kat væk. Der kan være rigtig mange grunde.

Hvorfor jeres egen ikke forsvare deres hjem, det afhænger nok af hvor afslappet eller skræmte jeres egne katte er, og hvor langt de vil gå for at forsvare deres hjem. Igen katte er forskellige, så der kan være mange grunde. :slight_smile:

2 Synes om

Men det er adfærden der undre os og vi gerne vil vide om er normal eller vores :smiley_cat::smiley_cat: missere bare er underlige, som resten af familien. :heart_eyes_cat::heart_eyes_cat:

*At de fremmede katte “frivilligt” søger ind og stjæler mad.
*At vores ikke forsvare deres territorium og deres mad.

:heart::heart:

Løsningen er ikke så meget er problem, da vi ved hvad vi kan gøre og er ved at forbedre yder arealerne til.
Da naboen er en rotterede i følge skadedyrs bekæmperen, så det er en længere proces, især i denne kolde tid :wink:

1 Synes om

Tak for dit svar. <3

Det forklare en del af hvorfor vores katte reagere som de gør og at deres adfærd undre os.

Så faldt brikkerne på plads for os
Når vi får at vide at vores katte er “sjældne”
På den gode måde.

1 Synes om

Adfærden er ikke unormal :slight_smile: Katte slås helst ikke, fordi det hurtigt kan medføre slemme og smertefulde skader. Hvis de føler sig tilpas herre i eget hus, så føler de sig ikke nødvendigvis truet. Og det kan godt være, at den fremmede kat udsender signaler a la “lækker buffet, der er vist rigeligt til alle, og så går jeg igen når det er tiden”, måske den ikke virker truende set med deres øjne. Og så er det jo egentlig lettest bare at kigge lidt på den og vente til den går hjem igen :slight_smile: Langt fra alle møder mellem fremmede katte ender med slagsmål. Heldigvis da :slight_smile:
VH
Susanne

5 Synes om

Mange tak for din forklaring :heart:

Jeg er enig med Susanne og så med den tilføjelse at du har to kastrater og de er, i min erfaring, meget mindre krigeriske end fertile.

Selvfølgelig så kender jeg selv en undtagelse på det med ‘milde kastrater’. Mine forældre har 2 huskattekastrater og de var slet ikke med på at fremmede katte kom.

Mine Coons måtte dog godt komme på besøg, men andre katte fra landsbyen de skulle bare holde sig væk og de fik lussinger og højlydt råben.

Og tak fordi du sørger for at besøgende katte bliver sendt på internat og forhåbentlig får et dejligt nyt hjem

1 Synes om

Zebs er godt klar over at han er han kat og at Nala er hun kat :smiley_cat:
Han har bare glemt at de begge er neutraliseret, men det er en helt anden sag og snak :wink:

Men han blev en helt anden kat efter han blev neutraliseret, Nala var neutraliseret da hun flyttede ind.

Zebs gamle og bedste ven, var en vild kat, de var bedste venner.
Og han fik lov at blive her på grunden, udenfor indtil han desværre fik en hjerneblødning og måtte aflives.
Han var den første af mange vildkatte som kom her og fik kærlighed.

Vi vil altid hjælpe dem, de har ikke selv valgt deres skæbne.

7 Synes om

Tjaaa… min oplevelse er, at “normal” katteadfærd har meget vide grænser.
Normalt for en kat kan være utænkeligt for en anden - også indenfor samme husstand… :wink:

Her bliver vi jo også jævnligt invaderet af andre katte, oftest fertile og det har vekslet meget, hvordan vores egne kastrater har håndteret det.
Hunkattene har kun meget sjældent været i slagsmål, men det samme kan ikke siges om drengene. :face_with_raised_eyebrow:

Manse var som helt ung venlig overfor illegale indvandrere, herefter fulgte en periode hvor han ofte kom i slagsmål med dem, men de seneste år har vi kun set ganske få af dem, og han har hver gang fået ekspederet dem ud af matriklen igen, uden at det er kommet til korporligheder.

Det kan selvfølgelig være tilfældigt, men jeg har en teori om at det også skyldes, at han har tillagt sig lidt mere “attitude” med årene, og at de derfor er mere tilbøjelige til at trække sig uden kamp…

1 Synes om

det tror jeg da du kan have ret i.

Det er jo tydeligt at se på en kat om det er en ungkat eller en voksen, også selv om man ikke kender dem. Det at mennesker kan se det, må helt sikkert også kunne ses hos katte.

Man kan vel heller ikke afvise, at de kan føle empati med de fremmede og sultne katte, når de selv har kendt til sult. Jeg har set, at forsøg med rotter viser, at en rotte vil hjælpe en anden rotte i nød, især hvis den selv har været i samme situation.

2 Synes om

Det er også det jeg selv tænker, for de har nemlig selv oplevet sult og manglede omsorg.

Vi er kommet af med Nala siden jeg lavede opslaget, og det er underligt nok stoppet helt.
Så tanken er lidt om hun endelig har sladret om den gode mad :kissing_heart::joy::person_shrugging:

1 Synes om

Jeg har kun haft indekatte, men den første hellige birma vi fik hilste altid kærligt på når der kom nye katte. En gang stak han ud og løb lige hen til en kat (fremmed for mig), der sad ude i haven. Det så lige så venligt ud, så jeg tror bare at katte kan være mere eller mindre sociale, lige som mennesker.

1 Synes om