Vi har aldrig haft øremider før vi fik Shrek for ca 2½ mdr siden. Ringede til dr dyr der sagde jeg bare skulle dryppe et dryp Frontline i hvert øre, men det brød jeg mig dog ikke om så tog ned til dr dyr og fik det ordnet.
Nu har jeg lige opdaget Perle har øremider, og har kradset hul to steder i øret. Tør jeg give hende Frontline i ørene nu hvor der er to kradsmærker/huller ??? eller er det en tur til dr dyr.
Jeg ville ikke putte frontline i et øre med sår. Så hellere få noget der kan dryppes i nakken eller ved øreåbningen.
Eller et sprøjt Imovec… Det kan også bruges mod øremider, der skal dog mere end 1 indsprøjning til.
Jeg vil starte med at rense med en ren vatpind, godt ned i gangen.
Jeg har renset hendes øre, men det går miderne jo ikke helt væk af.
Så må vi en tur til dr dyr i morgen.
[quote=Fire misser;465927]Jeg har renset hendes øre, men det går miderne jo ikke helt væk af.
Så må vi en tur til dr dyr i morgen.[/quote]
Jeg fangede øremider i opløbet hos mine, hvor jeg lavede noget kamille the med lidt olie blandet i, som jeg så har taget på en vatpind og ind i øret, ikke så det dryppede, bare smurt ind… Det har virket.
Almindelig olie, som gnubbes i ørerne, skulle også tage det…
Men ellers ville jeg tage og komme frontline ved indgangen - og ikke oveni sårene
Babyolie kan man godt bruge i ørerne på dyrene… Øremiderne kan ikke hænge fast i det. muahaha!
[quote=Fire misser;465927]Jeg har renset hendes øre, men det går miderne jo ikke helt væk af.
Så må vi en tur til dr dyr i morgen.[/quote]
Hvis der er sår, ville jeg også gå til dyrlæge.
Jeg ville ikke selv eksperimentere.
Det klarer dyrlægen perfekt - så kan han samtidig se på sår/sårene.
jeg havde en kat med øremider, det gav dr.dyr mig også frontline og dryppe i ørene, men der var heller ikke nogle sår… ved ikke om man må bruge det når der er sår
Snakkede om det med dyrlægen her tidligere. De har tilknytning til Tingskoven dyreinternat, og i følge dem er det eneste rigtig effektive to indsprøjtninger med 10 dages mellemrum. Tror advokate (eller noget i den stil) havde lavet noget til det, som bare slet ikke tog dem godt nok, så det pludselig var boomet derude.
Min lillebrors kat havde det for nogle år siden, og den blev dryppet med frontline i ørene, og det tog det…
da mille havde øremider blev det klaret med en indsprøjtning hos dyrlægen, og en uge efter et dryp frontline i hvert øre og et dryp i nakken og vupti så var de væk.
men jeg er rimelig sikker på at frontline ikke må bruges hvis der er sår eller rifter
[quote=Barky;465919]Jeg ville ikke putte frontline i et øre med sår. Så hellere få noget der kan dryppes i nakken eller ved øreåbningen.
Eller et sprøjt Imovec… Det kan også bruges mod øremider, der skal dog mere end 1 indsprøjning til.[/quote]
Ivomec svier ret meget - Jeg ville i stedet bruge Dectomax.
Det har samme virkning, dvs. dræber lopper, mider og indvoldsormpå én gang, men svier ikke.
Ingen af midlerne bør bruges til killinger, da deres leverfunktion ikke er oppe på fulde omdrejninger - heller ikke til katte med lever-/nyreproblemer.
Så har Perle været hos dr dyr. Hun skal dryppes i ørene hver dag i 10-14 dage, og i nakken 2 gange med 4 ugers mellemrum. De andre 3 skal også dryppes i nakken en enkelt gang. Er lige kommet på job og kan ikke huske hvad tingene hedder 1209 kr for en gang øremider - min dyrlæge sagde også “farvel, håber der er længe til vi ses”, da jeg gik. Nu må det også være slut med at besøge dem får i år
Nu bliver du da fri for dem… Håber jeg
Min dyrlæge siger altid til mig: ses om en lille mdr… har pt. i år besøgt ham ca en gang pr. mdr. men har også haft 10 killinger - 6 pleje - der on/off skulle tilses, da de var meget forhutlet da jeg fik dem ind
[quote=Mega;466092]Ivomec svier ret meget - Jeg ville i stedet bruge Dectomax.
Det har samme virkning, dvs. dræber lopper, mider og indvoldsormpå én gang, men svier ikke.
Ingen af midlerne bør bruges til killinger, da deres leverfunktion ikke er oppe på fulde omdrejninger - heller ikke til katte med lever-/nyreproblemer.[/quote]
Tak!
Jeg kendte slet ikke Dectomax. Det vil jeg spørge efter næste gang dyrene får øremider. (Ildere er nærmest magneter til øremider, så det skal nok nå at komme igen på et tidspunkt. :høhø: )
Man kan da ikke få øremider hvis der ikke er nogen til at smitte :øhmm: