Fugle fodering

[quote=Charlotte Oeh.;332738]Mejsekugler og nødder bliver heller ikke spist her i øjeblikket.

Vildtfugleblandingerne var totalt udsolgt i Føtex i dag, så jeg fodrer med
solsikkefrø, brød, kokosmel og æbler til solsortene.[/quote]

vi har jo vores egen lille adoptivdue og den æder altså nødder så det gør til en ting, de der vildfugleblandinger gider vi ikke købe for 80% af dem består af hampe og sesam frø og det gider de fugle vi har absolut ikke spise.
var ikke klar over at man osse kan fodre med kokosmel, er det så noget de vil spise

Det kom sig faktisk af, at jeg havde noget kokosmel, der var blevet for
gammelt, og så prøvede jeg at hælde det ud på foderbrættet - og det
forsvandt hurtigt.

Jeg husker også, at min mor hængte halve kokosnødder op, som fuglen
selv kunne hakke i.

Det har du heller ikke gjort…for det er nemlig ikke en duehøg, det er en spurvehøg ;-))

Men jeg kan se i tråden, at du ikke er den eneste der tager fejl af rovfuglene.

En nævnte en musvåge der tager duer…det gør den altså som regel ikke.
Musvåger tager småt bytte, nemlig mus, frøer, regnorm o.s.v., men den er ikke fuglejæger, og slet ikke fugle på den størrelse, medmindre det er en død fugl den finder…musvågen er nemlig også ådselæder.

Duehøge kommer heller ikke og sætter sig i haven med de små fugle den fanger…men det gør spurvehøge…
Og der er det sådan, at hannen er meget lille…ikke meget større end en solsort, bare noget kraftigere, og han tager småfuglene…har faktisk besvær med at aflive en fugl i solsorte/drosselstørrelse…hvorimod spurvehøgehunnen er næsten dobbelt så stor som hannen…og hun tager fugle der er noget større, skovduer, skader, krager…derfor tror folk, at en rovfugl i haven, der snupper en due, det må være en duehøg…men niks.
Det er “fru” spurvehøg.
En duehøg er meget sjælden og meget sky og holder sig helst langt væk fra mennesker.
Det er en meget stor, kraftig rovfugl, der ser rigtig “ond” ud.

I linket her kan der måske fås en ide om størrelsen på en duehøg…sammenlignet med det døde rådyr den sidder med

http://www.photosight.org/photo.php?photoid=109483&ref=section&refid=999

Jeg fodrer også fuglene hele året.
Der er flest om vinteren.

Jeg har ca 25 forskellige arter sådan rimelig fast, og så er der de arter, hvor der kun kommer en enkelt eller en lille flok forbi en gang imellem

Jeg laver selv fedt"kugler" i muffinforme. De består af knækkede solsikkekerner, hakkede hassel - og jordnødder, rosiner og havregryn. Derudover får de vildtfuglefrø, grovtoast, æbler og mejsebolde. Mejseboldene piller jeg ud af nettene og træder i stykker og så bliver der guffet. Hvis de lægges hele spiser de stort set ikke af dem.

Jeg har gråspurve, solsorte, forskellige mejser, bogfinker og en enkelt rødkælk i ny og næ. Der kommer også en enklet skade og måger i ny og næ. Alle fugle er velkomne for de har alle svært ved at finde mad i disse kolde tider.

Fuglene bliver fodret på den side af huset kattene ikke kan komme ud til, men de kan bruge mange timer hver dag på at sidde i vindueskarmen og kigge på fuglene.

[quote=Missis F;330388]

Ja de er så flotte. Så vidt jeg ved, er de her i store flokke i øjeblikket.[/quote]

Ja de er smukke…her er en fra min have

Wauuu :slight_smile:

Har lige oplevet at Tårnfalken har været forbi og forsynet sig fra tag-selv-bordet i haven…
Det var altså ikke lige dét, som var planen, da jeg begyndte at vinterfodre :smiley:

Og ja… jeg kan skam godt kende en tårnfalk fra andre rovfugle :wink:
Vi har en del af dem her omkring…

Vi har også en duehøg, som kommer på besøg, men sådan er livet, den er jo også sulten.

Jeg fodrer også. Vi har solsorte, gråspurv, mejser, skader og duer.
Og i dag var der også mus på besøg på fodderbrædtet. Jeg ved ikke rigtigt om det er godt eller dårligt, men det var nu en lille sød og hurtig sag :høhø:

Vi ved at der er rotter i vores carport - eller rettere i vores nabos garage, som er sammenbygget med vores carport… derfor sætter jeg maden ud om formiddagen i en stor kasse og lader den stå til sidst på eftermiddagen, inden den sættes ind igen. Jeg har heller ingen mejsebolde eller lignende hængende i træerne, som rotterne kan komme til…

Rigtig godt billede Felis. Hvilket camera bruger du?

Mange tak.
Jeg har flere kameraer jeg bruger sådan lidt forskelligt, men billedet her er taget med et Canon EOS 40 D

Her bliver stadig ikke spist meget af det jeg hænger ud til fuglene. - Men jeg kan se at i de 2 bolde jeg selv har prøvet at lave, der er hakket i rosinerne. :slight_smile:
Så idag har jeg været ude med en masse rosiner, som nu ligger i fuglehuset. Så må vi se om de vil spise dem. :slight_smile:

[quote=Kimilla;332938]Her bliver stadig ikke spist meget af det jeg hænger ud til fuglene. - Men jeg kan se at i de 2 bolde jeg selv har prøvet at lave, der er hakket i rosinerne. :slight_smile:
Så idag har jeg været ude med en masse rosiner, som nu ligger i fuglehuset. Så må vi se om de vil spise dem. :)[/quote]

Det er margerinen de ikke kan lide

Fuglene herude gider ikke spise de fedtkugler jeg hænger op til dem - så de kan ikke være ved at dø af sult siden de vælger mine kugler fra :S

næhhhh, man skulle da mene at hvis fuglene sulter så meget som de kloge siger de gør er de da i en situation hvor de ikke burde være kræsne.:stuck_out_tongue:

Hvorfor er det værre at en sulten rovfugl snupper en fugle end at de tamme velfodrede katte gør det?

:øhmm::øhmm::øhmm::øhmm:

[quote=Eva;333281]Hvorfor er det værre at en sulten rovfugl snupper en fugle end at de tamme velfodrede katte gør det?

:øhmm::øhmm::øhmm::øhmm:[/quote]

Det er det da heller ikke, det er jo deres naturlige føde…men der er dem der mener det er meget værre, at kattene gør det, fordi kattene ikke er et naturligt forekommende dyr i den danske fauna, men at de katte der færdes i naturen er anbragt der af mennesker og dermed er en såkaldt invasiv art.

Felis - Hvad så hvis de kun tager fugle der også regnes for invasive arter :smiley:

tænker du på kanariefugle o.lign ;-)))))))))