Jeg var så sød at rense min lille redekasse i søndags, men ak og ve - i kassen sad nogle små sorte sataner…
Jeg aner intet om fugle-utøj, men jeg kunne godt regne ud at det ikke just var noget jeg skulle slæbe med ind.
Så jeg rensede kassen udenfor, støvsugede den udenfor, skiftede støvsugerpose UDENFOR… havde handsker på … og alt mit tøj røg direkte i vask efter redekasse-rensning…
men ak og ve - her til morgen har jeg 25 bid over det hele… og jeg kvaste en lille sort bevinget satan i sengen…
men gid fanden havde det - Cleo kløede sig flere steder… :gal: :gal: :gal:
så jeg har nok alligevel fået en eller flere af dem med indenfor… og mit spørgsmål er - hvad dælen er det jeg har fået ind og hvad gør jeg nu??
jeg ringede til Dansk Ornitologisk forening for at høre - men de var ikke til meget hjælp… og jeg kender ingen eksperter inden for fugle-utøj og hvordan det fungerer i forhold til katte…
skal de have loppekur?? og i givet fald - hvilken
når jeg kommer hjem i aften støvsuger jeg alt, skifter sengetøj ect… men hvad mere skal jeg gøre?
Fuglelopper kan ikke yngle inden døre, og lopperne, vil dø i løbet af nogle uger. Grundig støvsugning kan reducere antallet af de lopper, der er kommet ind i huset. Sprøjtemidler beregnet til bekæmpelse af voksne kattelopper kan også dræbe fuglelopper. Man skal dog være klar over, at i de fleste tilfælde er der kun tale om enkelte lopper, som bringes indenfor siddende under tøjet. I disse tilfælde hjælper sprøjtning med bekæmpelsesmidler ikke. Her er det vigtigt at finde ud af, hvor fuglelopperne stammer fra.
Som undulatopdrætter har jeg hørt til de små sorte tingester - noget en hvis f… har skabt!! Har dog aldrig selv haft dem indenfor døren. Jeg tænker her på blodmider - for de er sorte. Det er fuglelopper ikke - de er nærmest gennemsigtige.
Blodmider angriber dog sjælendt mennesker - så jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad du har fået slæbt til huse. Måske et billede af krybet kunne hjælpe
[QUOTE=DK Nemador;579357]Som undulatopdrætter har jeg hørt til de små sorte tingester - noget en hvis f… har skabt!! Har dog aldrig selv haft dem indenfor døren. Jeg tænker her på blodmider - for de er sorte. Det er fuglelopper ikke - de er nærmest gennemsigtige.
Blodmider angriber dog sjælendt mennesker - så jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad du har fået slæbt til huse. Måske et billede af krybet kunne hjælpe
Knus Gitte[/QUOTE]
Og så må jeg lige rette mig selv efter opslag i alle undulatopdrætteres værk. Fugle lus er gennemsigtige - det er fuglelopper ikke…de er mørkebrune - tangerende til sorte og ca. 2-3 milimeter lange i kroppen, som er nærmest en flad ting.
Fuglelopper dør ved behandling med Ivomec, som gives i fuglenes nakke (på lige fod med hvordan vi behandler katte for lopper) - men om kattene kan tåle dette præparat aner jeg ikke. Så det bør undersøges.
[QUOTE=DK Nemador;579357]Som undulatopdrætter har jeg hørt til de små sorte tingester - noget en hvis f… har skabt!! Har dog aldrig selv haft dem indenfor døren. Jeg tænker her på blodmider - for de er sorte. Det er fuglelopper ikke - de er nærmest gennemsigtige.
Knus Gitte[/QUOTE]
ork jo - blodmider angriber skam også mennesker - i hvert fald mig… De ELSKER at bide i mig, og det er sikkert fordi jeg reagerer helt åndsvagt på det bid fra utøj…
men er blodmider først begyndt at spise, så bliver de faktisk blodrøde - virkelig virkelig klamme små kryb!
Har haft dem inden for dørene med noget hø - og frontline vet spray slår også fint blodmider ihjel… (herhjemme bliver gnaverne behandlet hver 4. uge med frontline vet spray’en hver 4. uge, som forebyggende - altid! jeg er så træt af at få utøj med ind med div. bundstrø og tilbehør - og en klassekammeret! :S )
[QUOTE=DK Nemador;579359]Og så må jeg lige rette mig selv efter opslag i alle undulatopdrætteres værk. Fugle lus er gennemsigtige - det er fuglelopper ikke…de er mørkebrune - tangerende til sorte og ca. 2-3 milimeter lange i kroppen, som er nærmest en flad ting.
Fuglelopper dør ved behandling med Ivomec, som gives i fuglenes nakke (på lige fod med hvordan vi behandler katte for lopper) - men om kattene kan tåle dette præparat aner jeg ikke. Så det bør undersøges.
Knus Gitte[/QUOTE]
dem jeg har er nogle små sorte sataner på knap 2 mm - og ja - de virker flade i det …
men jeg vil fluks tage hjem og støvsuge og skifte alt sengetøjet og lige give kattene en gang advantage
Da jeg aldrig har haft lopper inden for dørene har jeg ikke købt loppekur før… er det på apoteket eller hos dyrlægen?
Jeg købte Advantage på apoteket sidst, så det afhænger nok af det enkelte apoteks udvalg. Husk i øvrigt at når det er Advantage kan det betale sig at købe pakken til stor hund og så bruge en engangssprøjte til at tilpasse dosis til kat. Jeg mener det er 0,1 ml per kg. kat, men tjek evt. med apotekeren.
[QUOTE=Battlestar;579366]dem jeg har er nogle små sorte sataner på knap 2 mm - og ja - de virker flade i det …
men jeg vil fluks tage hjem og støvsuge og skifte alt sengetøjet og lige give kattene en gang advantage
Da jeg aldrig har haft lopper inden for dørene har jeg ikke købt loppekur før… er det på apoteket eller hos dyrlægen?[/QUOTE]
Så er det nok fuglelopper du har fået inden for døren.
Jeg ville ringe til dyrlægen for at forhøre mig om Advantage kan gøre det af med fuglelopper. Umiddelbart tror jeg det virker mod disse kryb - men better be safe than sorry
[QUOTE=Battlestar;579384]der er ikke forskel på hund og kat -varianterne??
for kan se at dem til store hunde er 1 pipette pr 40 kg hund…
jeg har 7 katte der er mellem 5 og 11 kg - så det er jo knap 2 pipetter der skal til hvis jeg kan købe sådan en pakke[/QUOTE]
Hvis du tager ned og køber hos Skovlunde så prøv at høre dem ad, de har styr på det. Da jeg havde kuld (og fik lopper) anbefalede de mig at købe den til katte på over 4 kg og så dele den op mellem killingerne og jeg fik sprøjte med og det hele
[QUOTE=Battlestar;579384]der er ikke forskel på hund og kat -varianterne??
for kan se at dem til store hunde er 1 pipette pr 40 kg hund…
jeg har 7 katte der er mellem 5 og 11 kg - så det er jo knap 2 pipetter der skal til hvis jeg kan købe sådan en pakke[/QUOTE]
Nope, jeg har i hvert fald behandlet med Advantage til hund på 40 kg uden problem. Jeg trak så bare 0,1 ml op per kg. kat. Præparatet skulle være nøjagtig det samme om det er til hund eller kat, det tjekkede apotekeren da jeg købte det, men jeg havde også læst det på nettet forinden (herinde vist nok). Det er Bayvantic hvor man absolut ikke må gøre det trick!! Jeg ved ikke med frontline.
Aji din stakkel, puhh lopper er bare ikke sjovt at få indedøre. Jeg prøvede engang og fy for fynen et arbejde at få de pokkers sorte bæster ud af hytten igen
Nu ingen panik.
De forskellige loppearter har hver deres foretrukne værtsdyr, og jeg tror ikke, fuglelopper har katte- eller menneskeblod på deres menu som andet end absolut sidste udvej. Så vidt jeg ved, kan de ikke formere sig på den diæt, så det er ikke nødvendigt at gasse og desinficere hele lejligheden, bare fordi der har været besøg af en strejfer eller to… :cool2:
[QUOTE=FinnFrode;579494]Nu ingen panik.
De forskellige loppearter har hver deres foretrukne værtsdyr, og jeg tror ikke, fuglelopper har katte- eller menneskeblod på deres menu som andet end absolut sidste udvej. Så vidt jeg ved, kan de ikke formere sig på den diæt, så det er ikke nødvendigt at gasse og desinficere hele lejligheden, bare fordi der har været besøg af en strejfer eller to… :cool2:[/QUOTE]
jeg håber meget du har ret…
min teaterdate med min gode veninde blev aflyst - så nu har jeg i hvert fald tid til gøre ordentlig rent på kattenes yndlingspladser og hele kradsetræet… i vask med hele molevitten og så ellers støvsugning over hele linien
og har tjekket at skovlunde har advantage… så en smuttur ad rute 211 bliver det også til
Der er ingen grund til panik! Men… vidste du, at 90% af alle loppebid på mennesker skyldes fuglelopper! Det er skam rigtigt, at lopper kun kan leve et par dage uden en rigtig vært, men nu har du jo ganske mange katte. Hvad angår behandling og forebyggelse er det meget nemt at gå til. At bekæmpe lopper selv på et enkelt dyr handler i virkeligheden om hele boligen. Én metode er simpelthen at vaske alle områder og alle genstanden din hund har været i nærheden af.
Du kan med stor fordel også benytte et loppemiddel. Læs mere på min hjemmeside http://fuglelopper.dk