Ja som overskriften lyder, er dette omkring FURminatoren Jeg ville jo gerne investere i sådan en istedet for at have flere kamme/strigler til at ligge… Hvad er jeres erfaringer, er den pengene værd eller skal man holde sig fra dem???
Jeg tror det kommer an på hvad du skal bruge den til
Jeg er rigtig glad for min til Sugieh og kun hende.
Den tager virkelig meget hår af hendes “minkpels” og det er det behov jeg har
Men er det en showkat du har er den vist ikke så god
Ja som overskriften lyder, er dette omkring FURminatoren Jeg ville jo gerne investere i sådan en istedet for at have flere kamme/strigler til at ligge… Hvad er jeres erfaringer, er den pengene værd eller skal man holde sig fra dem???[/QUOTE]
Hvis du går på udstilling, så vil jeg ikke råde til brug af furminator, da den er MEGET grundig til at fjerne pels…Jeg har briter med meget underuld, og jeg bruger furminator til deres pels om sommeren. Dels fordi furminatoren er knald-god i fældningsperioden, og dels fordi den virker til at ‘tynde’ pelsen ud …Og lidt tyndere pels synes mine striber er lækker når det er varmt, men jeg tror ikke jeg vil opnå ret høje point for pelskvalitet hos en dommer
Jeg tror det kommer meget an på katten og pelsen også om det er en idé med en Furminator…
Vi har en som vi med glæde bruger på Nobby. Hans ‘semi-langhår’ ligger i den korte ende, blødt fluff, filtrer aldrig og han ELSKER at få det lidt hårdt Hos ham fjerner det masser af pels, mens han står og storspinder
Til gengæld ville vi ALDRIG ALDRIG bruge den på Muffe! Han har lang ‘semi-langhår’, tykt med underuld, grovere, filtrer som et ondt år og han skal helst ikke ku mærke man børster ham. At bruge en Furminator på ham ville nærmest være mishandling…
Den virker absolut ikke på Conrads pels (også birma). Den tager stort set ikke noget af hans pels, men en almindelig stålkam tager en del den virker dog fint nok på Randolf (Maine Coon)
Jeg bruger den på både huskat og abyer her i sommervarmen, og den er rigtig god til at få fjernet en masse pels. De to af mine elsker det, den sidste synes, det er okay, hvis det nu ikke kan være anderledes. Og det er - som du også nævner - hår, der ikke ryger i maven.
Ja, jeg synes ikke den virker til at være noget hit til de langhårede katte - der er en schæfer strigle langt bedre til at tage underuld efter min erfaring. Den er dog bedst til dem med lidt lang pels, og ikke kort. Dvs. May hjemme hos os gør schæferstriglen ikke noget for, mens den tager store mængder på Diego En god stålkam er dog uundværlig. Til Diego med den lange pels der nemt knudrer skal det dog være en med rulletænder
Her hjemme kommer en furminator ikke i nærheden af vores MCO, synes den ødelægger pelsstrukturen.
Vi har de sidste 10 år bruget schæfer stringle til at tynde ud i underulden. Og ellers stål og rullekamme.
Furminatoren har været genial til mine Ragdolls, men den billige kopi var - underligt nok - bedre end originalen! (Måske var jeg bare heldig).
Men man skal være varsom og ikke kæmme på stamme sted ret længe af gangen, ligesom man endelig ikke skal bruge den dagligt.
Og nej, det går ikke til udstillingskatte, men til bisserne hjemme i stuen er den altså effektiv. Om der er andet der fungerer lige så godt, ved jeg ikke. Kommer nok an på pelstype osv.
Her har vi haft rigtig god erfaring med at bruge den til huskatte og de abyér der IKKE skal udstilles. Den kan nemt tage for meget og en “plukket” aby er bare ikke køn. Vores tidligere hankat var så vild med den at han ville strigles så meget at han blev så tyndhåret at man skulle tro han var en sphynx.
Jeg har alm. huskatte og jeg elsker min Furminator. Især i fældeperioderne… Har du mulighed for at børste dem udenfor, så gør det, for der kommer rigtigt meget pels af.