G-dage?

Jeg er helt lost i det her arbejdsløshedshelved!!!

Har derfor lige et par spørgsmål som jeg håber nogle klogere end mig kan hjælpe mig med…

Her er lidt forhistorie…

Jeg arbejder i et ungdomshus en gang om ugen af tre timers varighed. Det er ikke meget, men det er hvad ejg har at gøre med lige i tiden…

Så er jeg i gang med at få et arbejde på lokal psyk. i stand, men de har svært ved at skulle ansaææte mig pga. G-dage reglen… som for mig er vildt svær at hitte ud af!!

Jeg er medlem af Socialpædagogernes a-kasse, men helt ærligt så var de ikke til den store hjælp da jeg ringede for at høre dem ad om det. Han jeg fik i røret var en kæk københavner, som stemmer DF og bare ville tale politik og ikke kunne råde mig hverken til eller fra for hvordan jeg skal gribe det her an…

Anyone… Heeeelp!!!

erh hvorfor har de svært ved at ansætte dig pga g-dage
http://www.danskerhverv.dk/raadgivning/ansaettelsesret/gdage/Sider/g_dage.aspx

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Akassehåndbog/Dagpenge/Fradrag%20i%20dagpenge/G-dage.aspx

det har jo noget at gøre med når folk skal ud af vagten igen ? eller hvis man skal hjemsendes og den slags.

Hvad er problemet helt konkret?

Enten så giver de dig en kontrakt på et fast timeantal om ugen (evt. tidsbegrænset) eller også så giver de dig en kontrakt, hvorefter du højst må arbejde 74 timer over en 4 ugers periode (og så sørger de for at tælle timerne) - der er ikke ret meget hokuspokus ved det som arbejdsgiver…det er ren matematik :slight_smile: Er de ikke medlem af en arbejdsgiverforening, hvor de kan få vejledning i forhold til ansættelser - evt. indhente en standardkontrakt?

Problemet er at timerne skal tælles tilbage over en 28 dages periode, og det kan give nogle problemer for hver dag skal gen-tælles… hvis det giver mening… Samtidig har jeg så det andet job, som jeg ikke ved om jeg skal lægge de timer oveni de timer det andet sted, eller om det er 74 timer hvert sted, eller tilsammen…?

Problemet med de g-dage for den her arbejdsgiver er, at jeg på dagpenge ikke må sige op for så mister jeg mine dagpenge, og kommer i karantæne… Derfor skal de sige mig op efter 5 måneder fordi det samtidig er et problem at jeg om 5 måneder ikke kan have jobbet hvis jeg vil fortsætte med at få suppleret op, for det må man kun i 6 måneder…

Synes generelt bare det er lidt besværligt at arbejdspladserne hellere vil ansætte folk som ikke er på dagpenge, men alligevel ikke må ansætte i fuldtids - eller faste stillinger…

ahh that away round - sikke noget fis egentlig. men dagpenge reglerne er lissom heller ikke berygtede for at være nemme.

men de SKAL da være i stand til at hjælpe dig hos fagforeningen. aftal evt et fysisk møde, for det der er nok svært at få styr på over tlf.

Ja, det må jeg få gjort, så kan det være der kan komme lidt afklaring omkring det.

[QUOTE=Bamse;788497]Problemet er at timerne skal tælles tilbage over en 28 dages periode, og det kan give nogle problemer for hver dag skal gen-tælles… hvis det giver mening… Samtidig har jeg så det andet job, som jeg ikke ved om jeg skal lægge de timer oveni de timer det andet sted, eller om det er 74 timer hvert sted, eller tilsammen…?

Problemet med de g-dage for den her arbejdsgiver er, at jeg på dagpenge ikke må sige op for så mister jeg mine dagpenge, og kommer i karantæne… Derfor skal de sige mig op efter 5 måneder fordi det samtidig er et problem at jeg om 5 måneder ikke kan have jobbet hvis jeg vil fortsætte med at få suppleret op, for det må man kun i 6 måneder…

Synes generelt bare det er lidt besværligt at arbejdspladserne hellere vil ansætte folk som ikke er på dagpenge, men alligevel ikke må ansætte i fuldtids - eller faste stillinger…[/QUOTE]

Timerne skal tælles over en 4 ugers periode - jeg ved ikke hvad du mener med gentælles? Altså man skal tælle hver enkelt dag og så skal arbejdsgiver sørge for at man ikke har mere end 74 timer over 4 uger. Nærmer man sig det antal timer, så er det jo bare at give vagter, som passer til det resterende antal timer. Det er beskæftigelse hos den enkelte arbejdsgiver, der skal tælles. Det drejer sig altså om at de skal betale 3 g-dage hvis de ansætter dig fast og du når over de 74 timer på en 4 ugersperiode, ansætter de dig som tilkaldevikar, så risikerer de at betale for flere g-dage, hvis de ikke har styr på timerne. Men jeg forstår stadig ikke problematikken. Man regner ud hvor meget du må arbejde, giver dig en kontrakt på det antal timer og sørger for at du ikke arbejdere mere end det. De behøver jo ikke sige dig op. Du kan jo bare få en tidsbegrænset kontrakt, så ophører dit ansættelsesforhold automatisk ved kontraktens udløb og du har ikke selv sagt op.