Hej
Jeg kunne godt tænke mig at lære min kat Mis mis at gå i snor, så vi kan gå tur sammen.
Er der nogen herinde, som har erfaring med dette og evt. Kan hjælpe med forslag til hvordan man lærer hende det ?
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at lære min kat Mis mis at gå i snor, så vi kan gå tur sammen.
Er der nogen herinde, som har erfaring med dette og evt. Kan hjælpe med forslag til hvordan man lærer hende det ?
Er Mis indekat? Og hvis du går tur, er du så indstillet på at du som med en hund så partout skal gå 1-2 timer dagligt med katten for at tilfredsstille det behov du vækker i den? Bare lige nogle tanker du bør gøre der inden du begynder at gå tur med Mis
Når I går, skal du hele tiden holde udkig efter problemer, f.eks. hunde eller katte. Og være klar til at tage din kat op i favnen eller gå over på det modsatte fortov.
vh
Andreas
Ja hun er indekat og er indstillet på at gå med hende 1-2 timer dagligt selvfølgelig:)
Ja selvfølgelig skal man holde udkig efter problemer andre katte og hunde og gå over på det modsatte fortov eller tage hende op til sig hvis der sker problemer.
Få et harness til hende, ikke halsbånd!
Harness af denne type hvor der både er en snor om brystet og en om halsen.
Og så ellers god fornøjelse og lad os endelig vide hvordan det går
Florian og jeg er eksperter i gåtur i sele, og jeg deler meget gerne ud af mine erfaringer! Advarsel: det er en længere historie, så god læselyst.
[U][B]Indkøb af sele
[/B][/U]Man må aldrig sætte en line i et halsbånd, når man går tur med en kat. Kattes halsmuskulatur er ikke så udviklet som hundes, så katte kan komme meget slemt til skade, hvis de pludselig løber og linen hiver i halsbåndet. Man skal derfor altid bruge en sele, hvor trækket lægges på brystbenet, aldrig på halsen!
Jeg anbefaler at købe PetSafe/Premier Come With Me Kitty sele størrelse M (valgfri farve :p). Den kan bla. fås her på Ebay til 76,- inkl. transport, hvilket er billigere end de dårlige seler fra Petworld og andre dyrebutikker. Størrelse M kan justeres og passer til de fleste katte, både killinger og voksne - min Florian startede med størrelse M da han var 15 uger og godt 2 kg, men nu hvor han vejer 7 kg skal han dog snart op i en størrelse L. Det er en 99% flugtsikker sele; ingen sele er 100% flugtsikker, men jeg har fået PetFun-selen anbefalet af andre her på forummet som den mest sikre, og jeg har endnu ikke oplevet, at Florian har kunnet sno sig ud af den, selvom den sidder meget løst på ham.
Selen kommer med 1½ meter line, men jeg anbefaler også at købe en 10-meters ronderingsline til hunde. De kan fås i nylon og er meget lette. IKKE en fleksline, da de kan vikle sig om katten og skade den, hvis den pludselig løber. Desuden er det min erfaring, at katte hurtigt får sneget sig ind under en busk og ud på den anden side, og så er det rart med en tynd line, som kan trækkes gennem busken uden at hænge fast. Med en 10-meters line kan man også være lidt doven og sætte sig ned, mens katten snuser rundt.
[B][U]Tilvænning til selen
[/U][/B]Det tog mig i alt fire dage at vænne Florian til selen (han er en ragdoll; det kan tage længere tid med andre racer). Læg selen og linen på gulvet i lejligheden og lad katten vænne sig til synet og lugten af dem. Du bør også samtidig sætte kattens transportkasse frem i lejligheden og engang imellem lægge godbidder derind, så katten bliver tryg ved at være i kassen.
Efter en dags tid kan man begynde at inddrage linen i leg. Træk i den, så katten jager den hen over gulvet, og læg selen løst hen over katten, mens man nusser den, så katten bliver vant til følelsen af nylon mod pelsen.
Dag tre kan man snige bryststroppen løst ned over kattens hoved og med det samme af igen - giv godbidder og nus. På med stroppen, af, og godbid. Lidt efter lidt kan man lade stroppen være på katten 10-20 sekunder, mens man nusser og giver godbidder.
Dag fire giver man stroppen over hovedet, nus, godbid, og lukker først den ene bugrem med clips og med det samme af igen og mere nus og godbid, og efter et par gange kan man lukke begge to. Katten vil ikke bryde sig om at få bugremmene på, så det er vigtigt at klikke dem løs med det samme og lade katten løbe væk. Tag det i kattens eget tempo og jag den ikke rundt i lejligheden. Lad den køle af og selv opsøge dig igen før du giver det endnu et forsøg. Katte bliver fuldstændigt paralyserede i kroppen, når de får sele på de første par gange, så det er vigtigt at gøre det ude midt på gulvet, så katten ikke slår sig på møbler eller andet, når den vælter.
Når katten ikke vrider sig og ruller, når bugremme lukkes, sættes linen på selen, og katten kan få lov til at gå lidt rundt i lejligheden (hvis den vil, det er dog ikke sikkert. Hvis den bare vil ligge stille, er det også i orden). Nu er katten klar til at komme udenfor.
Husk! Man må aldrig trække i linen! Katte bestemmer selv, hvor de vil gå hen, og man kan ikke styre dem ligesom hunde. Dit job som tovholder er at stå stille og holde fast i linen, hvis katten er på vej ud på en trafikeret vej/ind til naboens hund, etc. Katten mærker, at den ikke kan komme længere fremad fordi linen holder den tilbage, og skifter retning. Hvis man hiver i linen, bliver katten bange for at gå i sele.
Man må selvfølgelig aldrig gøre som folk i diverse YouTube-videoer og trække en “lammet” kat rundt i selen, selv om det ser sjovt ud. Det gør ondt på katten og gør den angst for selen.
[U][B]Ud af huset første gang
[/B][/U]Væn fra starten katten til at bruge transportkassen, når den skal ud. Også selv om du måske bor i stueetagen. Det forhindrer katten i at tigge ved døren, for den vil i stedet forbinde transportkassen med gåtur (har du ikke tid til at gå tur, sætter du transportkassen væk, så katten ved, at den ikke kan komme ud lige nu). Giv katten sele og line på, og hjælp den ind i transportkassen (ikke med tvang); katten vil sikkert gå derind selv, fordi den føler sig tryg i transportkassen, som den har lært at forbinde med godbidder og tryghed. Lad linen hænge udenfor transportkassen og rul den sammen, så den ikke kommer i vejen.
Bær transportkassen ud i haven og åbn lågen. Lad linen være løs og giv katten tid til at komme ud af kassen i eget tempo. Hvis katten aldrig har været ude før, vil alt være nyt og uhyggeligt - græsset, luften, fuglene, selv himlen (der er ikke noget loft!!!). Måske vil katten bare sidde i transportkassen i tyve minutter og kigge ud, og det er også i orden. Måske vil den gerne ud og udforske, men holde sig tæt til kassen. Under alle omstændigheder vil katten nu have glemt alt om, at den ikke kan lide at være i sele, også selv om den ikke brød sig om selen indenfor. Efter tyve minutter har katten fået en masse sanseindtryk, som den skal bearbejde, så hjælp den ind i transportkassen igen, tag den indenfor, åbn transportkassen og lad katten komme ud i eget tempo, fjern selen, og giv den med det samme godbidder og det bedste foder - jeg fodrer altid Florian med Moments vådfoder fra MaxiZoo, når vi kommer ind fra haven. Mens den spiser, nusser man katten og børster den forsigtigt, evt. med en Tangle Teaser, så den vænner sig til at få fjernet blade og kviste fra pelsen lige efter gåturen.
Husk at hænge sele og line til tørre og sæt transportkassen et varmt sted, især hvis det har været vådt udenfor.
[U][B]På længere ture
[/B][/U]De første par gange bør en gåtur begrænses til 20 minutter, afhængigt af kattens alder og erfaring med at være udendørs. En killing bliver hurtigt overvældet af sanseindtryk. Efterhånden vil katten selv gå længere væk fra transportkassen og blive mere modig og nysgerrig. Florian startede med korte gåture, da han var 15 uger, og siden han fyldte 5 måneder har vi gået fast 1-2 timer hver dag, enten morgen (hvis jeg er i aftenvagt) eller aften (hvis jeg er i dagvagt) - Florian er mest aktiv i morgengryet og skumringen. Florian viser mig, når han er træt, enten ved at søge tilbage til transportkassen eller ved at lægge sig og putte i et roligt hjørne, som regel efter 1½ time; så bærer jeg ham tilbage til transportkassen og tager ham indenfor igen. Når Florian har været på aftentur, sover han fast hele natten og vækker mig ikke før kl. 9 næste morgen.
Husk at holde øje med andre mennesker, biler, løse hunde, og fritløbende katte, når I er ude! En kat kan ikke løbe væk fra farer, når den er i line, så det er vigtigt at holde et vågent øje. Man skal også være klar til at besvare alverdens mærkelige spørgsmål fra folk, der undrer sig over, at katten er i snor. Der er nogle, som synes, at det er mærkeligt (eller synd for katten - en ærgerlig misforståelse!). Min erfaring er, at min Florian elsker sine ture og ikke er generet af selen eller linen overhovedet (undtagen når jeg forhindrer ham i at gå ind i naboernes huse). Han bliver tydeligt mættet af indtryk og sover dejligt mange timer efter hver tur.
Husk også at medbringe en mobiltelefon, for man kommer hurtigt til at tage en masse billeder af de fjollede ting, éns kat finder på, når den er ude på tur. Her er nogle stemningsbilleder af Florian på spring:
God fornøjelse med jeres gåture!
Eller den ukomplicerede løsning som vi har praktiseret med de af européerne herhjemme, hvor der har været behov. Sæt selen på, og tag katten med ud - så render den og undersøger alt :høhø:
Jeg har Buster, der elsker at komme ud i sele.
Var har en lille have, hvor han er hegnet inde, men han elsker at komme ud på den anden side. Han er tidligere fritløber, så kender området og mener stadig at det er hans alene, selvom det er 9 år siden jeg inddrog fritløber-passet.
Jeg har en H-sele, ligesom den FinnFrode viser billede af. Den fungerer godt, og Buster bliver pænt i den.
Jeg går ikke regelmæssigt med Buster, men når jeg lige føler for det, vejret er til det mm.
Jeg bærer Buster ud igennem opgangen - bor i stuen - og så kommer han først ned når vi er udenfor - derefter bestemmer han stort set selv ruten.
Her fungerer det fint på den måde, og at det ikke er regelmæssigt generer ikke Buster.
Men Buster har også udeadgang i forvejen. Det kan nemt gøre en stor forskel.
Lige i Busters tilfælde tror jeg ikke det gør den store forskel. Det der betyder noget er at komme ud hvor der er fremmede dufte og måske fremmede der gider nusse.
Tak Louise. Desværre virker mit KG-album jo ikke lige p.t., men jeg har en masse “gå-tur-billeder” liggende [B]her[/B] på Flickr.
Jeg foretrækker en forholdsvis kort line, så jeg altid har katten indenfor rækkevidde, hvis/når en hund dukker op. Jeg bruger den spiral-line, der fulgte med “Come with me Kitty” selen.
[QUOTE=Cecilie;1289587]
Man må selvfølgelig aldrig gøre som folk i diverse YouTube-videoer og trække en “lammet” kat rundt i selen, selv om det ser sjovt ud. Det gør ondt på katten og gør den angst for selen. [/QUOTE]
Hvis du trækker en kat henad fortovsfliserne kan det nok gøre ondt - men så er min påstand, at de fleste katte faktisk ret hurtigt vil rette sig op og gøre, hvad de kan for at afhjælpe situationen (her: bruge deres ben). Men hvis vi i Salzburg lufthavn havde skullet vente på, at Jools lærte at bruge benene, når hun havde sele på, så havde vi altså misset vores fly - så hun blev trukket sidelæns gennem security og blev endda grinet af, mens hun gjorde det. Og jeg kan garantere for, at hun hverken på den ene eller den anden måde har taget skade af den oplevelse. Allerede i venteområdet begyndte hun at øve sig på at bruge benene
Jools har ikke en sele, men en vest. Snoren er sat fast i tasken, så når der er mulighed for det, bliver tasken åbnet og er det på gulvet, går hun ud og går en tur, mens vi venter på flyet f.eks.
giv katten selen på indendøre uden snor et par gange - hvis mis accepterer det ,kan du prøve med snor i selen og se hvordan katten reagerer, hvis du lægger pres på snoren. Hvis det alt sammen er ok, så forsøg dig i rolige omgivelser, ikke for langt fra hjemmet eller med fx. en transportkasse, hvor katten kan søge ind… hav ikke for store forventninger og øv ofte - så skal det nok blive fint… jo yngre katten er , desto nemmere er det