Gåder

Jeg tænkte, at det kunne være sjovt med en tråd med gåder.:slight_smile: jeg selv vild med gåder…
Jeg lægger (forholdsvist nemt) ud::tihi:

Da en en pige bliver spurgt om sin alder, vil hun ikke svare direkte svare, men heller ikke være uforskammet og lade helt være med at svare: hun siger, "min alder om 3 år ganget med 3, minus min alder for tre år siden, ganget med 3, giver min nuværende alder.

Hvor gammel er hun så?

Øhhhh, et matematisk geni …?

man kan da heldigvis google sig til svaret… :smiley:

Hmm… 18?

Bleh og så kan den googles… det sjove er… jeg regnede det ikke ud på samme måde :tihi: Så mit gæt er nok rent held.

Hehe:) ja man kan da Google sig frem:tihi: men den er jo rimelig nem, for det er jo bare en ligning:
(X+3)*3 - (X-3)*3 = X
<=>
3X+9 - 3X+9 = X
<=>
18 = X

Så jo hun er 18 år.

[QUOTE=Rikke og Mis;833658]Hehe:) ja man kan da Google sig frem:tihi: men den er jo rimelig nem, for det er jo bare en ligning:
(X+3)*3 - (X-3)*3 = X
<=>
3X+9 - 3X+9 = X
<=>
18 = X

Så jo hun er 18 år.[/QUOTE]

Orkede ikke lige ligninger til morgen, så det var ren intuition :tihi:
Kender dog ingen gåder, at fortsætte med :confused:

Nårh jo… en meget nem en:

Du ejer KUN røde og grønne sokker. Alle de sokker hænger hulter til bulter til tørre i kælderen, og lyset er gået! Du skal bruge et par NU - hvor mange sokker skal du tage ned før du er 100% sikker på at få et matchende par?

Over halvdelen … mere end 50 % ! vil jeg mene !

Hahaha… argh du må indsnævre det mere :stuck_out_tongue: Tænk så dovent som muligt

[QUOTE=ThildeL;833662]Orkede ikke lige ligninger til morgen, så det var ren intuition :tihi:
Kender dog ingen gåder, at fortsætte med :confused:

Nårh jo… en meget nem en:

Du ejer KUN røde og grønne sokker. Alle de sokker hænger hulter til bulter til tørre i kælderen, og lyset er gået! Du skal bruge et par NU - hvor mange sokker skal du tage ned før du er 100% sikker på at få et matchende par?[/QUOTE]

Det kommer vel an på hvor mange røde sokker hun har og hvormange grønne sokker hun har??

Den er sikkert så nem, at den er svær! :tihi:

Ja faktisk.

Og nej antallet af sokker er fuldstændig ligegyldigt… Men der er som sagt en masse røde og en masse grønne… det kunne være 10.000 sokker af hver eller det kunne være TO PAR i alt.

Nåååår …

Ej hun skal jo bare vælge 3 :lol:

Præcis :smiley: :thumbup:
To farver, og tre sokker… Så er chancen 100% for at få et matchende par :wink:

Haha :lol: hvor dum har ma n lige lov til at være??!

Okay her er en ikke-matematisk gåde.
Hvad er det, der flyver i luften og siger MUS… MUS…??

[QUOTE=Rikke og Mis;833658]Hehe:) ja man kan da Google sig frem:tihi: men den er jo rimelig nem, for det er jo bare en ligning:
(X+3)*3 - (X-3)*3 = X
<=>
3X+9 - 3X+9 = X
<=>
18 = X

Så jo hun er 18 år.[/QUOTE]

Fint, hvis man går i gymnasiet, eller har det i frisk erindring. Jeg excellerede i denslags (prale, prale) dengang, der gik jo sport i det, ligesom at kunne diverse formelbeviser udenad og fylde rulletavler med dem.
Min “hjemmebanefordel” var, at vi boede i en gammel skole, hvor tavlen var bevaret, så hele skoletiden igennem kunne vi søskende øve os på tavlen :thumbup:
Men nu er tiden altså gået, og jeg har fyldt et mangeårigt litteraturstudium oveni min knold (er mag.art.), så ligningerne er altså røget ud af samme knold.

OK, hun er sikkert 18, du er 17 (og går i gymnasiet?)

Mht den flyvende gåde: En mus-våge:?
Jaja, der var engang, hvor jeg troede, jeg skulle læse biologi pga min store interesse for fugle, planter, og svampe. 1 år som stud.scient. viste mig, at det var lutter matematik og kemi…

BARE en ligning? min hjerne gør ondt bare af at se den…

Hvad er det der sidder i en spand og siger dav dav?

[QUOTE=MiSi;833699]Fint, hvis man går i gymnasiet, eller har det i frisk erindring. Jeg excellerede i denslags (prale, prale) dengang, der gik jo sport i det, ligesom at kunne diverse formelbeviser udenad og fylde rulletavler med dem.
Min “hjemmebanefordel” var, at vi boede i en gammel skole, hvor tavlen var bevaret, så hele skoletiden igennem kunne vi søskende øve os på tavlen :thumbup:
Men nu er tiden altså gået, og jeg har fyldt et mangeårigt litteraturstudium oveni min knold (er mag.art.), så ligningerne er altså røget ud af samme knold.

OK, hun er sikkert 18, du er 17 (og går i gymnasiet?)

Mht den flyvende gåde: En mus-våge:?
Jaja, der var engang, hvor jeg troede, jeg skulle læse biologi pga min store interesse for fugle, planter, og svampe. 1 år som stud.scient. viste mig, at det var lutter matematik og kemi…[/QUOTE]

:tihi: ja jeg går på gym:)

Nej det er ikke en musvåge- det var ellers et godt gæt:)

Det er en bi der flyver baglæns:høhø:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;833708]BARE en ligning? min hjerne gør ondt bare af at se den…

Hvad er det der sidder i en spand og siger dav dav?[/QUOTE]

Det er da en spand-daver :klapper:

JAAH!

Hvordan får man en fisk til at grine?