Glemte at tilføje:
Bliver køkkenrullen rød (rustfarvet), er det loppelort og larver.
Hvis det var indvoldsorme så ville de nok ikke ligge i deres seng, men være synlig i deres afføring. Prøv at checke om de små prikker bliver røde på et stykke køkkenrulle når du gør dem våde. Sker det ikke, så er det ikke lopper og gør de så er det.
S
De ligner på en prik nogen, jeg også har haft !!
I Silke’s hule i hendes klatretræ, opbevarer jeg hendes legetøj.
På et tidspunkt, skulle der ryddes op og gøres rent derinde - og der var levende af disse dyr, du viser…
Jeg havde et par kaninhaler liggende derinde - og jeg er overbevist om, at det var dem der var synderen.
Det var sidste år, da det var rigtig varmt - og hende jeg købte dem af, skrev til mig, at de skulle opbevares i frysen - ellers kunne de få utøj
Gør grundigt rent, støvsug og vask stoffet - og husk at smide posen fra støvsugeren ud - og støvsug hver dag i et stykke tid, hvis der skulle være æg.
Mine så sådan ud :
Pelsklanner… det ligner dem, jeg fandt i en pose tørfoder fra Hill’s - i alle størrelser og stadier - de ender med at blive til sorte biller
enig, det skrev jeg allerede klokken 21.22
Nå, men så har jeg blot gentaget dig
Dem der har jeg kæmpet med i flere år !!
Nogen dage er der et par stykker i vindueskarmen - til andre tider, går der dage uden at jeg ser nogen.
Kender flere naboer/underboer der også har dem
Og de bliver til små-bitte biller, der kan flyve !!!
ja, det er da lige det du har, men måske…du ved…jo flere der foreslår noget, jo større er muligheden for at det prøves
Dem der har jeg kæmpet med i flere år !!
Nogen dage er der et par stykker i vindueskarmen - til andre tider, går der dage uden at jeg ser nogen.
Kender flere naboer/underboer der også har dem [/QUOTE]
Får kriblesyge på kroppen…sådan noget klø noget pga denne tråd…uuuffff
:høhø::høhø:
Ditto !!
Jeg sidder her med gåsehud og kløkrads over hele kroppen - så hvis Silke lige kommer forbi mine bare ben - med hendes bløde pels - så letter jeg lige 4 meter !!!
Det er overhovedet ingen tvivl om, at de små larver der er loppelarver.
Og det er da også et helt typisk sted at finde dem.
Det samme vil du kunne alle andre steder kattene færdes…
*Mht. loppelarver så har vi faktisk lige haft et loppeangreb i huset, men jeg troede at det var slået ned og kattene får da også loppemiddel hver måned.
Ja, kattene er måske nok fri for lopper…tilsyneladende…for det på billedet er hvad der sker:
Æggene drysser af kattene , æggene klækkes og larverne udvikler sig så…og selv om kattene behandles med forebyggende midler, så kan de fortsat blive angrebet af nyklækkede lopper, som dog ikke lever så længe og ikke formerer sig grundet giften på kattene.
Hvis man vil være helt sikker på at blive af med lopper i hjemmet, skal hele hjemmet sprøjtes med et effektivt middel mod lopper, og især æg og larver…alle steder, i alle hjørner og kroge, nede i møbler, i tæpper…i skabene hvis kattene kommer der o.s.v…og desværre kan man ikke emre få det mest effektive middel der fandtes, nemlig LOP-A (Methoprenspray), jeg ved ikke engang hvad midler der er på markedet nu til den slags…
Ud fra billederne vil jeg også sige loppelarver. Uff…
Vi havde lopper for MANGE år siden (det var før alle de der “dryppe-i-nakken-midler” så kattene fik loppehalsbånd på og så blev hele huset sprøjtet med Absolut-D (sært at man stadig kan huske navnet, dete r vel 20 år siden…)
DET virkede.
Gudskelov har ingen af os haft lopper siden. Ungerne har haft lus med hjem i massevis fra børnehave og skole, men lopper… isch… De er i HELE huset på et øjeblik. Lus er dog trods alt nemme at behandle. Ulækre, men til at få has på.
Hvis man ikke kan få midler som Absolut mere… så tør jeg SLET ikke tænke på hvis vi fik lopper igen. Osse fordi lopper elsker MIG endnu mere end de elsker katte… Og det er ikke ligefrem gensidigt!
Bvadr! De er så livagtige, at de måske kan smitte gennem skærmen.
Jeg skyndte mig at give alle husets katte et skvæt Advantage i nakken. (Stor hund pipetten passer lige til 4 voksne katte og 3 killinger).
vh
Andreas
[QUOTE=Andreas;668680]Bvadr! De er så livagtige, at de måske kan smitte gennem skærmen.
Jeg skyndte mig at give alle husets katte et skvæt Advantage i nakken. (Stor hund pipetten passer lige til 4 voksne katte og 3 killinger).
vh
Andreas[/QUOTE]
:klapper::klapper::klapper::klapper::klapper:
Altid rart at være på den sikre side…
Jamen der er ikke noget være end at få lopper ind i huset, synes det er noget nær umuligt at få slået ihjel effektivt netop fordi æg og larver kan ligge alle steder bare der er den mindste sprække eller fold, og så bliver katten angrebet igen, og sådan kører det bare i cirkler i månedsvis.
Jeg bliver også angrebet af loppebid og har haft skindeben der lignede noget der var anskudt af spredhagl.
Heldigvis har mine to semilanghårede basser været forskånet, men de får også en kur hvert forår og efterår for at være på den sikre side. Selv om de er indekatte, så kan lortet komme ind gennem vinduerne eller via os andre og så er man lige vidt.
Hej katteelsker.
Du læser nok ikke dette svar, da det er halvandet år siden at du skrev dit indlæg, men til andre som læser denne tråd bliver jeg nødt til at meddele, at det er MEGET uhensigtsmæssigt at give katte og hunde loppegift forebyggende (f.eks. hver 4 uge). Naturlig selektion fungerer ved at de stærke overlever og “får lov til at give deres modstandsdygtige gener videre”. Af samme grund er der pr. 1. januar 2013 udsendt retningslinier til samtlige privatpraktiserende læger over hele landet, hvor det påpeges at der kun i meget særlige tilfælde må gives Penicillin (antibiotikum) for at undgå at bakterier bliver multiresistente. Hvis bakterier bliver multiresistente, så kan en “simpel” lungebetændelse koste os livet. Nu er det måske ikke helt så dramatisk med lopper, men det er præcis samme princip som gør sig gældende. Og så alligevel - Vores tre katte begyndte i sommerferien at klø sig og bide sig kraftigt. Vi fandt ud af at det var lopper, så de fik en loppekur fra FrontLine ComboVet (dryppet i nakken). Det havde sidste år virket fint, men ikke i år. Vores ene kat begynder at plukke sig selv, og efter en måned giver vi dem en tur til. Ca. en uge efter at han havde fået anden kur får han høj feber. Vi skynder os naturligvis til dyrlægen, hvor vi får taget røntgenbilleder og får antibiotika. Det viser sig at han der en betændelse i tarmen, og at han er ved at få forstoppelse (tarmen kan gå i stå når der er betændelse i den). Det er netop lykkedes os (7-9-13) at få ham på ret fod med antibiotika og afføringsmiddel, men efter flere besøg hos dyrlægen bl.a. med en pose med gylp indeholdende to meget store hårboller, er vi kommet frem til, at lopperne har fået ham til at plukke sig selv (det var slemt), og at den store hårmængde har irriteret hans slimhinder i tarmen så meget, at der er opstået en livstruende betændelse i maven. Af en eller anden grund (resistens selvfølgelig) virker loppegiften fra FrontLine ComboVet ikke mere, så vi er nu på jagt efter noget, som rent faktisk virker. Dette er et eksempel på, at selv lopper i sjældne tilfælde kan blive livstruende, hvis katten begynder at plukke sig selv. Hvis du er i tvivl om at hårboller kan være årsag til forstoppelse så læs denne artikel (E-Pages) fra Drylæge Magasinet hvor det fremgår at forstoppelse kan skyldes bl.a. indtagelse af hår. Nå men det var noget af et sidespor.
Pointen her er, at man KUN skal bruge loppegift når katten eller hunden rent faktisk har lopper. ALDRIG FOREBYGGENDE. Det skaber resistens overfor loppegiften!!
[B]Citat fra Mette Rønn-Landbo’s artikel “Lopperne er her stadig”. (Hun er fra Aalborg Dyrehospital)
Link: http://www.aalborgdyrehospital.dk/Page-68.aspx?Action=1&NewsId=66&PID=269
“Der er altid en konsekvens ved at sprede gift og udviklingshæmmere i vores omgivelser. For det første er der tegn på, at lopperne er begyndt at udvikle resistens mod nogle af loppemidlerne, så vi skal spare på dem vi har.”
Undskyld den lange artikel
Held og lykke med jeres små bamser[/B]
For det første behøver man ikke give loppemidlet så tit - og slet ikke om vinteren.
For det andet er Frontline noget bras. Brug Advantage!
For det tredje kan man anfægte logikken i det fremførte argument. Selektion forudsætter, at der er en population at tynde ud i. Det er der jo ikke i en katteflok, som er loppefri, fordi den er behandlet forebyggende.
Hvis vi derimod venter med behandlingen, til loppeangrebet er i gang, så er der masser af lopper, hvoraf nogle få kan være muteret. Disse får nu fordelen af, at vi udrydder alle deres konkurrenter.
Man skal være forsigtig med at overføre logikken fra bakterier og penicillin til insekter og nervegift. En svinebesætning, der råfodres med penicillin, bliver ikke bakteriefri. Så ville tarmfunktionen jo ophøre. Der er hele tiden nogle bakterier tilbage, som kan mutere og brede sig. Hvorimod en korrekt behandlet katteflok er loppefri.
Så selektionen skyldes ikke så meget den forebyggende behandling; men at der ikke behandles i bund.
vh
Andreas
[B]“Pointen her er, at man KUN skal bruge loppegift når katten eller hunden rent faktisk har lopper. ALDRIG FOREBYGGENDE. Det skaber resistens overfor loppegiften!!”
[/B]Den forstår jeg ikke - Tværtimod forekommer det mig ulogisk.
Hvis man behandler forebyggende, bliver den første loppe/lopper dræbt, når den hopper på - ergo kan den ikke nå at formere sig og få resistent afkom.
Venter man med behandling, til angrebet er i gang, kan nogle af lopperne være immun-stærke nok til at overleve og formere sig med resistent afkom.
PS: Man venter heller ikke med at imprægnere skindstøvler, til de er blevet våde, og en pels, til der er gået møl i den
Hej Andreas og Mega,
Først til dig Andreas
Vi har også skrottet Frontline og prøvet med Advantage, og vores katte er nu helt loppefri
Du skriver:
“For det tredje kan man anfægte logikken i det fremførte argument. Selektion forudsætter, at der er en population at tynde ud i. Det er der jo ikke i en katteflok, som er loppefri, fordi den er behandlet forebyggende.”
Naboens kat eller områdets vildkat er måske fyldt med lopper, så når vores kat kommer op at slås med en af dem, så kan lopperne overføres her – POINTE – Vi taler ikke om en isoleret loppefri katteflok med mindre kattene er indekatte og dermed isoleret. En anden måde, som de kan overføre lopper på, og som formentlig er årsagen til at vores katte har fået lopper, er at de deler naboens lukket (men ikke lukket nok) garage med flere af nabolagets mange andre katte. Efter vi fandt ud af at de gamle møbler i garagen var et yndet hvilested for nabolagets katte, så fandt vi flere pladser fyldt med hår, skidt og snavs i gamle stole og sofaer (formentlig også fyldt med lopper og loppeæg). Disse pladser er et perfekt sted for kattene at “dele” lopperedde.
Til dig Mega
Idéen med evolutionsteori er, at der en eller anden dag hopper en loppe (som har en særlig mutation/genfejl, der gør den modstandsdygtig overfor loppegiften) op på katten (som behandles forebyggende). Hvis det lykkes denne loppe at formere sig og give sit muteret gen videre til noget af sit afkom, så har vi resistens. Det interessante her er at hvis katten ikke blev behandlet forebyggende, så ville “genfejlen” fra den modstandsdygtige loppe over et par generationer forsvinde, efter at have formeret sig med “normale” lopper. DET BETYDER IKKE, at vi er garanteret at resistens IKKE udvikler sig hos lopper så længe vi ikke behandler dem forebyggende, MEN at vi nedbringer risikoen for at udvikle resistens så meget som muligt. JEG ER IKKE EKSPERT PÅ OMRÅDET, MEN SÅ VIDT JEG HAR FORSTÅET SÅ ER DET SÅDAN CIRKA SÅDAN DET HÆNGER SAMMEN.
Til sidst må jeg sige til jer begge, at selvom man ikke umiddelbart ikke kan se nogen logik i IKKE at bruge loppegift forebyggende, og at man ikke mener at argumenterne holder, så taler det FAKTUM at rigtig mange lopper er blevet resistente overfor Frontline sit eget sprog. Det kan godt være at mine argumenter ikke er et faktum, men det er et FAKTUM, at flere og flere lopper bliver resistente overfor kendte loppemidler. Jeg er ked af det, men jeg giver således ikke så meget for jeres private lommelogik. FAKTA TALER FOR SIG SELV, OG BLIVER I DETTE TILFÆLDE OGSÅ UNDERBYGGET AF “VORES” VIDEN OM RESISTENS, EVOLUTIONSTEORI OG MUTATION.
Hej igen,
Andreas jeg bliver lige nødt til at til føje en ting til mit forgående indlæg.
Du skriver:
“Så selektionen skyldes ikke så meget den forebyggende behandling; men at der ikke behandles i bund.”
Præcis min pointe. Fordi der ikke er tale om en isoleret katteflok, så får vi aldrig “behandlet” i bund. Og nej - selektionen skyldes ikke direkte den forebyggende behandling (den skyldes at nogle er stærke nok til at overleve giften hvor andre ikke er), men selektionen forstærkes/fremskyndes kraftigt af den forebyggende behandling.
Ja – Penicillin og nervegift er to vidt forskellige ting. Penicillin slår bakterier ihjel, som “lever” inden i et pattedyr hvor nervegift (i dette tilfælde) har til formål at slå hele individet ihjel, MEN princippet i udvikling af resistens er præcist identisk set i forhold til evolutionsteori, genmutation og resistens. Det interessante i udviklingen af resistens er i dette tilfælde ikke om vi taler om penicillin eller nervegift, men hvad der gør at en bakterie eller en loppe pludseligt er i stand til at overleve det vi mennesker gør for at slå dem ihjel. Jeg bruger således sammenligningen med penicillin, som en analogi til at beskrive resistensudvikling hos lopper. Desuden var min hensigt med denne analogi blot, at prøve at overbevise ”udøverne” af forebyggende loppebehandling om, at det er uhensigtsmæssigt at bruge loppegift forebyggende.
-
-
- Updated - - -
-
Lige en sidste opfordring.
Hvis du er en af dem, som ikke vil tage mine argumenter for gode varer, så læs hvad forskere og læger siger om emnet. Der er ingen tvivl. Lad være med at bruge loppegift, rottegift eller for den sags skyld penicillin forebyggende!!!
Til Andreas:
Jeg burde nok havde benyttet den omfattende brug af rottegift som en bedre analogi, når vi taler om udvikling af
modstandsdygtighed overfor gift.
Nu gider jeg ikke denne diskussion mere.
Med venlig hilsen
PussyLover