Da jeg idag skulle tage “sengetøjet” af een af kattenes kurve for at vaske det, så jeg til min store skræk at når man foldede folderne ud, så var der gemt i alle folder lidt sort grums samt nogle virkelig ulækre små sorte orme eller larver der snoede og vred sig og masede rundt.
De er bittesmå, sorte, aflange og orme-agtige, spidse og vrider og snor sig aktivt. De ser helt anderledes ud end fx lopper. Jeg har vedhæftet fotos.
Kan det være en slags orm eller måske loppelarver eller hvad? Har immervæk haft kat i over 25 år og har aldrig set noget tilsvarende…
Til orientering er vores katte indekatte og kommer aldrig ud og har netop været til dyrlæge for 4 dage siden uden nogen form for anmærkninger, men der er heller intet at se i kattenes pels og jeg har endda kæmmet med lusekam.
Burde måske overveje at give en ormekur til hele bundtet?
Håber på at der sidder nogen derude der ved hvad det er. På forhånd tak!
Jeg tvivler på det er hverken sølvfisk eller tordenfluer. Tror nærmere det er loppelarver. Sølvfisk ville pile rundt og ikke vride sig som orme, og tordenfluer ville ikke søge den slags steder hen. Men det passer med loppelarver, der vil gemme hvor katten opholder sig når den hviler. At du ikke har fundet levende lopper, behøver ikke betyde at katten ikke har lopper. Men det kan selvfølgelig være jeg tager fejl. Hvad det end er, ser det ikke særlig rart ud
prøv at samle de sorte ikke levende små “prikker” læg dem på et vådt stykke køkkenrulle…bliver køkkenrullen “rød” efter nogle minutter er det mest sansynligt at det er lopper
umiddelbart har jeg end ikke et gæt…men det sidste billed viser nogle små sorte “prikker” og det kunne meget vel være loppeekskrementer
Tak for alle jeres bud og svar - det er bare skønt med hurtig hjælp!
Det helt sikkert ikke sølvfisk, disse er ikke tykke i forenden som sølvfisk og så er de mindre og længere - mere orme/larve agtige. Og sølvfisk ville have pilet væk så snart jeg åbnede ned til dem - disse lå bare og snoede og vred sig.
Jeg har set på billederne og kan se at det heller ikke er klannere.
Jeg har googlet sorte mider og synes slet ikke de ligner.
Mht. loppelarver så har vi faktisk lige haft et loppeangreb i huset, men jeg troede at det var slået ned og kattene får da også loppemiddel hver måned.
Marina du lyder som om du er helt sikker på at det er loppelarver der har spist loppeafføring som har givet dem den sorte farve - har du erfaring med lignende? Kattene får Program Vet. + Capstar Vet. hver 4 uge, så det burde vel ikke være lopper? Evt. kunne jeg jo supplere med at give en dosis Advantage for at være helt sikker (disse præparater må gerne blandes/ gives samtidig).
Min store bekymring er jo bare om det kan være en slags indvoldsorm (eller noget endnu værre) eller om jeg kan være helt sikker på at det er loppelarver? Har set på billeder af spoleorm, bændelorm og synes slet ikke det ligner, men har aldrig prøvet at have orm hos kattene og der er jo mange andre slags indvoldsorm og parasitter som det måske kunne være?