Min datter skal til Blå Fest i Horsens i weekenden.
Det er åbenbart en gallafest livgarden holder hvert år…
Det eneste hun véd, er at hun skal have gallakjole på.
Men hvad er en gallakjole, i forhold til andre fine kjoler?
Er der bestemte ting man skal være opmærksom på, eller hvad?
Jeg er jo ikke nogen kjole-pige, så jeg er ikke til megen hjælp i den afdeling
Hun har en lang, ærmeløs sort kjole, med bar ryg og et mavestykke med rihnsten, og et par stilletter…er det galla, eller hvordan
Lige den fest er galla med stort G - i en grad så der hvert år vises billeder af gæsterne i Billed Bladet - så jeg ville hellere være for fin end det modsatte
Umiddelbart ville jeg fraråde bar ryg (alt efter selvfølgelig HVOR bar ryggen er), men blanke materialer og glitter som i rhinsten er godt
Galla er jo det man vil gøre det til, men indebærer typisk store kjoler af en eller anden grad
Her er et par billeder fra vores galla-afslutning (Dronninge-ballet blev det kaldt hos Århus katedralskole) for 9 år siden - som tiden da flyver :høhø:
En rigtig gallakjole er lang og hverken halv-lang eller kort, som man især ser til skolenes gallafester … så den ‘‘gallakjole’’ jeg syede til Andrea for et par år siden (halv-lang), var ikke helt efter bogen
Blankt stof og glitrende detaljer, så går man ikke helt galt i byen
Nu synes jeg personligt, gallamiddage er sjove, så jeg tillod mig lige at google videre og som jeg forstår det, skal hun faktisk have to kjoler med, for man skifter efter middagen til noget mere afslappet (ligesom mændene skifter fra uniform til “almindeligt” festtøj, fordi de ikke må drikke sig fulde i uniform)
[QUOTE=Theomilou;1094437]Ja, hun skal have en cocktailkjole med også
Hun har en rigtig fin en, lidt Jackie Kennedy-agtig, også sort, med guldknapper, som hun købte på Madeira. :-)[/QUOTE]
Umiddelbart vil jeg mene at kjolen skal være lang, gerne lidt konservativ og helst uden bar ryg ift. hvordan soldaten skal placere sin hånd/arm under dans. Der er sådan en sjov militæretikette, som selv hjemmeværnsfolk i ledende stillinger gennemgår ifbm. deres føreruddannelse.