Gamle og/eller anderledes opskrifter søges

Nemlig!!! :ok:
Vi skal have gæster til aften… og skal have noget så banalt og almindeligt som spaghetti bolognaise - det er helt med vilje at jeg ikke skriver kødsovs, for det er bare en eller anden underlig substans, som kan være hvad som helst…

I fryseren har jeg ca 2 liter hjemmelavet tomatsauce, pænt fordelt i mindre og passende portioner…

Jeg laver gerne større portioner - bruger fx en søndag formiddag på at have gangi samtlige blus på komfuret… og fryser så ned, så det er nemt og hurtigt i hverdagen. Det fungerer for mig - og det er bestemt ikke hver eneste søndag formiddag, som går med at lave mad :slight_smile:

OK, her kommer lidt mere realistiske, men anderledes opskrifter, som du inderligt gerne må afprøve, og fortæl endelig om resultatet af eksperimenterne:
Denne opskrift er ikke helt logisk - den er vist kirgisisk, fra et urfolk…
Og først tales der om fyld af fars osv, længere nede om pølse og forårsløg - frit valg på alle hylder?
Nå, here goes:

Kybyn (der er lidt i samme båd som pirogger)
Ingredienser:
Dej:
50 g smør eller margarine
1½ dl mælk
25 g gær
1 æg
½ tsk. salt
ca. 350 g mel

Fyld:    

500 g hakket kød (i originalen bruges lammekød, men der kan bruges kalv - eller kogte, krydrede brune linser, der er fine istf fars (linser smager overraskende godt, hvis man bruger en passende mængde salt. Det er lidt ligesom med havregrød: For lidt salt, bvadr, tilpas salt, mums))
2 –3 mellemstore løg (hakket og ristet)
salt
sort peber
krydderier ( oregano basilikum rød peberfrugt f eks)

1 æggeblomme til pensling

        Dej: 

Smelt fedtstoffet, tilsæt mælken og lad det blive håndvarmt. Smuldr gæren i et bagefad og rør den ud i den lune mælkeblanding. Tilsæt æg og salt. Bland mel i ad et par gange, til dejen har en god konsistens. Ælt godt, dæk til og sæt til hævning 30 min.
Rul den hævede dej ud og udstik dejen med en rund form, 12 - 14 cm i diameter. Smør et tynt lag sennep på - ikke helt ud til kanten. Fordel pølse og forårsløg på halvdelen af dejen. Pensl kanten med sammenpisket æg og fold dejen sammen om fyldet. Tryk kanten godt sammen. Lad dem efterhæve 15 min.
Pensl med æg og bag 20 - 30 min. ved 200 grader C.

At notere:
Fyldet skal være saftfuldt, såfremt kødet ikke er fedt, tilsæt 5 skeer vand.

Jeg har et par stykker til i ærmet, for via min tid i et 1400tals-sang-ensemble fandt jeg også et par salater fra den tid, jo da (håber, at det er OK på engelsk):
Endive is served with a dressing of fish-pickle, a little oil, and chopped onion. Endive may be used in place of lettuce in winter, in a dressing or with honey and sharp vinegar.

[COLOR=black][FONT=Footlight MT Light]Og en til - fra engelsk middelalder:
take parsley, sage, green garlic, spring onions, onions, leek, borage, mint, young leeks or green onions, fennel, garden cress, rue, rosemary, purslane; wash them clean (in water). Pick them (I think this means to pick over them to remove large pieces of stem, foreign matter, etc). Pluck them small with your hand, and mix them well with raw oil; add vinegar and salt, and serve it forth.
In her commentary on this recipe in her book Pleyn Delit, Constance Hieatt warns that “grene garlic” would be wild garlic, much milder than the modern variety, and she also suggests that some versions of this recipe in other manuscripts also call for the leaves of spinach (I’d suggest baby spinach, myself).
[/FONT][/COLOR]
Bon appetit :slight_smile:

[quote=Ann K;126868]Nemlig!!! :ok:
Vi skal have gæster til aften… og skal have noget så banalt og almindeligt som spaghetti bolognaise - det er helt med vilje at jeg ikke skriver kødsovs, for det er bare en eller anden underlig substans, som kan være hvad som helst…

I fryseren har jeg ca 2 liter hjemmelavet tomatsauce, pænt fordelt i mindre og passende portioner…

Jeg laver gerne større portioner - bruger fx en søndag formiddag på at have gangi samtlige blus på komfuret… og fryser så ned, så det er nemt og hurtigt i hverdagen. Det fungerer for mig - og det er bestemt ikke hver eneste søndag formiddag, som går med at lave mad :)[/quote]

når jeg laver spaghetti og kødsovs så er det italiensk inspireret og så ellers godt med kreativitet…
Jeg tager gerne fedtfattigt økologisk hakket oksekød, smider løgene på panden først og så snart de er bløde kommer kødet, når det er brunet tilsætter jeg hakkede/flåede tomater, kyllingepølser som jeg har skåret i skiver på ca. 1 cm.tykkelse,1-2 avokadoer der er skået i stykker, så kommer jeg masser af hvidløg i (gerne 7 fed hvis jeg kan slippe afsted med det), rød chilipesto af faktas eget mærke (den smager stort set ikke af chili men den er ret god, ellers har de af og til en anden som er kanon, men noget stærkere, så tager man sidstnævnte bør man ikke selv tilsætte chili til slut), champignioner i skiver, sorte oliven uden sten, salt, peber, chili, basillikum og timian…

fandt lige denne flok opskrifter:

GRANSAFT:
½ kg nyudsprungne rødgranknopper (af hensyn til træets fremtidige vækst bør man undlade at plukke de yderste skud!)
3 l vand
350 g. sukker
Saft af 2 citroner

Kog granknopperne i vandet i 15 minutter og si derefter granen fra. Bring saften i kog igen og tilsæt sukkeret og citronsaften. Lad det afkøle. Saften fortyndes og serveres med isterninger

KÆRNEMÆLKSOST:

1 l kærnemælk

urter (f.eks. kvan, timian, merian)

salt

evt. lidt smør

Kærnemælken sættes over ilden. Den må helst ikke koge og den skal næsten ikke røres i. Når den skiller, røres der forsigtigt så man er sikker på at al mælken er skilt.

Mælken tages fra varmen .Afkøles til osten falder til bunds og hældes gennem en sigte. Den hvide masse er osten og det gulgrønne er valle, som kan bruges til grød, suppe eller brød. Osten smages til med finthakkede urter, salt og evt. smør hvis den er blevet for tør.

TIPS. Osten kan med fordel ryges over brændenælder. Osten kan også tilsættes hakket frugt tørret eller frisk.

MJØD:
24 bøtter honning (a 450g)
Røres ud i varmt vand, koges let og skummes, det skum der fjernes er primært æggehvidestoffer, som ellers ville gøre mjøden uklar.
Krydring:
Kog en “urtete”
2-3l vand
100-150g humlepiller
2 dl tørrede porseblade
1dl tørret røllike
½ dl fennikel
2 tsk anis

Det skal simre i ½ time, derefter sies i en stofpose (et viskestykke kan bruges), de kogte urter kasseres.

Det hele hældes i en 25l ballon. Når det er tilstrækkelig kølet ned tilsættes en pakke bagegær. Man kan evt give gæren et forspring ved at røre den op i ½ l lunkent sukkervand først, så det begynder at gære og skumme.

Desuden tilsættes saft af 4 citroner (5 eller 6 hvis de er små)

Ballonen fyldes op med vand til den er omkring 3/4 fuld. Efter et par dage når den første kraftige gæring er overstået fyldes helt op med vand.

Når gæringen er ved at være overstået (mere end 2 min. mellem hvert blop i gærrøret) kan man stikke den om, for at fjerne mest muligt af bundfaldet, som består af døde gærceller.

Bør lagre mindst 3 måneder, gerne meget længere.

Det er en 25 liters ballon der er brugt).

MÆLKEBØTTE M. FLÆSK
4 l. mælkebøtteblade
1 kg. magert flæsk
2 spsk. ymer eller creme fraiche
1 æg
2 spsk. eddike
1 løg

Mælkebøtterne skylles, og koges i lidt vand ved svag varme.
Vandet hældes fra og gemmes til senere. Flæsket steges i terninger, og fedtet hældes fra.
Ymer, eddike, væden fra mælkebøtterne og ægget røres sammen. Flæsket kommes i saucen, varmes op og smages til med salt og peber.
Hæld mælkebøtterne og de svitsede hakkede løg i og rør forsigtigt.
Du kan naturligvis lave portionen mindre, hvis I ikke er så mange til middag Blinkie

MÆLKEBØTTEKAFFE
Grav rødderne op om efteråret, når de er saftigst og størst, og rens dem grundigt (de skal ikke skrælles). Lad dem tørre omhyggeligt, helst i solen, og rist dem i ovnen til de er sprøde. Mal dem endelig ret groft og brug dem på samme måde som kaffe.

MÆLKEBØTTERØDDER
Mælkebøtterødder som grøntsager - Skær de rene rødder i tynde skiver. Sauter i kogende, vegetabilsk olie – ca. 1 spsk. Olie til 1 kop snittede rødder – og tilsæt lidt vand, lidt salt og læg låg over. Lad dem snurre til rødderne er møre og det meste af væsken er fordampet.
Giv det til sidst et stænk soja-sauce.

MÆLKEBØTTEVIN 1

2 kg mælkebøtteblomster uden stilk (pluk dem i solskin omkring middag, der må ikke være vand eller dug på dem)
3 liter vand
3,5 kg sukker
4 stk. citroner
5 stk. appelsiner

Mælkebøtteblomsterhovederne kommes i en plasticspand lagvis med finthakkede citroner og appelsiner (incl. skal) og 1,5 kg sukker. Sukkeret skal ikke koges til en sukkerlage.
Blandingen overhældes med 3 liter kogende vand. Spanden overdækkes med et klæde, der bindes fast, så massen beskyttes mod urenheder mv. og stilles på et lunt sted, ca. 25-28° C i 3 døgn.
Derefter sies massen gennem et fintmasket klæde eller dørslag. Rengør plasticspanden, hæld den siede saft tilbage i den og udrør 2 kg sukker heri. Overdæk igen spanden med et klæde, der bindes fast.
Den anbringes derefter på et sted, hvor temperaturen er ca. 25° C, og lades i ro i ca. 3 uger medens saften gærer.
Efter 3 uger hældes vinen på en lille klar vinballon (eller en anden klar glasbeholder (der er stor nok), sæt en prop på eller bind et stykke stof over åbningen.
Når vinen efter mellem 2-5 måneder er klaret, “hældes*” den forsigtigt og uden at medtage bundfaldet over på flasker og proppes med korkpropper.
*Det er ikke en god ide at hælde, anvend istedet en hævert som kan indstilles til ikke at medtage bundfaldet.

Kan drikkes efter ca. 1 år, men den når først sit højdepunkt efter ca. 3 år.
Mælkebøttevinen her holder ca 12% alkohol

MÆLKEBØTTEVIN 2
Man indsamler i maj måned en kurvfuld lige udsprungne blomster – helst langt fra trafikerede veje og andre alvorligt forurenede steder.
Efter nænsom rengøring af blomsterne lægges de i en stor krukke sammen med et par arrelsiner og citroner, der først er skåret i skiver. Man hælder 4 liter kogende vand over, og blandingen skal stå tildækket og trække på et koldt sted i et par døgn. Rør med mellemrum rundt i blomsterne. Derefter sies det hele omhyggeligt, og den saftblandede væske tilsættes ca. 1½ kg. sukker samt vingær. Mosten hældes på en vinballon, og stilles til gæring i et lunt hjørne. En gang imellem kan man røre forsigtigt om i blandingen. Gæringen er slut efter ca. tre ugers forløb. Man lader vinen stå i ro et par ugers tid endnu, hvorpå den forsigtigt sies gennem et meget tæt klæde. Det gærholdige bundfald sies ikke, men bortkastes. Vinen er nu klar til at hælde på flasker, som tilproppes. Efter et halvt års tid er vinen klar til servering.

MÆLKEBØTTESAFT:

50-70 mælkebøttehoveder
1 l. vand
1-2 dl. honning
Saft af 1 citron

Mælkebøttehovederne knipses af planten uden at noget af stilken kommer med, da det gør saften bitter. Det kogende vand hældes over mælkebøttehovederne, når væden er afkølet sies hovederne fra og sften smages til med honning og citron. Mælkebøttesaften bliver flot mørkegul og kan fortyndes efter behag.

BIRKESAFT:
Birkesaft er en virkelig specialitet, som hentes i det tidlige forår.
Man tager en gren, lidt tyndere end en flaskehals. Man klipper med en beskæresaks et skråsnit i grenen og sætter flasken fast om snitstedet. Man kan evt. hænge flasken fast på en ovenhængende gren. Et døgn eller to efter har der samlet sig en del saft i flasken.
Denne drik nydes afkølet. Det er en god ide at sætte et stykke stof fast om gren og flaskens åbning, da der ellers er en del småkravl i flasken når du kommer for at hente den.
Man kan også lade saften gære (tilsæt lidt vingær), hvorved der fremkommer en sødlig birkevin, der kan drikkes ca. tre uger efter at gæringen er begyndt. Den bliver dog endnu mere velsmagende, hvis den lagres.

MÆLKEBØTTERØDDER
Mælkebøtterødder som grøntsager - Skær de rene rødder i tynde skiver. Sauter i kogende, vegetabilsk olie – ca. 1 spsk. Olie til 1 kop snittede rødder – og tilsæt lidt vand, lidt salt og læg låg over. Lad dem snurre til rødderne er møre og det meste af væsken er fordampet.
Giv det til sidst et stænk soja-sauce.

Det kunne jeg godt finde på at afprøve¨, måske med et fed hvidløg på panden samtidigt :rock: … mælkebøtterødder har jeg masser af :tihi:

[quote=Skattekat;126655]Jeg kan godt li’ berlinerboller, men synes tit dem man køber hos bageren, er voldsomt søde :blegne:
Hvis jeg lavede dem selv, kunne jeg undlade at strø sukker udover dem til slut :rock:[/quote]

De Berlinere man får I Danmark kan ikke sammenlignes med de originale, det er noget forfærdelig sødt intetsigende stads.
Så prøv dem endelig:)
Marina