Gamle og/eller anderledes opskrifter søges

Jeg sad og så på den bagebog jeg har arvet fra min farmor (hun er altså ikke død, men vil hellere se os få glæde af tingene før hun dør, og denne bog er en hun fik da hun var ung), bogen er fra 1935 og jeg bruger ofte opskrifterne selvom man lige skal kigge lidt ekstra efter nogle af de gamle udtryk for at tyde dem…
Men så fik jeg tanken om ikke der er andre der har gamle opskrifter, eller nogle der er lidt anderledes fra andre lande?
Jeg elsker at bage og lave mad, men helst når det er nye ting og noget som ikke alle andre laver…ss

Hi hi hi…
Wait for it…
Ååååå - jeg har kapret en Frk Jensen fra 1920’erne…
Der er de mest syrede opskrifter i!
Og endvidere har jeg "Nem mad - Kogebog for de enlige og for smaa hjem’ af Fru Constantin, med forord af (den i tiden meget kendte triviallitteraturforfatter) Ingeborg Vollquartz!
Der findes opslag såsom ‘Halvvegetariske Efterretter’ - !

Hos Frk Jensen finder man guldkorn såsom ‘Bederyg a la Anglaise’ og ‘Graa ærter’ og ‘Ærtebælgesuppe’, ‘Aalesuppe’ og ‘Krustader à la Macedoine’!
Samt opskrifter til Bløddyr, Skaldyr og Sokler!
Det er 2 veritable guldgruber!
Så jeg ser frem til uovertrufne, utænkelige kulinariske ekvilibrismer anno dazumal i denne tråd :tihi::thumbup:
Go for it - og lad høre!

Jeg har kun den bog jeg har arvet fra min farmor der hedder “KAGER OG DESSERTER, beabejdet for Danske Husmødre af Birgitte Bruun”, tog fejl med hvornår den er fra, den er fra 1936, men et år fra eller til…gggg
Forord:
“Den her foreliggende Bagebog bringer en samling opskrifter efter >>KUCHEN, TORTEN, KLEINGEBÄCK UND SÜSSSPEISEN<< af Fru.F.Nietlispach, hvis to tidligere udkomne bøger >>200 Middage<< og >>Koldt Bord<< har vundet saa stor Popularitet, at alene Forfatterindens Navn vil være den bedste Anbefaling af Bogen overfor danske Husmødre.
Blandt de originale tyske Opskrifter vil man finde de velkendte >>Strudeldejge<< der er saa overordentlig anvendelige.Alle Bogens Opskrifter er nøje gennemprøvede og tilpassede for dansk Smag og danske Forhold, og for Fuldkommenhedens Skyld er der desuden medtaget en Række Opskrifter paa dansk Bagværk.
Da Ovnend Behandling er af lige saa stor Betydning for det færdige Bagværks Kvalitet som Tilberedningen af Dejgen, har jeg ment det formaalstjenligt at vedføje en kort Vejledning for Bagning ikke alene i Gasovn, men ogsaa i elektrisk Ovn, idet det elektriske Køkken jo vinder mere og mere Indpas herhjemme.
Foran hvert Afsnit vil man finde nogle vejledende Anvisninger paa Tilberedning af de forskellige Slags Dejg; disse i Forbindelse med de mange klare og instruktive Fotografier vil gøre det let, ogsaa for den mindre erfarne, at faa den fulde Glæde af Bogen, og de smukke Farveillustrationer vil sikkert inspirere den erfarne Husmoder til lejlighedsvis at forny sit Repertoire af kendte og kære Lækkerier.”

Den første opskrift der er lidt speciel her er denne:
Berliner Pfannkuchen:
1 Æg, 1 Æggeblomme, 40 g Smør, 1 1/4 dl Mælk, 1 Spsk. Sukker, 250 g Hvedemel, 1 Kn. Salt, 2 tsk. Bagepulver, Palmin. - Smørret røres blødt, hvorefter Æggene der er pisket i Mælken, røres i tillige med Sukkeret og Saltet. Bagepulveret blandes med Melet, og dette arbejdes i Blandingen, saa Dejgen bliver glat og fast. Den færdige Dejg maa hvile til den er kold, hvorefter den udrulles 1 cm tyk og udstikkes med Glas. Paa Midten af hver Skive lægges en Tsk. Marmelade (tyk) eller Gelé. Randen pensles med Æggehvide, og en udstukken Dejgskive trykkes fast mod den nederste Rand. Man maa passe, at Randene slutter fuldstændig, da Marmeladen ellers vil flyde ud. Kagerne bages i varm Palmin og bestrøs efter Bagningen med Sukker.”

i opskrifterne står der intet om varme i ovn osv, men der er et helt afsnit om ovnen for sig selv:

"Det hjælper ikke, at Dejgen er behandlet efter alle Kunstens Regler hvis den ikke faar den rigtige Varme i Ovnen, Det er altsaa af lige saa stor Vigtighed, at man ved, hvordan Ovnen skal behandles. Der findes mange forskellige Slags Ovne med forskellig Opvarmningstid, men Temperaturen, Bagværket skal udsættes fot, er den samme, hvilken Ovn, man end benytter. Følgende Regler kan anvendes i alle Ovne:
Man lægger et Stykke hvidt Indpakningspapir midt i Ovnen paa en Plade eller Rist; naar Papiret er:
gulnet, er Ovnen c 200 grader…og god til Formkager, Pleskener og andre Smaakager, der kræver >>svag<< Varme.

lysebrunt, er Ovnen c 220 grader…og god til Smaakager, Lagkagebunde og andet Bagværk der kræver >>jævn<< eller >>middel<< Varme.

brunt, er Ovnen c 250 grader…og god til velhævet Gærbrød, Pier og Tærter.

Smaakager: skal bage hurtigt (5 - 10 Min). Undtagelserne bekræfter Reglen. De sættes midt i Ovnen eller hæjt oppe. De skal altsaa have mest Overvarme.

Formkager: Bagetiden deles i tre Afsnit. De første 20 Min. skal Kagen hæve, de næste 20 Min. skal Kagen færdighæve og begynde at brune, og de sidste 20 Min. skal den have mest Overvarme, saaledes at det øverste af Kagen bliver >>trukket op<< af Overvarmen, samtidig med at den bruner færdig. Det vil altsaa sige, at Kagen i Begyndelsen skal have god Varme, dernæst dæmpes Varmen saa langt ned den kan, og til sidst sættes der mere Overvarme paa end Undervarme. Naar Kagen er hævet til sit højeste, bør man ikke kigge til den, da det kan bevirke, at den falder sammen.

Gærbrød: sættes lavt i Ovnen. Bagetiden kan ligesom til Formkagerne deles i tre Afsnit og paa samme maade; blot skal Gærbrød som nævnt i ovenfor sættes ind i en varmere Ovn. Hvis der er Spjæld i Ovnen, aabnes det til sidst, for at Skorpen kan blive sprød.
Disse Reguleringer kan ikke følges slavisk, da Forholdet mellem de forskellige Ingredienser gør sig gældende; man kan i Almindelighed regne med at jo federe en Kage er, des mere Varme kræver den, og jo mere Sukker og Æg des mindre Varme. Det er praktisk og sparer mange Ærgrelser, hvis man skriver Bagetid og Bagetemperatur ned for de forskellige Kager. Dette gælder især ved Bagning i Den elektriske Ovn, hvor Opvarmningstiden altid er den samme. Det højeste Tal er fuld Varme, og Ovnen opvarmes altid paa fuld Strøm.Stilling 1 ersvageste Varme, og de mellemliggende Tal er henholdsvis lidt over og lidt under halv Varme.
Opskrifterne i Bogen er ikke specielt beregnet paa elektriske Ovne. Hvis en Formkage derfor skulde blive klæg, er det muligt, at Aarsagen skyldes for megen Væske i Kagen. Man regner i Almindelighed 4 dl Væske (Æg og Mælk eller Vand) pr. ½ kg. Mel.
Der sker ikke saa megen Væskefordampning i den elekstiske Ovn."

Jeg har faktisk en meget anderledes kogebog, jeg har nemlig selv lavet den mens vi boede i Moskva. :tihi:

Lige nu kan jeg ikke finde filen, men den ligger på en CD håber jeg :?

Den indeholder rigtig mange gode samt for danskere meget anderledes opskrifter

krydser fingre for at du kan finde den, det lyder spændende.sss

Jeg kan huske at den eneste opskrift i bogen som nok giver lidt problemer er denne :tihi:

Ingredients
1 Elephant
10 Warthog
100 kilogram tomatoes
half ton potatoes
2 bags onions
100 kilogram salt
1 wheelbarrow onions (heaped)
10 liter vinegar
20 liter chutney
4 hares

Method
Hunt the elephant, warthog and hares. Hang hares to ripen. Cut elephant into edible chunks, (will take about a month). Boil the warthog with other ingredients (except hare) till nice and juicy. Now boil elephant chunks over high flames till tender. (will take about 4 weeks) and add everything together. Boil for another 5 to 7 days.

Produces about 3,500 helpings.

Note: If the above isn’t enough, add the hares as well but be aware that many people do not like hare (hair) in their food

Bon appetit :tihi:

[quote=birtheras;126337]Jeg kan huske at den eneste opskrift i bogen som nok giver lidt problemer er denne :tihi:

Ingredients
1 Elephant
10 Warthog
100 kilogram tomatoes
half ton potatoes
2 bags onions
100 kilogram salt
1 wheelbarrow onions (heaped)
10 liter vinegar
20 liter chutney
4 hares

Method
Hunt the elephant, warthog and hares. Hang hares to ripen. Cut elephant into edible chunks, (will take about a month). Boil the warthog with other ingredients (except hare) till nice and juicy. Now boil elephant chunks over high flames till tender. (will take about 4 weeks) and add everything together. Boil for another 5 to 7 days.

Produces about 3,500 helpings.

Note: If the above isn’t enough, add the hares as well but be aware that many people do not like hare (hair) in their food

Bon appetit :tihi:[/quote]

tror ikke jeg har en gryde i den rette størrelse gggg

Ballumer knepkager:

1/2 l fløde
250 g sigtemel
250 g bygmel
750 g rugmel
75 g sukker
250 g smør
375 g fedt

Fløde, smør og fedt varmes. Hældes over mel og sukker, røres godt, afkøles lidt. Rulles tyndt ud i en stor flade. Skæres i aflange firkanter ca. 6x10 cm. Pensles med æg og bages ca. 10 min. ved 200 gr.

Når kagerne er bagt smøres de med varm sirup, mens de endnu er varme.

hvis man følger den helt gamle opskrift, så skal fløden være let sur. og de bliver rigrig spøde hvis man former dem den ene dag, og bager dem dagen derpå.

Lige en Afrikansk opskrift (har lidt forskelligt liggende på computeren og kom i tanke om denne efter det med elefanten)

Bobotie:

1 kg. hakket Hjortekød
2 store løg
1 håndfuld rosiner
1 håndfuld tørrede abrikoser

Øvrige:
2 æg
2 dl. citronsaft
1 spsk.Karry
1 spsk.gurkemeje
2 tsk. salt
3 skiver franskbrød
2 dl. mælk
1 dl. mel
citronblade eller evt. laurbærblade

Hakkekødet brunes i en god portion smør, indtil kødet er løst, som til millionbøf. Løgene hakkes og blødgøres med smør i en gryde, men uden at brune. Bland de to dele i en skål. Tilsæt dernæst rosiner og tørrede abrikoser efter smag.

Øvrige ingredienser:
Nu blandes de øvrige ingredienser i en separat skål, og hældes over kødet og de bløde løg. Sørg for at røre længe i blandingen, så krydderierne bliver godt fordelt rundt i dejen. Blandingen hældes derefter i en smurt form. Undlad at fylde formen helt op til toppen. Til slut stikkes sammenrullede citron eller laurbærblade lodret ned i dejen. Retten bages nu i ovnen ved 180 grader i en god halv times tid.

Æggeblanding:
Bland til slut mælk, æg og karry og hæld oveni formen, hvorefter den bages i endnu ca. 10 min. indtil æggeblandingen er gennembagt. Retten kan fint dybfryses, men da bør der tilsættes lidt ekstra krydderier, og bagningen foretages først efter optøningen.

Retten serveres med frisk salat, bestående af bananer og friske ananasstykker.

Da jeg flyttede hjemmefra som 19.årige , fik jeg min mors gammel kogebog …Gyldendals store kogebog fra omkring 1950 , der står alt lige fra hvordan man opdrager børn , til hvordan man slagter en høne … opskrift på kaffe ,modermælkserstatning … Alt hvad en ordenlig husmoder bør vide -høhø

En fremragende kogebog både til de unge, der flytter hjemmefra og bogstavelig talt ikke kan koge et æg, og til de ikke så få, der er ved at genopdage de dejlige, gamle retter." - Politiken. …

Om den nye udgave fra 2002

Ja min mor fik et ordentligt bundt husmoderbøger i fødselsdagsgave engang, der er om alt lige fra hvordan man skal opdrage børn, passe sin ægtemand til hvordan man stryger korrekt og laver de korrekte måltider til alle tider af livet…ggg

Har lige fundet denne hjemmeside:http://www.gamledanskeopskrifter.dk/ der er en opskrift helt tilbage fra 1903…spændende…

Spændende link :slight_smile: Det skal lige studeres nærmere :thumbup:

frøken jensens er uundværlig - den kan man jo slå næsten alt op i - er så glad for min !

Jamen, det er da bare ægte berlinerboller :thumbup: … måske man skulle prøve den en dag :savle:

Her kommer en helt autentisk ægyptisk opskrift:
Stuffed Camel
>>
>> 1 whole camel, medium size
>> 1 whole lamb, large size
>> 20 whole chickens, medium size
>> 60 eggs
>> 12 kilos rice
>> 2 kilos pine nuts
>> 2 kilos almonds
>> 1 kilo pistachio nuts
>> 110 gallons water
>> 5 pounds black pepper
>> Salt to taste
>>
>> Skin, trim and clean camel, lamb and chicken. Boil until tender. Cook rice until fluffy. Fry nuts until brown and mix with rice. Hard boil eggs and peel. Stuff cooked chickens with hard boiled eggs and rice. Stuff the cooked lamb with stuffed chickens. Add more rice. Stuff the camel with the stuffed lamb and add rest of rice. Broil over large charcoal pit until brown. Spread any remaining rice on large tray and place camel on top of rice.
> Decorate with boiled eggs and nuts. Serves friendly crowd of 80-100.
>>

Og i suq’en kan man købe enorme koge-kar beregnet til retten. Jo da.
Det er så bare med at skaffe de ting i DK -høhø

Jeg tilstår, at jeg troede, at det var en spøg, og skreg af grin -høhø
Den var en undertekst til en video-installation (kunst), som var en del af en genkommende must-see begivenhed: Kunstnersammenslutningen 'Den Gyldne’s årlige udstilling. Normalt er jeg slet ikke til moderne kunst, men den flok, de laver simpelthen de sjoveste ting! Morsomme, tankevækkende, interessante - eller herligt sære!
Således denne video med kameler, der løb rundt og var kameler i et ørken-agtigt landskab, og med opskriften som undertekst -høhø

Autentisk dansk 1400-tals opskrift:

KYLLING med Salvie:

Originalopskrift:
Man skal skære en rå høne igennem på langs, og tage hvededej og deraf lave en flade, og skære flæsk småt i, og lægge hele salvieblade i og peber og salt og rulle hønen ind i dejen og lade den bage som et andet brød.
(Komma sat af mig for overskuelighedens skyld)

For os moderne mennesker er der lidt hjælp:

Dej: ½ kg mel, 125 g smør, 2 tsk salt, ca 1½ dl lunt vand.
blandes og æltes godt sammen til dejen er blank og smidig. Pak dejen ind i et vådt håndklæde og lad stå i ca 2 timer.

I stedet for en høne kan bruges en stor kylling (ca 1200 g) - og flæsket kan sagtens udelades (vore dages fjerkræ er federe). hertil 5 tsk tørret salvie eller ca ti hele blade, sat, peber, 1 tsk smør. smør og salvie fordeles i kyllngens indre, krydres på ydrsiden med salt og peber.

Dejen rulles ud i ca ½ cm tykkelse til et kvadrat på ca 40 x 40 cm, og kyllingen pakkes ind. Kan pyntes med evt overskydende dej, og pensles med pisket æg.
bages i ca 1 time ved 200 grader.

Servering:
Der lægges et vandret snit hele vejen rundt om “pakken”, låget løftes af og kyllingen kan tages ud og parteres på almindelig vis.
I middelalderen spiste man ikke dejen, men den smager faktisk godt…

Middelalderlige kødretter havde ikke tilbehør i form af grønt eller lignende… men idag ville en portion safranris og en let tomat/salviesalat være dejlig sammen med kyllingen…

Og… JA - jeg har har skam lavet retten! den smager dejligt! :savle:

Desværre kan jeg ikke længere finde opskriften på “fugle i rede”… men den var nok også lidt for kompliceret for de fleste… I hvert fald opgav jeg at bruge svane, da jeg lavede den til en flok rollespillere :smiley:

tja ægte må de da være når det er en gammel tysk opskrift gggg

Jeg kan godt li’ berlinerboller, men synes tit dem man køber hos bageren, er voldsomt søde :blegne:
Hvis jeg lavede dem selv, kunne jeg undlade at strø sukker udover dem til slut :rock:

[quote=Skattekat;126655]Jeg kan godt li’ berlinerboller, men synes tit dem man køber hos bageren, er voldsomt søde :blegne:
Hvis jeg lavede dem selv, kunne jeg undlade at strø sukker udover dem til slut :rock:[/quote]

ja det er fordelen ved hjemmelavet mad, man bestemmer helt selv smagen…
Mine hjemmebagte boller laver jeg på slum, nogle gange hælder jeg havregryn i, andre gange er det alm. og på de lidt sødere dage kan der komme chokolade eller bær i…ligesom når jeg laver muffins…og så er jeg typen der nægter at købe dolmio til en hurtigret herhjemme, hellere lave tingene fra bunden med ordentlige råvarer og så selv smage det til, så bliver det noget helt andet og meget bedre…