Jeg håber, at nogle af jer kan give mig lidt input. Jeg har en gammel hankat på 11 år, som jeg har planer om at give en lille kammerat i løbet af foråret i form af en ragdoll.
Nu er jeg bare i tvivl om jeg skal vælge en lille hunkat eller hankat.
Min hankat er kastreret, men ikke desto mindre sætter han en stor dyd i at hade andre hankatte. Til gengæld er han meget glad for hunkatte. For en del år tilbage fik naboen en lille hankat, som straks hægtede sig på min kat, selvom han i starten forsøgte at slippe af med det lille irriterende monster. Men efter 2 uger var de uadskillelige, sov sammen og blev aldrig set uden hinanden. Lykken varede kun kort, for naboen flyttede. Det er den eneste gang, jeg har set min hankat tage venligt imod en anden hankat, til gengæld så knyttede han sig også til den kat i højere grad end han nogensinde har gjort til andre katte.
Så mit spørgsmål til jer er: accepterer katte normalt killinger uanset køn eller bør jeg holde mig til en hunkat?
Hvilke overvejelser har I gjort jer omkring køn, når I har tilført en ny kat til hjemmet?
Når det er en killing di vil ha’ mener jeg kønnet er ligegyldigt, voksne katte gør som regl ikke en killing noget.
Jeg har en hankat og 4 hunkatte, alle neutraliseret.
Hankatten er den ældste, og han har taget fint i mod de andre da de flyttede ind som killinger.
hos mig er kønnet ikke det vigtigste derimod er det et most at de passer sammen i sind.
Jeg har pt 3 hankatte og 1 hunkat.
De passer fint sammen i sind da hunkatten kan lide at lege “vilde drengelege”, alle kattene har selvtilliden i orden.
Så det vigtigste er at du finde en der passer sammen med den gamle kat du har
Jeg vil foreslå to killinger, da en 11 år gammel kat næsten med garanti ikke kan leve op til én killings aktivitetsniveau. Så længe killingerne er neutraliseret inden kønsmodning, burde kønnet være underordnede.
Jeg ville også mene du skulle overveje at få to killinger…
Hvis du kun vil have en killing, så ville jeg nok overveje en hun - da de for det meste er mindre legesyge end hannerne (har jeg hørt… )
Men jeg vil nu også mene det mest afhænger af kattens sind og personlighed…
Jeg skal kun have en killing til at starte med, og min hankat er nu egentlig ret legesyg - på en meget voldsom måde - så han skal nok kunne hamle op med en killing, tror jeg. Selvom han orker nok ikke så meget som en lille killing, men jeg har også hørt at ragdolls er temmelig rolige, så der bliver måske ikke den store forskel på dem.
Det lyder umiddelbart til, at jeg ikke behøver at tænke i køn for at sikre husfreden, så jeg vil lade personlighed afgøre, hvilken killing, det bliver.
Hvis du kun vil have én killing, tror jeg nok, jeg vil anbefale et ungdyr/ung voksen hankastrat, som er ovre de værste killinge-unoder - den kan sikkert bedre holde til den voldsomme leg, du beskriver. Hankastrater leger hankattelege sammen (fx tag fat og brydekamp), som hunkatte/hunkastrater meget ofte slet ikke gider.
Jeg har kun hankastrater - idet jeg mener at “lige børn leger bedst”.
Skal jeg på et tidspunkt have en hunkat vil jeg vælge to hunner, for som allerede nævnt her i tråden, leger hanner og hunner ikke lige voldsomt og én hun sammen med mine hanner vil være synd for “pigen”, tiltrods for at den ældste af drenge, Aslan på 3 år, har et dejligt mildt temperament.
Jeg ønsker dig held og lykke med valget af killing og med sammenføring af dine katte.
Jeg har læst nu i andre tråde, hvorfor I foreslår 2 killinger. Jeg er bare ret overbevist om, at jeg ikke får 2 killinger sneget forbi kæresten, for så begejstret er han nu heller ikke for katte. Så skal det i hvert fald først være, når min gamle kat ikke lever længere, og jeg synes bare det er synd, at han skal være alene, når han ellers har været vant til at have selskab.
Men det kan godt være, at jeg skal vente og lade ham få sit otium i fred og ro. Det var for min egen egoistiske skyld at jeg gerne ville have en killing, men det kan da godt være, at det slet ikke er så fantastisk med en killing alligevel og en omplaceringskat igen er bedre:?
[quote=Barney;464986]Jeg har læst nu i andre tråde, hvorfor I foreslår 2 killinger. Jeg er bare ret overbevist om, at jeg ikke får 2 killinger sneget forbi kæresten, for så begejstret er han nu heller ikke for katte. Så skal det i hvert fald først være, når min gamle kat ikke lever længere, og jeg synes bare det er synd, at han skal være alene, når han ellers har været vant til at have selskab.
Men det kan godt være, at jeg skal vente og lade ham få sit otium i fred og ro. Det var for min egen egoistiske skyld at jeg gerne ville have en killing, men det kan da godt være, at det slet ikke er så fantastisk med en killing alligevel og en omplaceringskat igen er bedre:?[/quote]
Kommer sådan til at tænke på da Jannik tog til Afghanistan, havde ikke hørt fra ham i knap 4 uger. Og så hørte jeg at lille Fifi skulle aflives for at være aktiv. Så i ren protest tog jeg hende med hjem til mine andre to. Han blev mega sur, men nu elsker han hende, og særligt efter hun gav os killinger er han begyndt at holde af katte
Pt er her 6 stks. den ene kun på ferie
Din kæreste vil nok finde det mere irriterende, hvis en enkel killing skaber uro, skriger om natten, ikke kan komme af med sin energi, angriber fødder, kradser og dingler uønskede steder og endelig - jager og plager jeres stakkels gamle kat.
Vælg to - eller lad være og vent indtil jeres ældre kat ikke er mere.