Gammel hankat og hunkilling

Jeg har efterhånden prøvet at sætte temmelig nogle katte sammen, men mine hunkatte har altid været de ældste, så jeg har ikke lige nogen erfaring med dette selv.

Jeg har læst, at det kan give problemer at sætte en hunkilling sammen med en ældre hankat - altså at det kan være svært at få dem til at enes.

Passer det?

[QUOTE=Mifle;916958]Jeg har efterhånden prøvet at sætte temmelig nogle katte sammen, men mine hunkatte har altid været de ældste, så jeg har ikke lige nogen erfaring med dette selv.

Jeg har læst, at det kan give problemer at sætte en hunkilling sammen med en ældre hankat - altså at det kan være svært at få dem til at enes.

Passer det?[/QUOTE]

Altså, der kan altid være problemer med at få en ældre kat til at acceptere en ny kat (også en killing).
Jeg vil dog ikke mene at kombinationen hunkilling og hankat er et specielt problem.
Kombinationen hankilling og hunkat vil jeg tilgengæld mene kan være et stort problem, da hankatte vil tumle, og det vil hunkatte ikke… Ved en hunkilling og en hankat kan hunkillingen så have energi og legesyge nok til at det duer bedre til hankattens legeri i den alder.

Dog ville jeg helst sætte en hankilling til en hankat og hunkilling til en hunkat, ud fra de erfaringer jeg har :slight_smile: MEN man skal selvfølgelig også se på kattenes individuelle temperament.
Med en voksen/ældre kat vil jeg i øvrigt altid anbefale at man får to killinger :slight_smile: Så kan den ældre deltage det den vil, og de to unge brænde krudt af sammen :slight_smile:

Katte er forskellige, men helt generelt vil en ældre hankat gå bedre i spænd med en hunkilling end det modsatte.
Om der er behov for to killinger, kommer i høj grad an på den gamles temperament.

Det er faktisk nr. 2 killing vi skal have. Vi har næsten lige fået en killing og det fungerer faktisk fint med den gamle, men vi arbejder fuldtids begge to og den gamle gider ikke lege så meget, så vi synes den lille skal have en legekammerat (efter laaaaange overvejelser).

Killingen er en hankat.

Mifle - Kan du ikke lige beskrive hvad du har af katte og skal have af katte? (køn og alder) Jeg synes ikke det er helt klart ud fra dine to indlæg :slight_smile:

Jeg har en (meget omgængelig) kastreret hankat (norsk skovkat) på 8 år og en killing som bliver 4 mdr. den 21. august (blanding/huskat).

Jeg skal have en killing mere (denne gang vil jeg gerne have en langhåret tror jeg) Om det skal være en hun- eller hankat er ikke besluttet endnu, men jeg savner min gamle hunkat utroligt meget og overvejer derfor en pige.

Det var i første omgang egentlig også mere generelt ment, om det var sværere at sætte en hunkilling sammen med en gammel hankat. :slight_smile:

[QUOTE=Mifle;917015]Jeg har en (meget omgængelig) kastreret hankat (norsk skovkat) på 8 år og en killing som bliver 4 mdr. den 21. august (blanding/huskat).

Jeg skal have en killing mere (denne gang vil jeg gerne have en langhåret tror jeg) Om det skal være en hun- eller hankat er ikke besluttet endnu, men jeg savner min gamle hunkat utroligt meget og overvejer derfor en pige.

Det var i første omgang egentlig også mere generelt ment, om det var sværere at sætte en hunkilling sammen med en gammel hankat. :)[/QUOTE]

Nej det er det ikke, men jeg ville dog ikke sætten en hunkilling sammen med en hankilling, de leger forskelligt :-).

Pt har jeg en hankilling i pleje sammen med mine 4 voksne drenge og 2 voksne piger, og det går ganske godt. Jeg ville også unden problemer kunne sætte en hunkilling ind i flokken :slight_smile:

Meget enig i det allerede skrevede… Er det to killinger, så vil jeg også til enhver tid vælge samme køn :slight_smile: Hankatte leger bare vildere end hunkatte.
Jeg solgte på et tidspunkt et søskendepar, der gik godt i spænd mens de boede hos mig, men da de kom til deres nye hjem, måtte pigen flytte. Hun blev simpelthen bange for sin bror, og endte med at være trykket af ham.
Historien endt heldigvis godt, og hun bor nu hos en ny familie :slight_smile:

Ja, er jeres nuværende killing en hankilling, så ville jeg også få en ny hankilling til ham :slight_smile:
Dog kan man alternativt søge at finde en hunkilling der er meget til tumleri og gerne vil slås. Men det kræver så at man finder en person, der virkelig kender sine killinger og har forstand på at se den slags :slight_smile:

Jeg må jo indrømme, at jeg slet ikke havde overvejet, at killingen kunne blive et problem :seomkring:, men så må jeg da hellere holde mig til en hankilling…

Den killing vi har nu er godt nok ikke den vildeste, men det kan selvfølgelig sagtens nå at komme endnu…

[QUOTE=Mifle;917045]Jeg må jo indrømme, at jeg slet ikke havde overvejet, at killingen kunne blive et problem :seomkring:, men så må jeg da hellere holde mig til en hankilling…

Den killing vi har nu er godt nok ikke den vildeste, men det kan selvfølgelig sagtens nå at komme endnu…[/QUOTE]

Joeh, for killinger bliver jo også voksne og får deres egne ideer om hvordan verdenen skal være :tihi:

[QUOTE=Mifle;917045]Jeg må jo indrømme, at jeg slet ikke havde overvejet, at killingen kunne blive et problem :seomkring:, men så må jeg da hellere holde mig til en hankilling…

Den killing vi har nu er godt nok ikke den vildeste, men det kan selvfølgelig sagtens nå at komme endnu…[/QUOTE]

min fremhævning :slight_smile:
Det var nøjagtig det der skete med det søskendepar :slight_smile: Han voksede sig stor og stærk og rigtig drengerøvs agtig :slight_smile: Mens pigen forblev den lille søde pige :slight_smile: (hvis siam kan være det :wink: )