Garn hos Søstrene Grene?

Man har vidst en gang kunnet få noget ikke så dyrt garn hos Søstrene Grene. Er der nogen, der ved, om de stadig sælger garn? Jeg vil lære at hækle bedstemorforkanter til et tæppe, og der skal jo noget til.

:slight_smile:

Jeg ved ikke om de har garn hos søsterne, men jeg har fundet en hjemmeside hvor jeg synes det er billigt http://www.gittesgarn.dk/

Jeg er ret sikker på, jeg så noget garn sidste gang jeg var der … for ca. 1 måned siden :slight_smile:

De to butikker jeg handler i inde i Aarhus har fast bomuldsgarn til 11.96 for 50g.
Det er fint garn, jeg selv strikker klude af det.
Jeg vil tro der er 15-20 farver.

Tak for jeres svar - den første firkant i prøvegarn er snart færdig :-). Kan allerede se nu, at der er utallige ender, der skal hæftes. Men jeg tror, det bliver et hyggeligt projekt

Er der for øvrigt nogen, der har en opskrift på en bedstemorforkant? Der er rigtig mange farveskift på den, jeg har fundet, men den var med billedvejledning, så derfor prøvede jeg den

Der findes masser af gratis opskrifter på bedstemorfirkanter, når man googler lidt. Men det med farveskift: Det var også noget af det, jeg bøvlede rigtig meget med, da jeg startede med at hækle - jeg haaaader at hæfte ender! Men så fik jeg lært et fantastisk trick: Man hækler simpelthen enden med ind! Jeg skal prøve at forklare (ellers må du se, om ikke der findes noget video på youtube). Når du starter med en ny farve, lægger du enderne (både af den afsluttede farve og den nye) hen over de masker, du skal hækle videre i. Og så hækler du hen over enderne, så de ender indeni :slight_smile:

Venligst
Dorthe

[QUOTE=Elwarth;1288706]Der findes masser af gratis opskrifter på bedstemorfirkanter, når man googler lidt. Men det med farveskift: Det var også noget af det, jeg bøvlede rigtig meget med, da jeg startede med at hækle - jeg haaaader at hæfte ender! Men så fik jeg lært et fantastisk trick: Man hækler simpelthen enden med ind! Jeg skal prøve at forklare (ellers må du se, om ikke der findes noget video på youtube). Når du starter med en ny farve, lægger du enderne (både af den afsluttede farve og den nye) hen over de masker, du skal hækle videre i. Og så hækler du hen over enderne, så de ender indeni :slight_smile:

Venligst
Dorthe[/QUOTE]

Tak for tippet, Dorthe. Det prøver jeg lige på øve-firkanten

Endehæftning er sådan noget djævelen har skabt i vrede :surrender1: det bliver spændende at se hvad du får lavet :smiley:

Jeg er selv nybegynder med hækling og har også startet med garn fra søstrene grene. Jeg syntes det er fint og ikke så slem til at spalte :slight_smile:

Der var tilbud på bomuldsgarn i Bilka, det er noget blødere at hækle med end søstrene grenes garn :slight_smile:

Jeg har købt en enkelt nøgle af Drops Safran, det er slem til at spalte :frowning:

Jeg hækler dog mest små dyr

Søstrene greenes garn er såmænd udmærket, men der er en tendens til at farvekoderne aldrig har den helt rigtige farve, når man kommer efter et par uger for at hente nyt garn.
Sikkert fordi det sælges så hurtigt, at man tager fra et nyt batch-
Stof og Stil og Stof 2000 har også billigt bomuldsgarn, det samme gælder kvickly, Føtex og Bilka. og af og til kan man være så heldig at gøre et kup i Netto, bare husk at købe rigeligt, for dér er det ikke muligt at få mere af same slags :slight_smile:

[QUOTE=Elwarth;1288706]Der findes masser af gratis opskrifter på bedstemorfirkanter, når man googler lidt. Men det med farveskift: Det var også noget af det, jeg bøvlede rigtig meget med, da jeg startede med at hækle - jeg haaaader at hæfte ender! Men så fik jeg lært et fantastisk trick: Man hækler simpelthen enden med ind! Jeg skal prøve at forklare (ellers må du se, om ikke der findes noget video på youtube). Når du starter med en ny farve, lægger du enderne (både af den afsluttede farve og den nye) hen over de masker, du skal hækle videre i. Og så hækler du hen over enderne, så de ender indeni :slight_smile:

Venligst
Dorthe[/QUOTE]

Jeg fandt denne video vedr. farveskift (crochet) How To Crochet the Traditional Granny Square - Yarn Scrap Friday - YouTube - det fungerer rigtig fint for mig, og jeg er nu i gang med firkant nr. 3. Jeg tror dog ikke, at det er det, du mener, at du gør?

Har investeret i et par nøgler bomuldsgarn fra Søstrene Grene, det er rigtig fint at hækle med for mit vedkommende.

Tak for alle jeres svar omkring garn og endehæftning.

Jeg er godt i gang, og har nu luret, hvordan firkanten skal laves. Lige om lidt er firkant nr. 3 færdig, og det tager jo ikke ret lang tid at lave sådan en :slight_smile:

[QUOTE=Dotte;1288837]Jeg fandt denne video vedr. farveskift (crochet) How To Crochet the Traditional Granny Square - Yarn Scrap Friday - YouTube - det fungerer rigtig fint for mig, og jeg er nu i gang med firkant nr. 3. Jeg tror dog ikke, at det er det, du mener, at du gør?

Har investeret i et par nøgler bomuldsgarn fra Søstrene Grene, det er rigtig fint at hækle med for mit vedkommende.[/QUOTE]
Nej, det er ikke sådan, jeg gør - men jeg kan også godt se, at min metode nok ikke er super god til lige præcist bedstemorfirkanter. Og hvis man holder sig til to farver i samme firkant, fungerer det der bedre :slight_smile:

Venligst
Dorthe

[QUOTE=Elwarth;1288840]Nej, det er ikke sådan, jeg gør - men jeg kan også godt se, at min metode nok ikke er super god til lige præcist bedstemorfirkanter. Og hvis man holder sig til to farver i samme firkant, fungerer det der bedre :slight_smile:

Venligst
Dorthe[/QUOTE]

Ja, det kan godt være, at det bliver er problem, hvis jeg vil lave nogle med flere farver eller nogle med to omgange i samme farve. Men så må jeg bare hæfte ender, indtil jeg en dag er i stue med en hæklekyndig :slight_smile:

Husk, du er altid velkommen til håndarbejdsaftenerne :slight_smile:
jeg kan sagtens vise dig, hvordan du skal hækle over trådenden… flydende farveskift og start med falsk stangmaske :slight_smile:
Altsammen noget, som bare gør arbejdet lidt pænere …

[QUOTE=Ann K;1288925]Husk, du er altid velkommen til håndarbejdsaftenerne :slight_smile:
jeg kan sagtens vise dig, hvordan du skal hækle over trådenden… flydende farveskift og start med falsk stangmaske :slight_smile:
Altsammen noget, som bare gør arbejdet lidt pænere …[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Hvornår ligger håndarbejdsaftnerne? Er det en fast dag, eller hvordan?

Oprindeligt lagde vi dem torsdag aften ca hveranden uge… nu er det noget mere løst.
Jeg regner dog med at holde en i løbet af august :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1288951]Oprindeligt lagde vi dem torsdag aften ca hveranden uge… nu er det noget mere løst.
Jeg regner dog med at holde en i løbet af august :)[/QUOTE]

Super! :slight_smile: