Gasovn

hej

Vi skal have fundet noget til at varme huset op. vi overvejer en gasovn de ser ret smarte ud :thumbup:
Dog kan vi se den der er på tilbud kun en basic af den her
http://www.watex.dk/
Den med varmeblæser koster næsten det dobbelte. Hvad får man ekstra med en varmeblæser. Vi overvejer nemlig at sætte den i køkkenet i bunden for varme stiger vel op af ikk så varmen burde komme op i toppen også ikk?

Kender i tilfældigvis et sted hvor en af dem med varmeblæser er på tilbud. Fandt basic til 500 kr det var jo til at komme over.

Hvad er forskel på gas og olie ovn?
håber i kan hjælpe mig evt med nogle link til gode billige tilbud i det pris niveau:(

En gasovn bruger gas (altså flaskegas) og en olieovn… øh… ja nu kunne jeg være smart og sige “olie” - men det ved jeg faktisk ikke. Petroleum måske?

Vi har haft en gasovn til vores fortelt til campingvognen. Sådan en med synlige flammer, den var så pæn at kigge på og varmede helt enormt. Vi har desværre foræret den væk nu til nogen der camperede mere end vi gør…

Vi købte vores i en BP butik, og jeg tror faktisk det var en BP ovn… men jeg kan ikke huske det.

En olie bruger petroleum lånte nemlig sådan en af nabo på et tidspunkt. den varmede også dejlig meget. Men synes flere siger gas er bedre men ikke hvorfor. Kunne jo være rart med folks erfaringer:)

Måske fordi petroleum har det med at lugte af petroleum? Gas lugter jo kun hvis det står og siver ud. Men petroleum synes jeg godt man kan lugte selv når det brænder.

Vær opmærksom på at der skal være masser af udluftning når I har sådan noget kørende. Kulilte lugter nemlig ikke af noget. (altså en gasovn er fin i et telt for det er jo ikke specielt lufttæt, men indendøre ville jeg ikke væretryg ved det. Ikke uden en kuliltealarm i al fald.

Gasovn til supplerende opvarmning af rum i følge den her er der ingen fare. Men ja der skal luftes ud da luften elelr bliver for tung.
Synes nemlig også petroleum havde en ubehagelig lugt

Jeg havde for mange år siden en gasovn, og min erfaring fra dengang var, at
den udleder meget kondensvand, så det kræver meget udluftning.

mere end petroleum? hvor meget udluft er meget :slight_smile:

Altså jeg ville nok ha’ et vindue på klem. Men jeg er osse hys med gas. Som barn, da der stadig var bygas syntes jeg ALTID jeg ku’ lugte gas og tjekkede komfuret sådan en gang i timen :dokdok: Og jeg var heller aldrig vild med at ha’ gasovnen inde i campingvognen tændt (men i ydersæsonerne er det altså nødvendigt hvis ikke man vil vågne op som en ispind!) selvom jeg vidste at campingvognen var konstrueret med de nødvendige udluftningshuller osv til at ha’ den igang.

Men under alle omstændigheder ville jeg investere i en kuliltealarm - både for jeres egen og for dyrenes skyld. Kulilte er tungere end luft så det går ud over dyr på gulvet først. Den er ikke så meget dyrere end en røgalarm og efter min mening alle pengene værd.

Nu ved jeg jo ikke hvad I bor i. Mange ældre huse er så piv-utætte at der er udluftning nok L

Nu varmer du altså ikke særlig meget hus op med sådan en ovn som dem du linker til.

På “fuld skrue” varmer den største af dem (den til 999,-) et rum på ca 40 kvadratmeter op, men så holder en flaske gas altså også kun i 2-½ - 3 dage, altså sådan en 11 kilos flaske…og den koster vel efterhånden op mod et par hundrede

Jeg har selv haft et par af de gasovne til at varme festsal op med.

Og de lugter og de tager ilten i rummet og hvis det er i tætte rum danner de kondens, hvilket der også gøres opmærksom på i pdf.filerne med specifikationerne i dit link.

Har I ikke anden opvarmningsmulighed…det der er alt for dyrt.

Gasforbrug min/max: 110/305gr. Pr. time
[FONT=Arial]Opvarmer ca. 130 m3 [FONT=Arial]= ca 60 m2[/FONT][/FONT]

Hmm fik ikke omregnet så den store er nok ca 86 kvm.

Hvad anden måde kan man så få varmet op her i vinteren indtil rørene er ordnet?

Bål? :wink:

Hvornår bli’r rørene ordnet? Og er det noget I har lejet, for så kan I vel med rimelighed forlange at det er beboligt osse på den kolde årstid…

Det lyder nærmest som noget af Låsby-Svendsens …:uha:

Det er fra en kammerat og vi bor her meget billigt men der var problemer med rørene der ikke nåede at blive lavet. Han betaler pt varme udgifterne for os så han hjælper skam med den del. Men kan godt høre det er ret uholdbart hvis der skal stå 2-3 gasovne og være tændte så vi må finde ud af noget andet.

Jeg vil foreslå en olie radiator til el. Det går selvfølgelig ud over el regningen, men den er ikke så farlig og dyr at bruge som gasvarmeren.
En olie radiator er heller ikke specielt dyr i anskaffelse, og så er den på hjul og kan flyttes efter behov.

Dem har vi allerede 3 af synes bare ikke de varmer ret meget men er nok dem vi må få fat i flere af så :slight_smile:

[QUOTE=tzari;730082]Gasforbrug min/max: 110/305gr. Pr. time
[FONT=Arial]Opvarmer ca. 130 m3 [FONT=Arial]= ca 60 m2[/FONT][/FONT]

Hmm fik ikke omregnet så den store er nok ca 86 kvm.

Hvad anden måde kan man så få varmet op her i vinteren indtil rørene er ordnet?[/QUOTE]

Så er det værre endnu. Det er op til 305g i timen…= 3 timer er næsten 1 kilo…og en flaske på 11 kilo = ca 34 timer på en 11 kgs flaske, ikke engang 1½ døgn
Og 105 kubikmeter står der nu, og det er 42,5 kvm hvis der er 2½ meter til loftet[FONT=Klavika-Regular][SIZE=1]

[/SIZE][/FONT]

Jeg vil også fortælle at der følger virkelig meget fugt med når man bruger en gasovn som opvarmning, så er det et koldt sted vil det give fugtproblemer…

kan godt se det var godt jeg spurgte til gasovn for det er da slet ikke brugbart til vores formål. Vores kammeraty kommer forbi i weekenden så får vi isoleret bedre og fundet en løsning på problemet

Vi har sådan en fætter her i vores fortelt. den bruger Bioethanol. Det hverken lugter eller oser på nogen måde.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9185&n=10

Jeg har 2 stk. af den billige model…men jeg gav nu kun 500 kr pr. stk.

De varmer udmærket og hurtigt hvis man vil have rumtemperaturen et par grader op. Jeg synes nu heller ikke det er specielt dyrt, sidste forår kørte de 4-8 timer dagligt på trin 1 og jeg købte en ny flaske ca. hver 3-4 uge.