Gåtur med kat - Regler omkring snor

Hej Folkens!

Jeg har nogle spørgsmål omkring det at gå ture med katte i sele.
Min kat elsker at gå ture med os og vi har trænet hende til at gå ture med sele med uden snor - og hun er utrolig dygtig til dette. Vi går ture i et meget roligt område med en lund, hvor hun får lov til at klatre i træer, grave, og ellers være en sund kat.
Men jeg er nu kommet i tvivl omkring reglerne for dette, eftersom jeg har hørt i krogene at folket i vores kvarter er blevet utilfredse med vores måde at gå ture - selvom vores kat aldrig færdes i deres haver eller nær deres matrikel.

Er det lovligt at gå ture med en kat uden en snor på dem?
Er der forskel på reglerne ved beboet område og natur?

Mange tak på forhånd.

2 Synes om

Hvor er det trist, at katte ikke er beskyttet på samme måde som hunde. Det troede jeg egentlig de var, i vores moderne samfund, men ifølge dette er de ikke: Lov om mark og vejfred
Og hvor er det småligt at nogle folk, får ondt i r#ven over din dygtige kat.

Hej Minou.

Ja, det er utrolig trist at det er sådan. Men jeg gætter på at der så ikke er noget problem ved vores gåture uden snor?
Og ja, småligt er det! Folk må kede sig så afsindigt meget for at begynde at brokke sig over en kat der er så tam og veltrænet.

Problemet er måske, at jeres naboer ser jer sammen med katten og dermed kan forbinde katten med en ejer - i modsætning til alle de andre katte, der løber frit rundt.

I princippet siger Lov om mark- og vejfred, at man skal holde sine dyr på sin egen matrikel. Men det er ikke en lov, der på nogen måde bliver håndhævet i forhold til katte. Derudover kan der måske være nogle lokale regler der, hvor I bor. Det kan være en lokal boligforening eller grundejerforening. Men hvis du ikke tilhører dem, så gælder deres regler jo ikke dig.

2 Synes om

Min umiddelbare tanke er hvorfor gå tur med katten med sele men uden snor? Og den næste er hvis du går på et privat område hvor der i den afdeling ikke må være fritløbende dyr, så er det vel derfor de ikke syntes det er ok du går rundt med din kat på den måde.

Med mindre I færdes på privat grund, tænker jeg ikke det kan være direkte ulovligt - men ved du helt konkret, hvad det er “folk” er itilfredse med…?

Personligt ville jeg kun finde det hyggeligt, at møde nogen der går tur med deres kat - gør det selv, dog kun på egne og naboens marker.

Til gengæld ville jeg blive bekymret, hvis katten gik løs med sele - skulle den blive forskrækket eller af anden grund smutte, risikerer den at selen hænger fast i et eller andet - så det ville jeg nok kommentere på, dog til ejeren fremfor andre… :wink:

1 Synes om