Genbrugs katteting?

Kom til at tænke på om man “bør” købe brugte katte ting såsom kattetræer,toiletter osv. Hvis så hvordan skal de desinfekseret.

Her tænker jeg specifik sygdoms risiko da jeg har forstået det sådan det er NO-GO ved rotter og ikke kan lure om det er samme ved kat.

Hysterisk måske, men det er faktisk min grund til ikke at købte brugte ting som kattesenge, kradsetræer, legesager og den slags. Men smitte kan vi jo tage med hjem på et væld af måder. Jeg synes bare at det er min grænse for, hvad jeg bryder mig om.
Formentlig ville jeg se anderledes på det, hvis ikke jeg havde racekatte. Og det er ikke højtideligt ment - men faktisk det omvendte. Som racekatteejer har man ofte stiftet bekendskab med katterisygdomme i en eller anden grad af calici, herpes eller andre smitsomme sygdomme.

Jeg kunne ikke drømme om at købe brugte kattebakker eller mad- og vandskåle.

Jeg har købt kattehule og en transporttaske brugt og kunne også finde på at købe kattesenge eller kradsetræ brugt, men indtil videre har jeg været heldig med priserne fra ny, så det ikke har kunnet betale sig at købe brugt langt hen ad vejen.

Hvorfor jeg lige skelner der hvor jeg gør, ved jeg faktisk ikke helt. Jeg har ikke oplevet at mine katte er blevet smittet med noget på grund af noget brugt, tror bare det er min indre “dommer” der kommer op til overfladen. Det gør den for øvrigt også når jeg overvejer at købe brugt til mig selv :tihi:

Jeg vil gerne købe brugte ting til mine katte. Og til mig selv for den sags skyld.
Tingene bliver jo gjort rene, så jeg kan intet se i det!

Jeg ville jo også købe brugt legetøj og tøj til mine børn (ja, de er der så ikkenendu, men de kommer nok)

Synes hurtigt vil kan ende ud i et forbrugersamfund som ikke er i orden!

Kattebakker og skåle ville man da i det mindste kunne decinficere - men nej, jeg må indrømme, at jeg ikke lige havde det i tankerne, da jeg skrev mit første svar, fordi at… jeg ikke nogensinde har overvejet at købe det brugt.
Jeg kan ikke forestille mig, hvordan man skulle kunne decinficere et kradsetræ. Og jeg synes ikke det er besværet værd at vaske kattesenge til et niveau, hvor jeg ville være helt tryg ved dem.
Jeg har ikke i øvrigt et problem med genbrug. Men bare de småting, som mine katte har fejlet, har jeg haft aldeles NOK af. Så ingen grund til at tage chancer.

Kan jeg få fingre i GOD kvalitet til en billig penge, så køber jeg gerne brugt! :slight_smile:

Klatremiljøer kan være udklækninggsted for diverse baktusser og vira - men helt ærligt… den slags dør altså i løbet af et par dage! :slight_smile: Så hvis blot tingene sættes af vejen i et par dage efter anskaffelse, har man minimeret risikoen væsentligt - især hvis det lige får et pift loppebekæmpelse inden opsætning.
Skåle, bakker, senge og den slags kan vaskes! Oven i købet så det bliver rent :wink:

Så er kvaliteten god, prisen rigtig - og det er noget jeg gerne vil have… så er jeg gerne køber!’
Grænsen sættes dog ved fx små legetøjsmus - måske fordi jeg ikke helt kan se formålet med at købe gammelt brugt gennemsnasket legetøj :smiley:

[quote=Ann K;327767]Kan jeg få fingre i GOD kvalitet til en billig penge, så køber jeg gerne brugt! :slight_smile:

Klatremiljøer kan være udklækninggsted for diverse baktusser og vira - men helt ærligt… den slags dør altså i løbet af et par dage! :slight_smile: Så hvis blot tingene sættes af vejen i et par dage efter anskaffelse, har man minimeret risikoen væsentligt - især hvis det lige får et pift loppebekæmpelse inden opsætning.
Skåle, bakker, senge og den slags kan vaskes! Oven i købet så det bliver rent :wink:

Så er kvaliteten god, prisen rigtig - og det er noget jeg gerne vil have… så er jeg gerne køber!’
Grænsen sættes dog ved fx små legetøjsmus - måske fordi jeg ikke helt kan se formålet med at købe gammelt brugt gennemsnasket legetøj :D[/quote]

Jo, vist - men hvad men ringorm - der kan trives i mindst 18 måneder.

Jeg køber ikke noget brugt det ikke kan desinficeres eller koges. Jeg køber gerne e.eks. flonelssengetøj brugt til fødekassen - det koges før brug

Det eneste katterelaterede jeg har købt som genbrug var kattene :høhø:

[quote=Lis Dahlstrøm;327770]Jo, vist - men hvad men ringorm - der kan trives i mindst 18 måneder.

Jeg køber ikke noget brugt det ikke kan desinficeres eller koges. Jeg køber gerne e.eks. flonelssengetøj brugt til fødekassen - det koges før brug[/quote]

Ringorm kan mine katte lige så vel få i deres løbegård eller via vores hunde, der dagligt bevæger sig ude i samtfundet…
Ringorm er noget BRAS at få ind af døren!!! men det er ikke dødeligt eller noget, der på lang sigt vil skade mine dyrs helbred… (faktisk kunne man, hvis man havde hjerte og samvittighed nok til det, simpelthen blot lade svampeinfektionen brede sig… når den har været over hele dyret, er dyret rask og immun overfor netop denne svampespore resten af livet. Generne ved ringorm er begrænsede og ikke specielt smertefulde for det enkelte dyr…)

Jeg er faktisk langt mere nervøs for at Banden skulle få skab :wink: hvilket er en helt reel mulighed i betragtning af, hvor vi bor… (naboens hund har haft stadset to gange - indtil nu er vi gået fri, heldigvis). Men det afholder mig jo ikke fra, hverken at lufte hundene eller lade dem være sammen med andre hunde…

Skab er ikke en katte-relateret ting.
Det er mest ræve og hunde der får den (miden)
Hvorfor det er sådant kan jeg ikke huske :tihi:

[quote=kamikaze;327793]Skab er ikke en katte-relateret ting.
Det er mest ræve og hunde der får den (miden)
Hvorfor det er sådant kan jeg ikke huske :tihi:[/quote]

Muligt… men sådan som mine katte og hunde ligger og flyder overalt og ovenpå hinanden, så er risikoen ganske stor :slight_smile:
Mindst lige så stor, som at der skulle komme ringorm efter indkøbet af et styk klatremiljø fra en femtesalslejlighed i indre København :wink:

Personligt tror jeg kun det var store kvalitets kradsetræer jeg kunne finde på at købe brugt. Restener så billigt nyt det ikke rigtig kan “betale” sig.

Er der slet ingen vira der kan sidde tingene er risikoen “kun” utøj :slight_smile:

Jeg køber gerne brugt - hurra for min damprenser (som også er købt brugt) :slight_smile: