Genetik - farve

Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at jeg har købt en lillesøster til Nedrivningsholdet … Prinsesse Dimmalimm :smiling_face_with_three_hearts:
Lige som drengene, kommer hun fra et katteinternat.
Jeg købte hende som værende tortie (jeg bryder mig ikke om tortier :cool:) og både da jeg var ude og se hende første gang og da jeg hentede hende et par dage senere, så jeg tydelige røde plamager på hende, den ene ½-del af overskægget f.eks. … men nu, 14 dage senere, er de røde plamager blegnet og ligner nu bare den varme beige/brune farve man tit ser på gråstribede katte.
Så jeg tror jeg er blevet snydt og hvis ikke det var fordi, fristen for at returnere hende udløb i går, ville jeg levere hende tilbage! :cool:
Hun er selvfølgelig slet ikke samarbejdsvillig i forhold til at få taget billeder der er skarpe nok, til at man kan se noget som helst :venter: … men er der nogle tydelige tegn som skal være tilstede på en tortie?
Hendes poter er helt hvide … ingen røde tæer.
De plamager jeg troede jeg så, var i krave/nakke-området.
Hendes mor er korthåret tortie (med helt tydelige afgrænsede plamager -rød/sort/hvid) og den ene søster lignede morkatten.

Farve-/genetiknørder (@Eva_K jeg kigger på dig :upside_down_face:) … Hit me!

4 Synes om

Jeg er langt fra genetisk nørd, men når jeg har set billeder af din Dimmalimm, har jeg tænkt, at hun måtte være tortietabby…

2 Synes om

Nu er hun hvid så jeg kan ikke bede dig kigge trædepuder

Men ellers tænker jeg hun har rufisme

1 Synes om

De behøver ikke meget rødt for at være tortie, den ene killing vi har i kælderen har 12 råde hår fordelt 3 steder :tihi:

4 Synes om

Hvad skulle jeg ellers kigge efter … syntes nemlig at huske, der var noget med poterne … :gruble:

Det er også det jeg tænker …

Hvordan kan du så være helt sikker?

Sorte og lyserøde tæer… på katte med hvid og tortiere får de 2 farved tæer… då lige der er ulempen hun er med hvid…
Men jeg synes mere det ligner rufisme end rød

1 Synes om

På venstre forpote har hun 1 lyserød trædepude … resten af trædepuderne på alle 4 poter, er sorte.

Men det siger ingenting, når hun har hvide poter?

2 Synes om

Nej det siger intet når hun er med hvid… men havde hun været uden hvid, havde det fortalt at hun nok var tortie

1 Synes om

Far er rød ergo bliver hunkatte tortie (jeanettes far til killingerne er rød)

Men da det med din pige er mor der er tortie, bliver kun et enten eller om den bliver med rød

1 Synes om

Tjah, her er der jo ingen der ved hvem farmand er … blot at både han og mormis er bærere af langhår.

2 Synes om

Fordi mor er sort sølv tabby og far er rød sølv, så pigerne kan kun være tortie

1 Synes om

Det er ikke de bedste billeder, men på hverken disse eller andre billeder har jeg set nogen tegn på tortie på hende. Det under næsen er bare tabby lys, ingen rød der :smil:

2 Synes om

Hun blev snakket om som tortie og jeg så jo de røde(-ish) pletter, så jeg satte ingen spørgsmålstegn ved det … men nu tror jeg ikke på det længere :face_holding_back_tears:
Nu, hvor jeg ellers var ved at sk*de på mine principper (ikke flere langhårskatte), syntes jeg kun det var fedt, hun også var tortie … :hoho:
Snydt igen! :venter:

7 Synes om