Ok, som mange nok er klar over er jeg novice i racekatteverdenen og har hidtil kun haft huskatte/blandingskatte af diverse slags.
Jeg har dog opfanget dette og hint omkring farver, og vil gerne have be-/afkræftet:
Jeg har hørt at:
Rød helfarve er sjældent hunkatte. :?
3-farvet (calico?) er sjældent hankatte. :?
Tortie (hvad er tortie egentlig helt specifikt?) er aldrig hankatte. :?
Hvordan er det lige med køn og farver? Er der hold i påstandene eller er det skrøner? Og hvis det stemmer at der er varianter der optræder hyppigere eller udelukkende hos det ene køn - hvordan kan det være, ved nogen det?
Jeg noterer lige med det samme at jeg nærmest intet ved om genetik og at jeg spørger fordi det jeg finder på nettet enten ikke virker 100% troværdigt eller er forklaret på en måde så jeg ikke rigtigt forstår det.
En tre farvet (sort+rød+hvid/blå+creme+hvid) er en tortie med hvid. Det er korrekt at det er meget sjældent man ser en tortie hankat, og hvis man endelig ser en er det en gen fejl, og den er som regel steril.
Tortie er når katten er sort og rød eller blå og creme. Se svar nr. 2 angående tortie hankatte.
Uuuhh tusind tak for hurtigt og let forståeligt svar!!! :juhu:
Tænk at 1. er en skrøne, jeg har nemlig ikke mødt særlig mange (max 2) røde hunmisser (huskatte) uden hvidt på, og var derfor yderst villig til at tro på denne påstand… Nå men det er jo bare skønt :klap:
Ok - et nyt spørgsmål: Hvad hedder så Calico på dansk? Altså hvor der er en hvid kat med farveplamager i fx rød og sort, og hvor det rød-sorte ikke er blandet sammen så at sige - altså som en bicolour men med tre farver? eller er det dét du beskriver? :?
Der skal i øvrigt 2 røde gener til for at lave en rød hunkat. Det vil sige at begge forældre skal have det. Derfor skal de begge enten være røde, eller far skal være rød og mor tortie.
Ok, super, så hopper jeg derind og tjekker op på det - synes det med farver er ret spændende, særligt efter jeg et par gange har set i tråde herinde, at opdrættere også ved hvad de ca. kan forvente af farver når de parrer to bestemte dyr og hvilke køn de kan forvente at farverne har… har jeg forstået det rigtigt? :øhmm: Det er måske i øvrigt fordi jeg har set nogen forvente tortie-tøser… :? Og at det er jo ikke kun den specifikke farve på forældredyrene der spiller ind men også hvad de er “bærere” af… Fascinerende…
Har netop fundet et farveskema på : http://www.sacala.dk/ (GitteS herindefra’s hjemmeside), som også er interessant…
Jeg takker endnu engang for et let forståeligt, hurtigt og brugbart svar til en newbie
Se det er interessant… men betyder det så ikke også, at der skal lidt ekstra planlægning til hvis man vil have røde piger? Er røde hankillinger så ikke en anelse hypppigere forekommende, selvom hunner ikke er sjældne?
Og tak for farve/mønster oversigten, den er meget lærerig!
[QUOTE=En forhenværende bruger;558882]Calico er en amerikansk betegnelse for tri-colour, altså en tortie med hvid. På FIFe sprog hedder det “tortie med hvid”.
Her er en flot en af slagsen:
Undskyld men den var så herlig og fortalte alligevel det jeg ville, så bær over med mig og min humor [/QUOTE]
GUUUUUUD Hvor er den skøn!!! Tak for den, jeg fik lige et dejligt spontant grineanfald!
Og tak for opklaringen omkring Calico, jeg har det fra en (amerikansk) online ven som netop har en calico kat.
Annie og Osquary - Jeg har desværre ikke et billede, da jeg ikke har fundet et noget sted jeg kan låne
Men jeg har noget om farve genetikken generelt, de specifikke farver, samt billeder af de farver der findes hos européen (langt fra alle de farver der så findes)
Mht rød - der findes flere røde hankatten end hunkatte - Hankatte kan nemlig kun være sort eller rød - hvor hunkatte kan være sort, rød eller tortie (tortie=sort og rød)
Alt i genren har i øvrigt interesse, jeg synes “farvelære” er interessant, om det så er additive, subtraktive eller kattegenetiske farver - jeg er fascineret!
Så har denne her måske interesse: Cats of a Different Color by R. Roger Breton and Nancy J. Creek.
Jeg selv læste den med interesse og har senere brugt den til opslag…
Jeg takker endnu engang jer der enten tålmodigt har forklaret, postet links eller på anden vis har bidraget til denne tråd - jeg har efterhånden pløjet jeres links igennem , men har dog måtte genlæse visse afsnit, for hvor er der mange nye ukendte termer på én gang.
Jeg føler dog jeg er ved at få en basis, hvad der også var mit mål - bookmarker linksene så jeg kan gå tilbage og refreshe det engang imellem.
www.eife.dk - under farver og genetik. Jeg ved ikke lige om du har været derinde forbi, men jeg mener i hvert fald at jeg har forklaret alle de mest relevante termer (Ps. og er der noget der ikke giver mening, så tager jeg gerne mod feedback, så jeg kan gøre det så forståeligt som muligt )