Har fået et ønske fra admins side om at snakke debatere racen selkirk rex,og da der er interesse for dem,og vi er flere som har dem,så lad os vise dem frem,kun på den måde kan vi få dem udbredt,det kunen eks.vis værre rigtigt interresant at få de forskellige pelstyper/længder/farver vist frem,hvad siger i [bigloony] [bigloony]
jaa fortæl fortæl - vil meget gerne høre om selkirekn, syntes de er så smukke, men vil meget gerne høre om genetikken bag dem
MVH
Gitte
her lidt historie først [bigloony]
Selkirk Rex Historie
I 1987 havde lederen af det lokale dyreinternat i Bozeman, Montana, på en tur til Sheridan i Montana fundet en kat, der havde en ”mærkelig pels”, hos Miss Kitty Brown. Lederen fik katten med hjem og kontaktede Jeri Newman da hun vidste at Jeri havde en stor interesse for Katte Genetik, og det her var noget helt nyt.
Da Jeri ankommer ser hun en korthåret hunkat der er blå creme med hvid, med en tyk pels, og krøller på nakke, ben, mave og hale. Hun døber hende Miss Depesto of NoFace. Miss Depesto, i daglig tale Pest, er ud af et kuld på 6 killinger, og hendes mor er en langhåret huskat, Pest er den eneste med krøller.
Da hun kommer hjem begynder hun at undre sig over krøllerne, er der en løsgående Devon eller Corniche Rex i området, denne mulighed finder hun højest usandsynlig, da ingen i dette yder område (læs; Bøhland) har racekatte, udover nogle meget få hun kender, der har Perser eller Siameser.
Det er også højest utænkeligt da genet for de kendte Rex katte alle er reccesivt, og så skulle det være på begge forældre dyr, derfor indser Jeri at hun måske står overfor noget helt nyt, en mutation i Miss DePesto, der har skabt et dominant gen der giver krøllet hår.
Jeri beslutter at hun vil parre Pest med noget der giver en mere muskuløs kat, samt mere rundt hoved og øjne, og lidt længere hår, så hun kan få mere fine og bløde krøller, og forhåbentlig kan hun også bevare Pest intelligens og engagerede gode sind. Derfor tænker hun på Perser, Exotic, British Shorthair og American Shorthair.
Efter at have taget denne beslutning starter hun sit avlsarbejde med sin egen Perser han, Photofinish of Deekay. Det første Selkirk Rex kuld fødes d.4 Juli. 1988 og består af 3 alm. Håret og 3 Krøllede. Dette passer perfekt med et simpelt dominant gen. Den ene af killingerne vokser op til NoFace Oskar Kowalski, og Jeri føler virkelig hun er på rette vej. Næste skridt var at parre Oscar til Perser, Exotic og British Shorthair, og derefter blev han Parret tilbage til Pest.
Dette blev gjort af tre grunde;
- For at kontrollere at der ikke var alvorlige sygdomme forbundet med genet for krøller (som f.eks. Døvhed hos nogle hvide katte).
- for at fastslå om genet reagerer som et simpelt dominant gen, hvilket det gør, og
- for at fastslå om det er et dominant gen med complet eller incomplet gennemslagskraft. Det viste sig at genet for Krøller er incomplet dominant (50%), hvilket gør at en heterozygot kat får mindre voldsomme krøller, hvorimod en homozygot kat får fuld gennemslags kraft, med kraftigere krøller og en tendens til fedtning af pelsen hos nogle individer.
Jeri beslutter at Racen skal hedde Selkirk Rex efter samme filosofi som Devon og Corniche Rex, der begge er opkaldt efter den egn i England hvor genmutationen* er opstået. Det område af Montana hvor Miss DePesto kommer fra hedder Selkirk Mountains, og gennemløbes af en lille flod der hedder Selkirk Creek. Rex er en fællesbetegnelse for krølhåret katte, så derfor blev det til Selkirk Rex.
Efter I flere år at have fremvist Selkirk Rex på mange katteudstillinger, Bringer Jeri I februar 1992 en kat efter en parring mellem Oscar og en Exotic, til Bestyrelsen for CFA for endelig godkendelse af Racen. Katten der er med til at opnå godkendelse er Lil’BoPeep’s Lambert, og i 1994 opnår racen Champion status i Tica.
Selkirk Rex er i dag anerkendt af CFA og Tica samt flere mindre klubber rundt i verden, men den er stadig ikke godkendt i FIFE. Der er et stærkt avlsarbejde i gang for få den godkendt her også. For at opnå en tilstrækkelig stor og bred genpulje har man i CFA og Tica besluttet at det er tilladt at parre ud til Perser og Exotic til 2010, og til British Shorthair til 2015. Hvorimod American Shorthair blev taget af listen i december 1997.
Da det er en meget ny race er mængden af katte i Europa ganske lille, men den er meget stærkt på vej frem, og der er stor interesse for racen hos opdrættere af andre racer, hvorimod den er ganske ukendt for de fleste, såkaldt almindelige mennesker.
- Ordet Mutation kommer fra oldgræsk og betyder udvikling, desværre har ordet fået en uheldig mening i de fleste menneskers opfattelse, da den er blevet synonym med dårlig udvikling. Men uden mutationer ville livet på jorden stadig bestå af organiske forbindelser i et ugæstfrit urhav.
Genforskere fortæller at der sker en mutation for hver 100.000 gener, når der skabes et nyt individ, og da et menneske består af ca. 200.000 gener, er vi altså alle sammen en stor flok mutanter.
tekst lånt(bøffet) fra vipperødhuses hjemmeside
her et lidt fra en snak jeg have angående homozygot med heidi H(skrevet af heidi H)
Vedr. krøller eller ej
Jeg har nok ikke forklaret mig godt nok…
Så jeg prøver igen.
En brite har 2 gener for glat pels, lad os kalde det: (gp-gp). Et gen fra dens mor og et fra dens far. Dvs. man kan kalde den homozygot for glatpels.
Krøllegenet er et dominant gen. Dens kode kalder vi så Kp. Så det gen for glatpels viger.
En Selkirk Rex kan have 3 forskellige betegnelser:
-
Den kan være det man kalder Straight den har samme “kode” som som briten: (gp-gp) homozygot for glat pels.
-
Den kan have et gen for krøl og et for glat. Så er den Heterozygot. (Kp-gp) De krøller mere eller mindre.
-
Den kan have 2 gener for krøl. Så er den homozygot (Kp-Kp) De krøller rigtig meget og tæt. Og kan kun give krøllede afkom.
Så en med 2 gener for krøl (Kp-Kp) parret med en brite eller Straight Selkirk Rex (gp-gp):
Alle 100% afkom får så koden: (Kp-gp) og får krøl da genet for krøl er dominant, men der kan være meget forskel på hvor meget.
1 Selkirk Rex med koden (Kp-gp) parret med 1 Selkirk Rex med koden (Kp-gp) der vil fordelingen være:
25% afkom vil have (Kp-Kp) og være homozygote, disse vil udelukkende kunne give krøllede afkom.
50% afkom vil have (Kp-gp) og være heterozygote og være let krøllede.
25% afkom vil være Straight (gp-gp) altså glatpels.
1 Selkirk Rex med koden (Kp-gp) parret med 1 Selkirk Rex eller brite med koden (gp-gp) der vil fordelingen være:
50% afkom vil have (Kp-gp) og derfor let krøllede.
50% afkom vil være (gp-gp) altså Straight eller glatte.
Procentsatser er jo altid hvad kunne forventes i gennemsnit på 100 individer.
Men da dette kuld jo er en parring mellem en brite og en Selkirk Rex så kan man jo med det samme se om Selkirk Rexen virkelig er Homozygot.
For alle killingerne vil få let krøllet pels. Er der i kuldet nogle med glat pels ja så kan man jo konstatere at Selkirk Rexen er Heterozygot, hvis man skulle være i tvivl.
har i nogle ønsker så spørg endelig,for jeg/vi lærer jo også super meget af jeres spørgsmål [bigloony] [bigloony]
med hensyn til arvelige sygdomme,så ville jeg mene(min påstand) at det ville være relevant og teste denne race for hcm og pkd også, da der jo tillades udkrydsning til både persere og britter i en vis årrække,hvad siger i?
men hvad med blodtype,er det også relevant her eller?
Jeg er enig med dig i at det bestemt er relevant at teste for PKD, HCM og blodtype. Netop fordi det laves udkryds til Brite, Perser og Exotic.
Måske man skal overveje HD, det er jo noget en del er begyndt at teste for.
Årh ja. sikke en god ide og med masser af billeder…
Umiddelbart tænker jeg ja til PKD. I og med at der parres ud med persere
Virkelig spændende læsning… og hvor er det FEDT jeg lige har været på genetik kursus for jeg forstod det hele der blev skrevet hahahaha
ja jeg læste at der var begyndt at blive snakket om hd iforhold til britter,men er det overkill at teste for det eller er det relevant og hvorfor??
jeg vil gerne sætte ind,men syntes måden man skal sætte fotos ind på denne side er død kompliceret,jeg er nød til at oploade dem til min hjemmeside først for at få en url,og først der kan jeg sætte dem ind her,og så de blevet mindre,eller er det bare mig der er pc ged???
jeg vil gerne sætte ind,men syntes måden man skal sætte fotos ind på denne side er død kompliceret,jeg er nød til at oploade dem til min hjemmeside først for at få en url,og først der kan jeg sætte dem ind her,og så de blevet mindre,eller er det bare mig der er pc ged???[/quote]
Du kan smide dem i dit galleri. Har du ikke plads der kan du bruge photobucket.com
Så bruger du ikke plads på din egen side. Det er gratis.
Kh Annette
jeg vil gerne sætte ind,men syntes måden man skal sætte fotos ind på denne side er død kompliceret,jeg er nød til at oploade dem til min hjemmeside først for at få en url,og først der kan jeg sætte dem ind her,og så de blevet mindre,eller er det bare mig der er pc ged???[/quote]
Du kan smide dem i dit galleri. Har du ikke plads der kan du bruge photobucket.com
Så bruger du ikke plads på din egen side. Det er gratis.
Kh Annette[/quote:2v64aope]
tak for hjælpen -thumbs ,det vil jeg da lige gøre,så i kan blive sumpet med fotos. [bigloony] [bigloony] [bigloony]
Jubiiiii og altid til tjeneste
Er selkirken godkendt under Fife og kan opnå certifikater m.m på udstillingerne, det er der jo ikke alle racer som endnu er. Men rigtig spændene emne, kunne godt se mig med en masket selkirk ss
MVH
Gitte
hejsa.
nej racen er endnu ikke godkendt af fife men vi har og får stambog på dem de har dog betegnelsen non på stambogen,men af alle andre forbund,selv cfa er de godkendt.mener at noers har en masket selkirk(er det korekt?) ved ikke om vi kan lokke hende til at vise den frem herinde,hvis hun læser med???
Hejsa
Jeps Noers har en , kan se den i hendes profil billeder. Har hilst på en selkirk til et show, mener dog at den fik en bedømmelse, men netop ikke kunne få certifikat, men kan godt være den var helt uden for bedømmelse - mener det bare ikke
MVH
Gitte
jeg har haft dell mondo med på udstilling og han fik 1 som bedømmelse og ikke et certifikat fordi de hverken kan det eller komme på scenen og blive vist frem desværre, det kan de ikke før de bliver godkendt i 2015 hvis vi er heldige.har overvejet at udstille ham og hende(når pelsen er groet ud) til tica udstillinger herhjemme,så de kan få lidt ud af at komme med på udstilling.mente nok hun havde en,den er super flot [bigloony] [bigloony]
]Er selkirken godkendt under Fife og kan opnå certifikater m.m på udstillingerne, det er der jo ikke alle racer som endnu er. Men rigtig spændene emne, kunne godt se mig med en masket selkirk ss
MVH
Gitte
så skaL du da bare kigge på min hjemmeside, under killinger.
Åh nej det skulle jeg netop ikke, suk hvor er de skønne - især Hercule Poirot -forelsket -forelsket
MVH
Gitte
hvor er de fine dine mislinger -love -love
hvor mange generationer er du så oppe på,på dine stamtavler af ren selkirk,hvis du vil svare på det altså
:?