Genetisk diversitet

Jeg besluttede for en del år siden at deltage i det verdensomspændende arbejde med at forøge den genetiske diversitet hos burmeserne.

Derfor købte jeg for fire år siden Jools, som er burmeserafkom efter en bombay/burmeserparring. I TICA, hvor hun er “født” bliver disse killinger automatisk registreret som burmesere, men selv dér er det et begrænset antal, der gennem årene er gået i avl og Jools’ opdrætter havde desværre aldrig før fået henvendelse fra skandinaviske burmeseropdrættere om en sådan killing. Det har heldigvis ændret sig siden :slight_smile:

Jeg valgte at re-registrere hende i FIFe, før jeg forlod FIFe til fordel for TICA, da jeg håbede, det ville gøre hendes afkom mere attraktive for FIFe opdrættere.

TICA har som led i et studie, de kalder “State of the Cat” indgået et samarbejde med et større laboratorium i USA, der sidste år købte Genoscoper i Finland (hvad der gør livet lidt lettere for europæiske opdrættere). Bag dette studie ligger der bl.a. et samarbejde med Leslie Lyons, som i årevis har holdt foredrag om den manglende diversitet hos burmeseren.

Sidste år tilbød TICA så, at alle deres International Winners for 2017 kunne blive testet gratis og det benyttede jeg mig af, eftersom Jools snart skulle parres. Resultatet viste, at den gennemsnitlige genetiske diversitet for random-bred cats er på ca. 38%, for racekatte generelt er på ca. 33% og for burmesere er på ca. 21%. :cry: Jools ligger lige på gennemsnittet. Man får også en oversigt over, hvor tæt beslægtet de testede katte fra forskellige lande rent faktisk er - og der kunne jeg se, at bortset fra nogle enkelte finske (hvor der er sket en del outcross de senere år), ligger stort set alle skandinaviske katte lige oveni hinanden :frowning:

Nu er Jools’ søn fra det første kuld blevet testet og det er et opmuntrende resultat, for hans genetiske diversitet er 23,8%, dvs. en stigning på ca. 3% på én generation. Der er dog lang vej endnu :slight_smile:

Det er ikke kun burmeseropdrættere, der kan have glæde af dette redskab - det kan være en hjælp for alle, der ønsker at forbedre diversiteten i deres race. Samtidig testes de også for adskillige sygdomme og farver :slight_smile:

9 Synes om