hvor gammel et individ bliver har jo at gøre med genetik og livsstil - det gælder de fleste pattedyr (og mennesker)
en kat med stærk genetik (stærkt immunforsvar, ingen arvelige skavanker) og ‘sund livsstil’ - dvs god mad (vådt/råt) motion, lav stress etc - lever derfor sikkert (alt andet lige) længere end en kat med dårlige arveanlæg og ‘usund livsstil’
naturligvis er der undtagelser (som med mennesker) hvor katte som lever et hårdt liv alligevel bliver gamle
jeg mener ikke at en indekat lever længere end en kat med (sikker) udeadgang.
ja, der kan være farer ude - men det kan der bestemt også være inde
indekatte er i risiko-zone for ‘livsstils-sydomme’: mangel på motion, aktivering - og fodres de kun med tørfoder - fedme, diabetes, urinvejsproblemer etc. Er der flere katte i samme lejlighed/hus der ikke enes helt godt kan man hertil lægge langvarig stresspåvirkninger. (har man hus og have er der helt andre muligheder for kattene at holde afstand og komme væk fra hinanden)
nogle af de værste fald ulykker jeg har hørt om har alle været indekatte som er faldet inde (og slået sig på hård bordkant etc) eller ud af vinduer i lejligheder.
syntes derfor det er et simplificeret når man siger inde=godt/langt liv og ude=skidt/kort liv
det er så politisk korrekt at sige at katte skal være inde - men det er altså ikke nødvendigvis det liv som bedst opfylder deres behov. (i nogle tilfælde ville jeg sige det mere er et liv som opfylder menneskers behov)
katte er et lille rovdyr - de har i høj grad brug for at røre sig og få frisk luft - lige som de fleste andre dyr og mennesker. der er lavet videnskabelige undersøgelser der viser at kommer mennesker ud i naturen (eller bare deres have) får det det bedre på mange måder.
http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2011/11/17191410.htm
hvorfor skulle det være anderledes for katte?
den ældste kat jeg selv ‘kender’ var en staldkat i USA - 22
næstældst en klassisk perser der blev 21
jeg ville have en formodning om at racekatte som helhed har en lavere gennemsnitsalder end almindelige huskatte - af den simple grund at de selekteres af mennesker og for udseendet.