Gennemsnitlig levealder

[QUOTE=Felis;734315]Når man regner gennemsnitsalder ud for f.eks. katte, så skal man jo altså ikke regne dem med der dør af udefra kommende faktorer som f.eks trafikdrab, jægeres kugler, aflivninger af andre årsager end sygdom o.s.v…for det fortæller jo intet om hvor gamle kattene kunne være blevet

Gennemsnitsalder beregnes ud fra hvor gamle dyrene blev da de døde en naturlig død af alderdom eller hvornår de dør/må aflives grundet sygdom.

Det er de eneste realistiske faktorer at tage med i beregningerne.

Og ud fra det tror jeg, at visse racers gennemsnitslevealder er noget lavere end andres og meget lavere end huskattes gennemsnitslevealder[/QUOTE]

Bare fordi en kat ikke er kommet hjem igen, det behøver jo ikke at betyde, at den er kørt ned eller andet. Den kat på 12 år jeg nævnte i mit tidligere indlæg, han forsvandt samme dag, som han skulle have været hos dyrlægen og blive aflivet. Han var halvdøv, halvblind og havde mistet appetitten.

Mea: 8 år og huskat, aflivet pga. dårlige nyrer kombineret med dårlige tænder/tandkød.

Min farmors huskatte, da jeg var barn:
Rasmus: 16 år, aflivet pga. dårlige nyrer også.
Så var der nogle stykker der forsvandt…
Så fik hun to brødre, der blev en 6-7 år. De blev begge blev aflivet indenfor ½ år, da de havde problemer med nyrerne/urinvejs infektioner…

vores daffy blev 14½år, men hans nyrer havde givet op og så måtte han aflives, min første kat amanda blev 12 år og blev aflivet pga af livmoderkræft.

jeg tror den gennemsnitlige alder for katte uanset race er 13-15 år, har så en ide om at de store racer ikke bliver nær så gamle som små racer. og så tror jeg at den helt almindelige huskat som lever inde hele sit liv er den kat der lever længst

hvor gammel et individ bliver har jo at gøre med genetik og livsstil - det gælder de fleste pattedyr (og mennesker)

en kat med stærk genetik (stærkt immunforsvar, ingen arvelige skavanker) og ‘sund livsstil’ - dvs god mad (vådt/råt) motion, lav stress etc - lever derfor sikkert (alt andet lige) længere end en kat med dårlige arveanlæg og ‘usund livsstil’

naturligvis er der undtagelser (som med mennesker) hvor katte som lever et hårdt liv alligevel bliver gamle

jeg mener ikke at en indekat lever længere end en kat med (sikker) udeadgang.

ja, der kan være farer ude - men det kan der bestemt også være inde

indekatte er i risiko-zone for ‘livsstils-sydomme’: mangel på motion, aktivering - og fodres de kun med tørfoder - fedme, diabetes, urinvejsproblemer etc. Er der flere katte i samme lejlighed/hus der ikke enes helt godt kan man hertil lægge langvarig stresspåvirkninger. (har man hus og have er der helt andre muligheder for kattene at holde afstand og komme væk fra hinanden)

nogle af de værste fald ulykker jeg har hørt om har alle været indekatte som er faldet inde (og slået sig på hård bordkant etc) eller ud af vinduer i lejligheder.

syntes derfor det er et simplificeret når man siger inde=godt/langt liv og ude=skidt/kort liv

det er så politisk korrekt at sige at katte skal være inde - men det er altså ikke nødvendigvis det liv som bedst opfylder deres behov. (i nogle tilfælde ville jeg sige det mere er et liv som opfylder menneskers behov)

katte er et lille rovdyr - de har i høj grad brug for at røre sig og få frisk luft - lige som de fleste andre dyr og mennesker. der er lavet videnskabelige undersøgelser der viser at kommer mennesker ud i naturen (eller bare deres have) får det det bedre på mange måder.
http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2011/11/17191410.htm

hvorfor skulle det være anderledes for katte?

den ældste kat jeg selv ‘kender’ var en staldkat i USA - 22
næstældst en klassisk perser der blev 21

jeg ville have en formodning om at racekatte som helhed har en lavere gennemsnitsalder end almindelige huskatte - af den simple grund at de selekteres af mennesker og for udseendet.

Nu er der jo meget at selektere for når man opdrætter. Og sundhed skulle jo gerne være en af tingene. En af grundende til at vi når vi udplacerer voksne kastrerede avlskatte så er fortsat kontakt til ejer og kat så vigtig - er jo netop for at vi kan følge vores avlskatte og se om de - forhåbentlig - lever et langt og sundt liv.

Det er ikke min erfaring - med det kendskab jeg har til masser af katte - både huskatte og racekatte - at huskatte lever længere end racekatte eller racekatte lever længere end huskatte.

Men det er en fordom som mange kan lide at holde fast ved og det kan man nok ikke gøre noget ved.:doh:

Musashi - Hvad mener du med sikker ude adgang? Er det f.eks indhegnet have eller løbegård, eller?

Mine egne erfaringer:
Huskat (fritgående): 18 år
Burmeser (fritgående det meste af sit liv): 14 (aflivet pga. sygdom)
Burmeser ( do. do.): 14½ (aflivet efter hjerneblødning)
Skovkat (delvis fritgående): 3 år (påkørt)
Skovkat (indekat/løbegård): 5 år (aflivet pga. sygdom).

Pt. har vi 4 katte, 2 fritgående og 2 med løbegård. De er i alderen 3 til 9 år.