Gennemsnitlig levealder

det siges jo at katte har 9 liv - men hvordan med kattens gennemsnitlige leve tid?

• og er der forskel på huskatte og racekattes gennemsnitsalder…

Hvor gammel var din kat da den døde og var det en race eller blandingskat/huskat?

Katte kan, så vidt jeg er orienteret, bliver op til omkring 20 år - hvor der selvfølgelig altid vil være nogle, der bliver ældre og omvendt også nogle, der er gamle længe før.

Jeg tror, at dét at sige, at katte kan blive 20…er lidt som at sige, at heste kan blive 30?

Jeg har heldigvis endnu aldrig mistet en kat…eller jo, men det var en hittekilling som desværre ikke stod til at redde. Ham havde jeg kun et par uger. Tarzan har lovet mig at vente med at blive gammel, til jeg selv blir det :hjerte: :wink:

Vores første kat, Banse, blev næsten 19. Bøv blev næsten 18. Jack blev så kun 10 og Basil 9 :frowning:

Jeg ved godt man siger at katte kan blive 20år - eller mere… (og har selv mødt en siameser på 19år…)

MeN jeg er interesseret i at finde ud af om der er forskel på den gennemsnitlige levealder på racekatte og huskatte…

Findes der evt. nogle undersøgelser på det felt?

på kattensværn hjemmeside står der at gennemsnitlig levealder for en neutraliseret indekat er 16år for hankatte og 18år for hunkatte… Jeg troede at gennemsnitsalderen var LANGT lavere idet der bliver aflivet så mange katte årligt…

Det tror jeg heller ikke på. Jeg opfatter alt over 15 år som ren bonus. :slight_smile:

Huskat 2-3 år gammel hankat (forsvandt).
Huskat 12 år gammel hankat (forsvandt).
Huskat 14 ½ år gammel hunkat (blev aflivet).
Blanding 1 år og 4 md. gammel hankat (blev aflivet).
Maine coon 1 ½ år gammel hunkat (blev aflivet).
Norsk Skovkat 8 uger gammel hunkat (blev aflivet).

Hvis det er neutraliserede indekatte, kan det da godt være tallet passer - ellers er jeg enig i, at det lyder meget højt, for der må jo alligevel være nogle helt unge katte, der dør.
Måske de mener det er en meget almindelig alder at opnå som indekat :slight_smile:

Jeg har ikke så meget at byde ind med til statistikken.

Men min huskat runder snart de 12 år, og still going strong ( Hun har levet hele livet som udekat )
Min mormor´s gamle bøllemis blev 24 år gammel - han levede hele livet af friske sild og fløden fra mælkeflaskerne.

Sorry mit tåbelige svar så :smiley:

Mon ikke huskattene i en gennemsnittelig statestik ligger lavest, når man tænker på alle dem, som bliver kørt ihjel og alle de killinger som går til over det hele, fordi de ikke bliver passet/opdaget/bragt til dyrlæge…eller i det hele taget bare bliver druknet/slået ihjel med en spade. Det er jo ikke helt sådan man holder en racekat, man har betalt penge for…

[QUOTE=Tine M;733865]Sorry mit tåbelige svar så :smiley:

Mon ikke huskattene i en gennemsnittelig statestik ligger lavest, når man tænker på alle dem, som bliver kørt ihjel og alle de killinger som går til over det hele, fordi de ikke bliver passet/opdaget/bragt til dyrlæge…eller i det hele taget bare bliver druknet/slået ihjel med en spade. Det er jo ikke helt sådan man holder en racekat, man har betalt penge for…[/QUOTE]

det var ikke tåbeligt - bare ikk det jeg søgte :wink:

Faktisk har jeg hørt at der er visse racer hvor gennemsnitslevealderen er på vej ned. Og det passer desværre med min egen statistik. Om det er et reultat af (ind)avl eller tilfældigheder ved jeg ikke. Men lissom at kuldstørrelserne er for nedadgående, så er alderen det vist desværre osse.

Min erfaring er, at der er et par krise aldre - dels killingealderen, dernæst omkring 5-7 års alderen. Katte der overlever den alder bliver ofte temmelig gamle.
Jeg ser ingen forskel på racekatte og huskatte. Vi har mistet en huskat i den 2. krisealder ( i.e. hun var omkring 6 år da hun døde af mavekræft) og vi har mistet
somali/aby i den alder. Mine somalier bliver ofte rigtig gamle - jeg hører jo nu fra folk som har mistet deres første Dushara somali - og her taler vi om katte
der er mellem 17 og 19 år gamle. Af gode årsager ved jeg endnu ikke hvor gamle mine abyer bliver da jeg ikke har opdrættet dem sålænge.

Men generelt vil jeg sige, at alder har ikke noget med racer/huskatte at gøre. Godt nok kan katte være genetisk disponeret for problemer - men det ses jo
i lige så høj grad hos huskatte ( tænk blot på hvad man læser her eller hører fra andre man kender der har huskatte) som hos racekatte. Efter genetikken
har det noget at gøre med hvordan kattene lever og bliver behandlet OG hvor langt ejerne vil gå for at få katten til at klare sig igennem.

Min ældste kat er en Korthårs somali - eller abyssiniervariant - hankastrat. Han er født i december 1994 så bliver 17 år snart. Men jeg er ikke i tvilv om,
at der er folk der ville have aflivet ham for længe siden. Dels har han nyresvigt og dels skider han over alt :argh: og intet vi har gjort har ændret på noget af dette.
MEN - vi har den filosofi at sålænge han er glad, kommer for at kæle, går rundt og hygger sig, spiser sin mad m.m. så skal han også have lov til at leve. Han kan jo ikke gøre for at han har fået nogle skavanker med alderen.

Så livsalder har også noget at gøre med ejeren af katten.

Derfor er det utroligt svært at lave en rigtig statistik. For der er så mange ting der har indflydelse på hvorlænge katte lever.

Puh godt spørgsmål… min nuværende kat Sebastian er min første kat og han blev 10 år den 27. september :slight_smile:

Jeg har desværre ikke noget at byde ind med, men en gennemsnitlig alder for vores forrige udegående huskatte er maks. 5 år. Desværre har trafikken taget de fleste af dem. Endnu en årsag til at mine nuværende katte lever et dejligt indendørsliv.

[QUOTE=Teresa Guldager;734149]Min erfaring er, at der er et par krise aldre - dels killingealderen, dernæst omkring 5-7 års alderen. Katte der overlever den alder bliver ofte temmelig gamle.
Jeg ser ingen forskel på racekatte og huskatte. Vi har mistet en huskat i den 2. krisealder ( i.e. hun var omkring 6 år da hun døde af mavekræft) og vi har mistet
somali/aby i den alder. Mine somalier bliver ofte rigtig gamle - jeg hører jo nu fra folk som har mistet deres første Dushara somali - og her taler vi om katte
der er mellem 17 og 19 år gamle. Af gode årsager ved jeg endnu ikke hvor gamle mine abyer bliver da jeg ikke har opdrættet dem sålænge.

Men generelt vil jeg sige, at alder har ikke noget med racer/huskatte at gøre. Godt nok kan katte være genetisk disponeret for problemer - men det ses jo
i lige så høj grad hos huskatte ( tænk blot på hvad man læser her eller hører fra andre man kender der har huskatte) som hos racekatte. Efter genetikken
har det noget at gøre med hvordan kattene lever og bliver behandlet OG hvor langt ejerne vil gå for at få katten til at klare sig igennem.

Min ældste kat er en Korthårs somali - eller abyssiniervariant - hankastrat. Han er født i december 1994 så bliver 17 år snart. Men jeg er ikke i tvilv om,
at der er folk der ville have aflivet ham for længe siden. Dels har han nyresvigt og dels skider han over alt :argh: og intet vi har gjort har ændret på noget af dette.
MEN - vi har den filosofi at sålænge han er glad, kommer for at kæle, går rundt og hygger sig, spiser sin mad m.m. så skal han også have lov til at leve. Han kan jo ikke gøre for at han har fået nogle skavanker med alderen.

Så livsalder har også noget at gøre med ejeren af katten.

Derfor er det utroligt svært at lave en rigtig statistik. For der er så mange ting der har indflydelse på hvorlænge katte lever.[/QUOTE]Du kunne da også være så service-minded, at indrette dit hjem som en stor kattebakke, så ville der aldrig ske “uheld”. :cool2: Og sikke en flot alder, herren er oppe på.

[QUOTE=Maibrit;734164]Jeg har desværre ikke noget at byde ind med, men en gennemsnitlig alder for vores forrige udegående huskatte er maks. 5 år. Desværre har trafikken taget de fleste af dem. Endnu en årsag til at mine nuværende katte lever et dejligt indendørsliv.

Du kunne da også være så service-minded, at indrette dit hjem som en stor kattebakke, så ville der aldrig ske “uheld”. :cool2: Og sikke en flot alder, herren er oppe på.[/QUOTE]

:lol: Til gengæld bruger vi et utrolig antal køkkenruller som vi heldigvis køber billigt i Tyskland :høhø:
Genetix er bare en skøn kat og selv om jeg da godt kan have dage hvor hans “uheld” er irriterende :argh: så holder vi jo utrolig meget af ham. :hjerte:
Så at han koster lidt ekstra arbejde og køkkenrulle kan vi godt leve med.

[QUOTE=Teresa Guldager;734181]:lol: Til gengæld bruger vi et utrolig antal køkkenruller som vi heldigvis køber billigt i Tyskland :høhø:
Genetix er bare en skøn kat og selv om jeg da godt kan have dage hvor hans “uheld” er irriterende :argh: så holder vi jo utrolig meget af ham. :hjerte:
Så at han koster lidt ekstra arbejde og køkkenrulle kan vi godt leve med.[/QUOTE]Så længe, at han har livskvaliteten i orden og ellers er “nogenlunde” rent helbredsmæssigt, ville jeg nok også kunne overskue, at fjerne lidt “uheld”. Rigtig dejlig historie ellers Teresa, Genetix lyder til at være en rigtig veteran hyggemis.

Enig med Teresa i “krisealdrene” - killing og ca. 6-7 års alderen. Jeg ser heller ikke den store forskel på huskatte og racekatte. Jeg synes mine birmaer ser ud til at have udløbsdato som regel mellem 13 og 14 år. Der er selvfølgelig udsving til begge sider, men 13-14 år ser ud til at være median alderen.
VH
Susanne

Donna: 11 år (cancer)
Ditte: 12 år (formodentlig svigtende indre organer, kombineret med et års nedtrykthed over at miste sin søster, som jeg personligt tror har været medvirkende til at svække hende)
Begge siamesere.

Når man regner gennemsnitsalder ud for f.eks. katte, så skal man jo altså ikke regne dem med der dør af udefra kommende faktorer som f.eks trafikdrab, jægeres kugler, aflivninger af andre årsager end sygdom o.s.v…for det fortæller jo intet om hvor gamle kattene kunne være blevet

Gennemsnitsalder beregnes ud fra hvor gamle dyrene blev da de døde en naturlig død af alderdom eller hvornår de dør/må aflives grundet sygdom.

Det er de eneste realistiske faktorer at tage med i beregningerne.

Og ud fra det tror jeg, at visse racers gennemsnitslevealder er noget lavere end andres og meget lavere end huskattes gennemsnitslevealder