Giardia

Ja, som overskriften lyder, har jeg været uheldig at få Giardia herhjemme, så alle 3 katte herhjemme, har fået det… Fik undersøgt afførringen fra 2 af kattene i mandags hos skovlunde dyreklinik, af Stig Feldballe, som gav en super god og hurtig service, så jeg fik hurtigt svar samme dag, på prøverne… Nu er de så røget på en 8 dags pillekur på panacur…

Fik af vide, at det hele herhjemme, skal vaskes, for at undgå smitte igen, nå behandlingen er ovre… Så nu kommer mit spørgsmål !.. Legehuler/legetøj, hvad gør man der, mht rensning ?

Og er der nogle fra nordsjælland eller københavns området, der ligger inde med en damprenser jeg kunne låne, eller ved hvor man kan leje sådan en… Blev anbefalet at gøre huset rent med sådan en…

Da Skaldepanden havde det (en lang og sej kamp med både Panacur og Flagyl) var det “kun” kattebakker, gulvareal, mad- og vandskåle, der blev gjort rent. Kattebakken og skålene blev skoldet, mens gulvarealet blev gjort rent med en damprenser. Vær opmærksom på at gulvet ikke er vådt efter endt gulvvask. Giardia har nemlig en glimrende “grobund” i våde områder.

Ligeledes vil jeg anbefale dig at give kattene Probios, da det stabilisere maven. Det havde i hvert fald en god effekt på Skaldepanden. Måske, at du kan købe noget hos Lis, hvis hun stadigvæk har noget liggende.

Held og lykke med at komme af med parasitten. :kryds: :kryds:

Hvad gør man egentlig med gulvtæpper? Altså vi har faste tæpper over hele huset (undtagen køkken/bad selvfølgelig) så der kan man jo ike sådan damprense… men hvordan spredes/overlever den møgparasit? Bare hvis :kryds: man skulle være så uheldig at få den indenfor engang…

Jeg skrev for et par år siden en artikel om Giardia - den er stadig aktuel

http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf

vask det hele en gang - men lad være med at vaske alting hver dag - så er alting fugtigt og fugt er din største fjende… parasitten ELSKER fugt…

kogevask og skold/damp hvis muligt - men lad være med at gøre tingene panisk… dvs overdrevet overdrevet… hold mad og bakker i hver sin ende af huset og begræns deres vandforbrug til 1 skål hvis muligt… sørg for at skifte den hyppigt…

jeg har haft giardia… og jeg kom af med det efter første forsøg fordi jeg ikke nøjedes med 8 dages panacur - jeg tog 28 dage i rap - de fleste skreg OVERKILL - men hallo - jeg havde ikke en eneste gensmitning,… jeg var af med bæsterne i første hug… hvis du er uheldig rammer 8 dage bæsternes cyklus således at du TROR du er af med dem - kun for at opdage at deres livscyklus på 21 dage (tror jeg nok det er ) er blevet misset af kuren :slight_smile:

jeg var heller ikke overdrevet - jeg skiftede gruset hver 4 dag og vaskede bakkerne i det halve interval - lad være med at bruge så meget grus at du ligefrem spilder det - hav hellere 2 bakker du skifter mellem så du kan skolde nr 2 og få den HELT tør inden du bytter den… husk at ovnen på 50 grader varmluft er fantastik til at tørre bakker :slight_smile:

du skal nok komme af med det… - klip kattene HELT tæt bagtil så de ikke slæber det med rundt i huset… det er det bedste du kan gøre :slight_smile: og husk - meget tørre miljøer er ikke optimalt for parasitten, så vask alting en gang men lad være med at gøre dit hjem fugtigt…

Jeg ved faktisk ikke hvordan man gør med tæpper der sidder permanent fast, støvsuger rigtig meget ? :S
Men jeg ved at parasitten smitter via afføring, også derfor at det smitter til de andre katte i hjemmet, hvis de bruger samme bakker, og vasker hinanden osv… Og den smitter på den måde at den skal ind via munden og så passerer den ned igennem systemet og sætter sig fast… Den kan også godt smitte til/fra andre dyr. Så hvis man har katte ude, kan de være så uheldige at få det fra noget afføring fra et andet dyr…
Jeg ved ikke hvor længe parasitten kan overleve udenfor et dyr, men som jeg har forstået det, trives den også godt fugtige steder, så derfor skal man være omhyggelig med at tørre efter, hvis man damper af, vasker gulve !

Til en information, kan det også smitte til mennesker !!

Ja, er uheldet ude. Kattene her har haft det TRE gange - jeg blev ikke smittet.

Det anbefales ikke at give Panacur længere end højst 10 dage i rap

[QUOTE=TrekkieGrrrl;938759]Hvad gør man egentlig med gulvtæpper? Altså vi har faste tæpper over hele huset (undtagen køkken/bad selvfølgelig) så der kan man jo ike sådan damprense… men hvordan spredes/overlever den møgparasit? Bare hvis :kryds: man skulle være så uheldig at få den indenfor engang…[/QUOTE]Vores damprenser kan også tage tæpperne. Der medfulgte nemlig sådan en “dims”, så tæpperne også kan få en omgang damp.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;938772]Ja, er uheldet ude. Kattene her har haft det TRE gange - jeg blev ikke smittet.

Det anbefales ikke at give Panacur længere end højst 10 dage i rap[/QUOTE]

Stig Feldballe anbefalede også kun 8 dage, og derefter tar han en ny afførings prøve…

Og nogle der har en damprenser i hjemmet, eller ved hvor man kan leje sådan en ?

Jeg går med livrem og seler, så jeg behandler ikke kun med Panacur.

Sidste gang slap jeg af med dem i første forsøg, fordi jeg forlangte at behandle med både Panacur og så det, jeg aldrig kan huske, hvad hedder :wink:

Og så gav jeg dem en kur på 2 x 7 dage med 7 dage imellem (mener jeg).

Jeg gjorde så bakkerne rene hver dag.

Du kan købe en hos Harald Nyborg for godt og vel 700 kr. Det er en af de bedste ting jeg har købt af “ting med ledning i” - og dem har jeg ellers en del af L

og du måtte såmænd gerne låne min, men der er lidt langt fra Århus til Slagerup :frowning:

Ellers kan du investere i en “billig” model. Jeg har fundet en inkl. ekstra klude på Coops hjemmeside: Damprenser tilbud | Køb damprensere & alt til gulvvasken | Coop.dk

Selv har jeg en lidt dyrere udgave fra Black and Decker, og den har i samarbejde med min robotstøvsuger bare hjulpet på den daglige rengøring - også selvom, at vi ikke har Giardia. Og så slipper man for at bruge alverdens kemikalier med diverse parfumestoffer i.

Tak for info… Men hvad gør i, med legehuler og ligende ?