jeg har en gigt-kat på ja hun blir snart 6.
Det første rigtige tegn er typiske hvornår man opdager “smerter”/irritation…
det er typisk i årstidsskifte - altså forår og efterår - at det er værst!
Dyrlægen kan også mærke hvis der er asymmetrisk muskulatur. Min hunkat har tydeligt mere muskel i venstre hofte end højre hofte, mens højre ben er mere muskuløs en venstre. Det kommer af hvordan hendes gigt sidder i hofte/knæ forskudt på bagbenene.
Det er vist det mest “mærkbare” dyrlægen har at gå efter. så om de har smerter når man strækker benene i yderpositioner (trukket frem og tilbage)
så kan man selvfølgelig røntgen fotografere for at se tegn på gigt, det er dog svært hvis ikke enten dyrlægen er MEGET dygtig til at se på billeder/er god til det i forvejen pga. mange hd billeder fra hunde - eller også skal det være noget fremskreden for at det kan ses på så små hofter på katte.
Jeg har selv været på radiograf uddannelsen og nåede en del billede kiggeri og lærte at genkende slidgigt (primært hofter) og ledegigt (primært hænder og fingre) hos mennesker - og jeg synes faktisk man sku kigge meget godt efter på Devouees billeder! for katteled ER bare noget mindre end hundes, så billederne bliver altså lidt anderledes at kigge på…
Devouee får metacam hver morgen. Det sku være det eneste smertestillende som er godkendt til “kronisk sygdom” - det sku være testet hen over +3 år uden at give organskade, for at blive godkendt til det eller sådan et eller andet. det var noget med at bivirkninger ikke være livsforringende eller sådan et eller andet fancy.
Men metacam sku i hvert fald være eneste godkendte præparat til at behandle med “resten af livet, hver dag”.
Herhjemme skulle jeg først starte op i 4 uger så hendes krop blev “dækket godt ind” - og så ku jeg halvere dosis. Man får sådan en sprøjte med til det, hvor man giver 1 enhed pr. kg kat. i starten.
Når de så er dækket godt ind, kan man halvere det og se an, hvis katten viser irritation øger man dosis, til irritation-symptomer forsvinder (til man ka se katten er smerte dækket - Herhjemme er det = hun ikke slikker pels af maven)
forår og efterår øger jeg så dosis med en enkelt enhed, da det er der hun har størst ubehag. Jeg starter på det så snart jeg kan mærke gigten i mine egne fingre begynder at generer ekstra meget - det gør den nemlig også forår og efterår!
lige nu er hun på ½ dosis - altså 2 enheder (da hun vejer lige knap 4 kg) - og her om ikke så længe ryger den op i 3 enheder.
De fleste katte kan lide Metacam heldigvis.
Herhjemme tog det 14 dages “tvangsfodring”, hvor sprøjten stikkes ind i siden af munden og så ellers indholdet trykkes ind i munden - men nu står hun troligt hver morgen og venter og miaver efter mig - “kom så med mit metacam!”. Hun slikker det bogstaveligt talt fra sprøjten
hun ser det som slik 
efter hun startede behandlingen har hun ændret sig radikalt
hendes aktivitets niveau er steget betydeligt! hun springer mere rundt end hun plejer - hun leger aktivt igen med sin mus og springer gerne 1,5 meter op i luften efter Da Bird! :yah:
men jeg har så indrettet lejligheden efter det nu. Hendes spring afstande til alt er blevet gjort kortere. har købt en skammel som står foran vinduet, hvor hun gerne ligger. Om dagen er min seng ALTID redt op til sofa, så hun kan hoppe op på sofaen, så sofaryggen, derefter kommoden og så op på hendes hylde op over sofaen :høhø:
Men generelt skal de holdes aktive for at undgå overvægt - uden at de skal lave kraftfulde lange hop for meget! Det er lidt en balance gang! Men efter jeg har omrokeret lidt, så er hun begyndt at være mere over alt. Så hun laver mange små hop hele tiden og på den måde holder sig i gang uden at overbelaste hofter og bagben 
ud over det så får de fiskefoder som tørfoder og så tun en gang i mellem for at få lidt fiskeolie i hende (hun er meget kræsen, så kan ikke barfe hende med fisk desværre… det sku vist eller være ret godt) . Fiskeolie (især laks!) sku være rigtig godt til ledende.
Der er mest forskning på hundeområdet - men “principperne” sku være det samme. Så man kan lære rigtig meget ved at søge omkring det på hunde også