Gigt i hænderne

Min mor er meget plaget af gigt i hænderne og det bliver værre og værre, især her om vinteren har hun svært ved at bruge sine hænder. Det eneste lægen har sagt er at hun skal stå med hænderne under varmt vand eller spise noget smertestillende, men det hjælper ikke, og hun kan jo ikke vaske op 24 timer i døgnet.

Er der nogen her inde der har nogle gode råd/ved hvad man kan gøre, så det kan afhjælpe smerterne (mere eller mindre) og hun kan bruge sine hænder nogenlunde igen, også om vinteren?

Jeg har slidgigt i mine fingre (pipled) de yderste fingerled. Jeg er mest plaget af gigten i vådt vejr, altså de kolde, grå regnvejrsdage, hvor temperaturen ligger mellem 5 - 15 grader. I frost er det meget bedre.

Men jeg er begyndt at bruge hybenpulver og jeg synes det hjælper. Jeg har købt mit som pulver, hvor jeg bruger ca en spiseske om dagen. F.eks rørt i lidt ylette, ymer eller andet. Man kan også få det som kapsler, der tror jeg man skal tage 2 x 5 kapsler om dagen, men det er alt for dyrt efter min mening :slight_smile:

Og så skal hun selvfølgelig holde hænderne varme.

De her handsker skulle efter sigende være geniale Handsker fra Back on Track. billigst fra Bot-Shop. … man skal have dem på så mange timer i træk som muligt, nogen sover med dem på.
Jeg fik et par i julegave, men kan ikke rigtigt finde udaf at bruge dem … kan ikke have dem på ved computeren, for musen reagerer kun på hudkontakt og jeg har prøvet at ha’ dem på når jeg strikker, men det kunne jeg ikke rigtig finde udaf :S
Hanne (Mega) og PiaB bruger dem og de er vældig glade for sine handsker :slight_smile:

De handsker Skattekat linker til skulle være geniale. Man må ikke have dem på særlig lang tid til at starte med - man skal trappe op, ligesom man gør med medicin. Men når man har vænnet sig til dem, må man bruge dem alt man lyster (tror jeg).

( Det gælder forøvrigt alle BOT produkterne. De er fantastiske både til mennesker og dyr (har brugt dem til hest og mig selv - og de virker)

Ingefærte: Tag en ingefær rod og skær 10 - 12 meget tynde skiver af, læg dem i en lille gryde. Hæld ca. en liter kogende vand over ingefær skiverne. sæt gryden i kog på komfuret, og lad det simre i 10 min.

Tag gryden af varmen og lad det trække i 10 - 15 minutter, med låg på gryden.

Kom en stor spiseske fuld honning i og rør i gryden til det er smeltet.

Hæld teen gennem et tefilter (brug en tefilter holder), og over i termokanden/tekanden.

Bind en 20 cm lang bomulds snor om teposen i toppen, så ingefær skiverne bliver i posen. Lad teposen følge med over i kanden, og lad snoren hænge udenfor hvis muligt, så den er nem at fjerne når man ønsker det.

Sæt tætsluttende låg på og lad teen stå og trække yderligere et kvarter.

Nu er det klar til at drikke, smager fantastisk både varm og kold og hjælper rimelig godt på smerten i hænderne.

Venlig hilsen
Milles mor :slight_smile:

Tusind tak alle sammen, har sendt rådene videre til min mor og overvejer at give hende handajeenw i fødselsdagsgave :slight_smile:

Gemalen min bruger glucosamin og chondroitin tilskud pga. en brækket nakke i sin tid - det hævder han hjælper.
Og vores ældste hankat har tydelige gigtforandringer i ryggen. Han fodres med tørkost tilsat glucosamin og chondroitin og suppleres med smertestillende, og det har en tydelig positiv effekt på ham.
VH
Susanne

handskerne er i hvert fald uundværlige herhjemme - især i de her nætter med så hård frost :S
Mine hænder SKRIGER her til aften - jeg har siddet i en varm bil hele vejen til city syd, hvor jeg lige skule bruge 5 minutter på at af-ise min il og køre hjem til Aalborg øst; det var lige det der skulle til ,at mine fingerled skriger af smerter :S
Her er varme og de handsker lige det der skal til - skal lige have varmet mine hænder lidt op, før jeg kan gå i seng - de kræver nemlig den naturlige kropsvarme for at virke…

Jeg er faktisk også selv startet op på glukosamin her for 3 uger siden (pga. frosten blev for meget for mig :S )… er spændt på om det har effekt på længere sigt…

men ellers små varmepuder til hænderne - jeg får super hurtigt kolde hænder pga. nedsat blodomløb i de led der er dårlige… har kan varmepuder gøre det lidt nemmere :slight_smile: jeg bruger helt alm. små hvedekerne puder som bare lige ryger 1½ minut i mikroen og så sidder jeg med dem i 2-4 minutter af gangen og kan så arbejde videre med hænderne i ½-1 time bagefter, selvom de ellers var godt stive til at starte med…:slight_smile: det er nemmere end sidde med dem under varmt vand konstant!

[QUOTE=Mette S;785774]Min mor er meget plaget af gigt i hænderne og det bliver værre og værre, især her om vinteren har hun svært ved at bruge sine hænder. Det eneste lægen har sagt er at hun skal stå med hænderne under varmt vand eller spise noget smertestillende, men det hjælper ikke, og hun kan jo ikke vaske op 24 timer i døgnet.

Er der nogen her inde der har nogle gode råd/ved hvad man kan gøre, så det kan afhjælpe smerterne (mere eller mindre) og hun kan bruge sine hænder nogenlunde igen, også om vinteren?[/QUOTE]
Undskyld mig, men det var da en ubehagelig læge! :S

Jeg vil anbefale dig (din mor) at læse her http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/alternativ+behandling/naturlægemidler+og+kosttilskud
Både det generelle afsnit, og afsnittene om de enkelte produkter. :slight_smile:

[QUOTE=Tea;786355]Undskyld mig, men det var da en ubehagelig læge! :S

Jeg vil anbefale dig (din mor) at læse her http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/alternativ+behandling/naturlægemidler+og+kosttilskud
Både det generelle afsnit, og afsnittene om de enkelte produkter. :)[/QUOTE]

Jeg er enig, også derfor jeg for snart et år siden valgte at skifte læge. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort på den front. :slight_smile:

Og tak for link, jeg sender det videre til min mor.

Og sender også Jeres råd - Pia og Susanne, videre.

tak :slight_smile:

Jeg har gigt og tager D-vitamin, kalk, Fiskeolie, 4x2 pamol sammen med gigt medicinen Diclon… hver dag Der er tintet at stille op når smerterne, andet end at forsøge at smøre ledene lidt med bevægelse. Varmtvandsbasin er også en god ide på de dårlige dage.

Der er frit lægevalg i dag og er man ikke tilfreds så skal man da bare skifte.

Jeg ville nødigt undvære mine BOT-handsker. Jeg bruger dem om natten og når jeg vågner, er mine hænder varme, smidige og smertefrie.
Drømmer om både trøje med lange ærmer og lange underbukser i samme mærke.

Nu kommer det jo også an på, hvilken slags gigt det er. Både leddegigt og slidgigt kan angribe hænderne (ved leddegigt ofte som det første), men behandlingen er overhovedet ikke den samme. Er det leddegigt er det vigtigt at komme i ordentlig behandling. Har hun ondt andre steder? Sovende fornemmelser? Træthed? Jeg synes hun burde kigges på at en reumatolog og ha’ taget nogle blodprøver.
Tag kontakt med gigtforeningen. De har en telefonlinje, hvor der sidder erfarne folk ved telefonerne. Og som Tea siger, kig på deres hjemmeside. Glucosamin, ingefær og hyben kan hjælpe på slidgigt, men ikke leddegigt. Fiskeolie kan hjælpe på leddegigt. Hvis man har leddegigt skal man holde sig fra midler man ved styrker immunsystemet (ecinacea, ginsing…)
Felden-gel (en smertestillende creme) kan hjælpe lidt på evt morgenstivhed :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;786598]Nu kommer det jo også an på, hvilken slags gigt det er. Både leddegigt og slidgigt kan angribe hænderne (ved leddegigt ofte som det første), men behandlingen er overhovedet ikke den samme. Er det leddegigt er det vigtigt at komme i ordentlig behandling. Har hun ondt andre steder? Sovende fornemmelser? Træthed? Jeg synes hun burde kigges på at en reumatolog og ha’ taget nogle blodprøver.
Tag kontakt med gigtforeningen. De har en telefonlinje, hvor der sidder erfarne folk ved telefonerne. Og som Tea siger, kig på deres hjemmeside. Glucosamin, ingefær og hyben kan hjælpe på slidgigt, men ikke leddegigt. Fiskeolie kan hjælpe på leddegigt. Hvis man har leddegigt skal man holde sig fra midler man ved styrker immunsystemet (ecinacea, ginsing…)
Felden-gel (en smertestillende creme) kan hjælpe lidt på evt morgenstivhed :)[/QUOTE]
Jeg savner enig-knappen. :slight_smile: