Hvis linket virker, så er det en video af første gang Whiskey fik serveret Hill’s j/d … ommm nommm nommm
Når der er omslag i vejret, så påvirker det stadig Whiskeys led. I de her dage er han mere fx. immobil (og har lige fået smertestillende). Det er som hos mennesker - gigt gør ondt i leddene, når man skal i gang. Når først leddene er blevet varmet op, så går det meget lettere, men hvis man som Whiskey har ondt, så er man tilbøjelig til at holde sig i ro. Et godt foder mod gigtsmerter, smertestillende og måske et tilskud der hjælper på smertende led er vejen frem. Katten sætter også pris på, at dens yndlingssteder er lette at komme til (og lune). Hvis yndlingspladsen fx. er i en vindueskarm, så kan man sætte en lille skammel foran, så katten ikke skal hoppe så højt
Ja, den er synlig nu mums, det er lækkert tænker Whiskey vist
Det er altid noget, at katten (i hvert fald i dit tilfælde) vil holde sig mest muligt i ro, når det gør ondt. Men jeg synes det er dejligt at så små mængder smertestillende kan hjælpe - og ikke mindst, at det (ofte) ikke er nødvendigt at smertestille hver dag året rundt.
Mille har i flere år haft niveauer til så godt som alt. Men hun er et fjols. Hun springer nemlig ned fra fx vindueskarme direkte på gulvet, til trods for hun kan tage turen ned over 3 niveauer. Men igen. KAT!!! Jeg er spændt på hvordan hun reagerer på alt det her. Hun har aldrig haltet, men har stive forben og de virker lidt “tykke”, når man mærker på dem. Jeg håber sådan hun kan få et tilfredsstillende liv uden for mange smerter. Hun er bare 8 år, så det er jo ingen alder for en lille missedame
Jeg håber I vil se en stor forskel med Hill’s j/d og de andre tiltag
Katte og smerter er noget “tricky” noget. De er så gode til at skjule smerte, og til at fungere næsten normalt selv om de har store smerter. Derfor er det vigtigt, at man er obs på sin kat, og ser de små forskelle i dens daglige adfærd. I forhold til gigtsmerter kan det fx. være, at den sover/hviler mere, at den er længere tid om at komme i gang efter hvile, at den løfter poterne når den sidder, at den halter lidt, at den ikke kan holde sin pels så godt mere (fordi det gør ondt at vride og vende sig i alle de “mærkelige” stillinger) osv.
Jeg har lige redt Whiskey. Han stod på et bord, og selv om han har ondt i poterne lige pt. så hoppede han alligevel ned fra bordet … og uden at vise tegn på smerter Han er stor, han er lidt for rund, men stadig adræt og lynhurtig på sine poter (smerter eller ej). Anden gang han ville hoppe ned, var jeg dog hurtigere og løftede ham ned
Her er lidt info fra et af de PawPeds internetkurser jeg har været på. Det forklarer lidt om katte og smerter samt de fysiske og psykologiske faktorer.
[I]Cats do not have the same reaction to pain as humans or dogs, for two reasons.
If we compare cats and humans, the cat has a far better developed system for the distribution of endorphins. Endorphins are a kind of neurotransmitter that is the body’s equivalent to opiates such as morphine. Endorphins and opiates are the most efficient painkillers we know. The effectiveness of the cats endorphin distributing system is why a cat can function normally even though it is in great pain.
If we compare cats and dogs one finds that cats make a real effort to hide pain. A dog is a pack animal and can expect to get help from other members of the pack. A cat, being mostly solitary, will not show pain since that will attract both larger predators and competitors for the cat’s territory.
[/I]
Tusind tak Hanne Jeg sender alle dine/jeres fantastiske og hjælpsomme input videre til min veninde. Hun er så ked af det og tror hun har gjort noget galt. Men som du skriver, skjuler katten jo sin smerte. Så hun har ikke kunnet gøre mere end hun har gjort. Nemlig at tage Mille til dyrlægen, da hun følte der var et eller andet galt.
Hvor kan man købe Artroflex?
Der findes åbenbart en smagstilpasset variant til katte - og det giver da håb om at det vil glide ned - men jeg kan kun finde det til hunde og heste.
Den kan købes hos dyrlægen. Den er nemlig tilpasset kat og Mille (venindes kat) får det blandet i sit vådfoder og spiser det uden prolemer. Modsat Canosan fx Den til katte er en gel/olie, hvor imod til hunde og heste kan man (også?) får det som pulver.
Aha tak så håber jeg, at en af dyrlægerne heromkring har det på lager. Og HÅBER at mine katte vil have det.
Det må vel smage lidt af musling, og jeg tror, det er den smag, mine katte ikke kan lide ved Canosan og Athlet fx (de bakker baglæns, når de bliver budt på det). Men nu så jeg jo lige, at andre kræsenkatte godt vil have Artroflex, og så vil jeg da lige prøve om det også glider ned her.
[QUOTE=Tinkavera;1288012]Aha tak så håber jeg, at en af dyrlægerne heromkring har det på lager. Og HÅBER at mine katte vil have det.
Det må vel smage lidt af musling, og jeg tror, det er den smag, mine katte ikke kan lide ved Canosan og Athlet fx (de bakker baglæns, når de bliver budt på det). Men nu så jeg jo lige, at andre kræsenkatte godt vil have Artroflex, og så vil jeg da lige prøve om det også glider ned her.[/QUOTE]
Nu har kattene jo en meget bedre lugtesans end os, men den lugter slet ikke af fisk/musling, så de må have fundet noget, som neutraliserer den duft.
Jeg håber I vil se en stor forskel med Hill’s j/d og de andre tiltag
Katte og smerter er noget “tricky” noget. De er så gode til at skjule smerte, og til at fungere næsten normalt selv om de har store smerter. Derfor er det vigtigt, at man er obs på sin kat, og ser de små forskelle i dens daglige adfærd. I forhold til gigtsmerter kan det fx. være, at den sover/hviler mere, at den er længere tid om at komme i gang efter hvile, at den løfter poterne når den sidder, at den halter lidt, at den ikke kan holde sin pels så godt mere (fordi det gør ondt at vride og vende sig i alle de “mærkelige” stillinger) osv.
Jeg har lige redt Whiskey. Han stod på et bord, og selv om han har ondt i poterne lige pt. så hoppede han alligevel ned fra bordet … og uden at vise tegn på smerter Han er stor, han er lidt for rund, men stadig adræt og lynhurtig på sine poter (smerter eller ej). Anden gang han ville hoppe ned, var jeg dog hurtigere og løftede ham ned
Her er lidt info fra et af de PawPeds internetkurser jeg har været på. Det forklarer lidt om katte og smerter samt de fysiske og psykologiske faktorer.
[I]Cats do not have the same reaction to pain as humans or dogs, for two reasons.
If we compare cats and humans, the cat has a far better developed system for the distribution of endorphins. Endorphins are a kind of neurotransmitter that is the body’s equivalent to opiates such as morphine. Endorphins and opiates are the most efficient painkillers we know. The effectiveness of the cats endorphin distributing system is why a cat can function normally even though it is in great pain.
If we compare cats and dogs one finds that cats make a real effort to hide pain. A dog is a pack animal and can expect to get help from other members of the pack. A cat, being mostly solitary, will not show pain since that will attract both larger predators and competitors for the cat’s territory.
[/I]