Gigt symptomer?

Du kan heller ikke altid se gigtforandringer (endnu) på en røntgen. I den humane verden ses det yderst ofte at forandringer i leddene først optræder flere år efter patienten har haft ondt og har haft symptomer.

Jeg har selv haft en gigtkat, men måtte desværre aflive ham sidste sommer netop pga. hans gigt (han blev 15 år). Han har været diagnosticeret med gigt i ca 7-8 år. I starten fik han Canosan som tilskud, og sit alm foder. Ret hurtigt stødte der også nyresygdom til, så foderet blev skiftet over først til en blanding af Hills prescription nyrediæt kombineret med Hills prescription j/d. Senere lavede de et kombinationsfoder som både var til nyre og gigt katte. De sidste 4 år af hans levetid fik han smertestillende stort set dagligt. Han fik nyrekontrol et sted mellem hvert halve til hele år. Det varierede afhængig af hvad han udviste af symptomer. Men fælles for hele perioden var at hans nyreværdier ikke ændrede sig nævneværdigt på trods af dagligt smertestillende.

Idag er jeg ked af jeg ikke gav ham smertestillende på daglig basis noget tidligere, og det skyldes at jeg selv har fået gigt (anden type dog). Katte er enormt gode til at skjule de har ondt, det er vi mennesker også! Der er ingen der kan se på mig jeg har ondt - og jeg er de fleste dage nødt til at spise 3X 600 mg ibumetin kombineret med 2000 mg panodil som depot medicin 2X om dagen. På de dårlige dage tager det kun toppen af mine smerter. Pointen med det er at hvis du kan se din kat har ondt, så har han meget ondt! Så igang med det smertestillende middel.

Metacam gives både fordi den er en smertestiller, men den går også ind og dæmper den betændelsesagtige reaktion der foregår i de celletyper der laver ballade inde i din kats gigtramte led. De ting din kats kost indeholder (j/d) går også ind og stimulerer disse processer. Der er for nyligt også kommet et nyt middel på markedet til gigtkatte - Solensia - som der også er mange katte der har rigtig god glæde af. Der er dog nogle bivirkninger hos nogen katte hvor de taber pelsen.

En anden ting der er god at gøre for at hjælpe din kat er at gøre de afstande den skal hoppe kortere, sætte små mellemtrin op fx. til en vindueskarm den godt kan lide at ligge i, så den ikke skal hoppe så højt. Det kan godt være den godt kan, men du kan også være sikker på at det gør ondt på den også selvom du måske ikke kan se det.

Jeg har selv stor glæde af laserbehandling på mine led når de har virkelig dårlige dage, og der er efterhånden en del dyrlæger der også tilbyder laserbehandling. Du kan også få tæpper, varmepuder, selv lave en varmepude etc. der kan hjælpe din gigtramte kat.

Hvis katten har meget ondt (også selvom du ikke kan se det), så prøv at lægge mærke til om den sover mere end den plejer. Det er meget trættende at have ondt hele tiden, så der vil den sove/hvile mere end den plejer. Forsøg også gerne at holde den så fysisk meget igang som muligt - det er også godt for ledene selvom det også er en balancegang ift. at den ikke skal få for meget ondt pga. belastning af ledene. Men hvis du holder den nøje under observation på daglig basis, så vil du hurtigt lære at spotte tegnene på gode/vs dårlige dage

7 Synes om

En lav kattebakke kan også være en god ting. Evt. en bakke uden grus med ‘puppy pad’ i …det vil min helst bruge når han er inde og skal tisse.

Tænker ujævne underlag med grus kan være ubehageligt…og svært at styre bevægelser…han tisser helst uden for. Sandkassen udendørs vil han dog gerne bruge…

3 Synes om

Ja, enig med Musashi ift valg af bakke. Få endelig tænkt over hvordan indgangen til bakken belaster ledene

1 Synes om

Nu gav vi hende i går første gang metacam og jeg synes at jeg allerede kunne se en forskel.
Også ifølge det link musashi skrev: Hun virker mere afslappet i ansigtstræk. Og hun var ude og tog en længere tur en hun plejede. :slight_smile:
Jeg kan også se forskel i den måde hun bevæger sig på. Så det er jeg rigtigt glad for at jeg nu begyndt med det.

Alle steder hun kan lide at ligge kan hun nå med mellemtrin. Det med bakken skal jeg i hvertfald også tænke over! Hun vil helst lave udenfor eller i hendes lille catio. Denne skal også tilpasset lidt efter det behov, hun nu har. Men det vil ikke gør noget hvis hun også har noget indenfor hun har nemt bed at bruge.

6 Synes om

@Vipstosen du skriver at man kan selv lave en varmepude.

Hvordan kan man det? :slight_smile:

Fx en 1½ L flaske med så varmt vand den kan holde til også et håndklæde rundt omkring

En bomuldssok med ris el hvedekerne, kan varmes op i mikroovnen. Hvis det er meget varmt kan man efterfølgende pakke et håndklæde om den. Det afgiver varmen godt over længere tid. Hvis du er god til at sy kan du også sy sådan en selv af et større stykke stof. Mon ikke også et gammelt hovedpudebetræk kan bruges. Det skal bare være noget stof der kan tåle at gå en tur i mikroovnen uden at det bliver skadet af det

4 Synes om

Man kan også lave en lille varmepude ved at putte grødris i en sok (lave en knude) og give den ca. 2 min i microen :slight_smile:

Og så evt et håndklæde om

2 Synes om

Jeg fandt lige ud af at jeg har allerede et varmepude med kerner:

https://www.amazon.de/Zollner24-Körnerkissen-abnehmbarer-Baumwolle-Ährenaufdruck/dp/B07DWZB8WN/ref=mp_s_a_1_3?crid=LS6GKG2PCPKU&keywords=körnerkissen&qid=1678705052&sprefix=körnerkissen%2Caps%2C93&sr=8-3

Den bruger jeg selv en gang i mellem til min nakke. :smiley:

4 Synes om

Ja, den kan fint bruges :slight_smile:

1 Synes om