Gigt symptomer?

Hej

Måske har nogen af jer ser noget lignende?

Min kat, som nu er 7 år er begyndt en gang i mellem at “snuble”. Det ser ud til, ligesom man som menneske vrider om med anklen men fanger sig igen. Hun har gjort det et par gang med bagben men nu har jeg også set det med forben.

Hun er heller ikke så smidigt mere eller super glad for at hoppe. Jeg synes hun virker nogen gang også lidt stiv i hoften.

Men nogle dage så ser det ud til at alt er fint og andre dage er værre - som i dag.

Jeg har overvejet at det er gigt hun måske har fået.

Jeg skal nok til lægen med hende.
Men jeg kunne ikke læse nogen steder om det at “snuble”, derfor vil jeg høre jer om erfaringer?

Nadja

Det kan også være noget neurorisk

Hejsa, jeg har været hos dyrelægen med hende i dag og hun konstaterede at det er slidgigt. … så jeg har fået Canosan med hjem og metacam.
Canosan tabletterne er hun vilde med - metasan har jeg ikke givet hende endu. Dyrlægen sagde at jeg kan give hende det i 2 uger og så se.

Men jeg synes ikke at hun ligner til at have konstant smerter. Hun kan hoppe og springe og løbe, hvis hun vil det. Og det er ikke sådan at hun isolerer sig eller noget eller man kan se at hun har det træls. Så jeg tvivler lidt på om jeg allerede skal give hende en kur smertestillende. Det har jo også konsekvenser for organer.

Eller giver jeg hende allerede lakseolie. Og vi prøver at indrette det sådan at hun ikke skal hoppe for at komme på mad etc.

Men jeg kunne tænke mig at høre jeres erfaring med katte som har slidgigt? Hvornår i giver metacam?
Dyrlægen sagde nemlig også at man fremover bare kan give når der er behov. Kan i se hvornår det er “en dårlig dag” eller uge? Og har i nogle råd eller erfaring med hensyn til foder? :blush:

2 Synes om

Ved mange har gode erfaringer med Canosan - og jeg bruger tilsvarende tilskud til min gigthest med stor succes - men min gigtkat kunne ikke tåle canosan, de blev konsekvent kastet op, så der kan jeg ikke bidrage med erfaringer.
Hun blev til gengæld 100 % symptomfri på Hills J/D, så det har min klare anbefaling. :+1:

Jeg har ikke haft behov for at give egentlig smerte behandling i forbindelse med kattens gigt (ud over muligvis lige efter diagnosen, det ligger +10 år tilbage… :thinking:), men er umiddelbart enig med din dyrlæge - viser hun tegn på smerter, bør hun selvfølgelig smertedækkes i perioden.
Hvor lang sådan en periode på smertestillende kan/må være, før der ikke længere er tale om en “periode”, er der nok forskellige holdninger til - men det lyder for mig slet ikke til, at det er der I er…?

3 Synes om

Tusind tak for dit input. Hun kan godt lide at spise Hill’s allerede. :slightly_smiling_face: så det vil jeg i hvert fald tænke over !

1 Synes om

De sidste vel seks års tid har jeg levet med først min forrige kat Emina der havde gigt, og nu min nuværende Alvin. Begge har fået Hill’s Prescription Diet j/d Joint Care Kylling som foder, og Canosan som ekstra.

Katte, vel dyr grundlæggende, er jo gode til at skjule smerte, så det tør jeg ikke selv løbe an på. Jeg har spurgt mine dyrlæger hvad jeg skulle kikke efter, og med begge katte har jeg kunne se små gradvise forandringer. Jeg har ændret ting i hjemmet, så de ikke tager for store spring, og så holde så godt øje jeg kan.

Hvis jeg husker rigtig, prøvede vi at give min Emina Metacam, men hun kunne ikke tåle det, derfor forsøgte jeg med Canosan, og det er jeg så forsat med til Alvin.

Jeg synes ikke jeg har oplevet gode/dårlige dage med mine, men Emina blev kun 12 år, og Alvin bliver 13 i år, så måske de heldigvis ikke har haft det så slemt at jeg kunne mærke forskel på dagene.

4 Synes om

Det er godt at høre at der er katte som kan sagtens leve mange år med gigt, hvis man bare giver dem det rigtige foder og passer på dem. :heart:

3 Synes om

Skal lige være med på, hvad du tænker på her - for hvis det er ad hoc anvendelse af Metacam, altså ved synlige tegn på smerte, så er der for mig at se ikke rigtig noget alternativ?

I vores tilfælde blev jeg “kun” opmærksom på, at det var noget galt, fordi katten haltede - hvilket jo er et åbenlyst tegn på smerte.
Hun bevægede sig helt normalt igen efter kort tid på J/D, og jeg så hende aldrig efterfølgende halte.

Jeg havde formentlig, just in case, givet Canosan også, hvis hun altså havde tålt det - men det var klart min oplevelse, at hun fungerede fint på J/D udelukkende, faktisk blev hun generelt mere aktiv end før gigten blev “synlig”, så hun har muligvis gået med lavgradige smerter i en periode inden.
Kan naturligvis ikke afvise, at hun også har haft det efterfølgende, uden at vise tegn - men det kan man vel så i det hele taget ikke, gigt eller ej… :thinking:

4 Synes om

Enig, er det ad hoc anvendelse af Metacam, må man jo gå efter synlige tegn. Det er dog ikke noget jeg selv har erfaring i. Og nu fik jeg lige googlet Metacam, og kommer i tvivl om det så var det jeg fik til Eminas gigt, eller om jeg fik det i en anden sammenhæng, eller det var noget andet end Metacam hun fik. Jeg har desværre rigtig svært ved at huske den slags, også hvad angår min egen medicin/behandling.

Men ellers er min personlige holdning er, at eftersom dyr forsøger at skjuler smerte så godt de kan, for selvfølgelig vil jo være smerter de ikke formår at skjule, så tør jeg ikke selv løbe an på at jeg kan se på min kat at den har smerter. Derfor giver jeg det kost/tilskud jeg har fået anbefalet af dyrlæge og andre der har haft gigtkatte, og spurgt ind hvad jeg især skal være opmærksom på. Med Emina var det ryggen og bagben, med Alvin er det forbenene.

Med Emina opdagede jeg det ikke selv, for hun viste ikke tegn på det. Med Alvin har der været en lille forskel, og den forskel er, at han ikke længere hopper lige så langt, hvis der er mulighed for kortere hop. Og det ville jeg nok bare havde tilskrevet alderdom, hvis det ikke var fordi Emina havde gigt, Alvin var så nogle år ældre, før det begyndte hos ham.

4 Synes om

Mit svar gik udelukkende på at give NSAID behandling “efter behov”, som foreslået af @nadja’s dyrlæge - tilskud og/eller foderskift ville jeg bestemt også vælge som permanent foranstaltning…

Så vidt jeg kan se, er vi enige, tror måske bare vi taler lidt forbi hinanden. I mine indlæg har jeg svaret med min grundlæggende erfaring med katte der har gigt, og ikke kun ud fra kost/tilskud, hvilket også er mit indtryk af du gjorde. :slight_smile:

1 Synes om

Jeps - netop derfor jeg spurgte ind til, hvad det var, du “ikke selv turde løbe an på”… :sunglasses:

2 Synes om

Jeg har kat med gigt i ryggen. Han får onsior hver dag for smerter. Cartrophen ca. hver 6 mdr.
Han får råt foder.

Når din kat kun er 7 år gammel ville jeg vægte god mad (råt & vådt) over div. tørfoder ‘prescription’ dieter - af hensyn til hendes overordnede sundhed.

2 Synes om

Det var så faktisk J/D vådfoder, Sortemis fik dengang - hun var ikke den store tørfoder fan, men dåserne gled ned.
Men rent bortset fra det, så tænker jeg nu at forebyggelse/afhjælpning af gigtsymptomer også hører ind under “hensyn til overordnede sundhed”.
Og jeg vil til enhver tid foretrække det, fremfor smertebehandling - men sådan er vi jo åbenbart så forskellige…

2 Synes om

Jeg følger min dyrlæges anbefaling og smertebehandler/giver cartrophen, da jeg ved hvor gode katte er til at skjule smerter - og at de ofte først viser tegn på smerte når det gør meget ondt.

Jeg får taget blodprøver løbende så jeg kan se om smertemedicin påvirker indre organer. Jeg vil være sikker på at min gigt kat er relativt smertefri og får masser af god mad som han godt kan lide…

1 Synes om

Her er redskab til at træne i at kunne se når din kat har ondt…nok ikke helt optimalt for kroniske smerter - men et kik værd.

Man kan også smerte behandle kat og så observere adfærd - det giver typisk også god ide om katten har ondt. Fik du taget røntgen?

1 Synes om

Det gør/gjorde jeg nu også - og vi var heldigvis enige i approach’en…

1 Synes om

Hvis dyrlægen anbefalede at du prøvede at smerte behandle i 2 uger - så prøv det? Så får du ide om hun har ondt…og hvor meget det påvirker hendes dagligdag

Jeg har også købt sådan en trappe her til min kat - den hjælper med at komme op/ned
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B003XSMVBM/

2 Synes om

Tak for alle jeres svar. :slight_smile: Jeg har nu bestillt J/D og jeg tænker også at jeg vil give hende en tur smertestillende. Så kan jeg i hvertfald se forskellen og på hvilke tegn jeg skal være opmærksom på.

3 Synes om

Nej, lægen foreslå ikke at tag røntgen. Hun undersøgte hende bare med hånden.

Og tusind tak for denne link! Den har jeg allerede gemt, rigtigt godt!

1 Synes om