Gigtproblemer og aggressiv

Tidligere skrev jeg om Gaia som desværre ikke har det skide fantastisk og det er desværre ikke blevet bedre - vi har nu været til dyrlæge med hende og de er også ret sikre på det er gigt hun har i det ene forben, men de vil selvfølgelig have hende i røntgen - dette har de dog først tid til om en måned så i mellem tiden har vi fået smertestillende til hende. Vi har selvfølgelig snakket med dyrlægen om det nye medicin der er kommet på markedet - men dette vil de ikke give hende fordi de mener ikke blodprøven var optimal, hun fik taget en blodprøve for 2 mdr siden.

Vi snakkede også kort ang hendes opførsel overfor vores 2 killinger, især det med at hun i starten havde det fint med dem bed dyrlægen især mærke i. Hun mener vi skal observere hendes opførsel overfor killingerne den kommende måned - desværre er hendes aggressivitet blevet tiltagende værre de sidste 3 uger og nu overfaldet hun dem bare de er indenfor 2 meter og det er uden årsag - de gør hende intet og de reagere ofte ved at lægge sig ned eller krumme sig helt sammen når hun er efter dem.

Overfaldene er dertil blevet mere voldsomme - vi har aldrig set Gaia være sådan før og vi har ellers været plejefamilier for killinger m.m hvor hun havde det fint med dem.

Hun har også altid været god med børn og der har aldrig været noget med hende og mine 2 nevøer og min niece. Desværre oplevede vi så i fredags at Gaia angreb min niece uden årsag - hun blev passet hos os fordi hun var syg og da jeg følger hende på toilet angriber Gaia hende og kradser hende på hendes bare ben.
Derudover har jeg især oplevet at Gaia ofte hvæser/brummer ad mig når jeg løfter hende og det har hun aldrig gjort før! Vi er faktisk der hvor vi overvejer at det er bedre at hun får fred - hun har gigt og har tydeligvis så ondt at hun bliver udadreagerende…

Vi er selvfølgelig meget kede af hele situationen og tankerne køre rundt i hovedet på en, vi ønsker bestemt ikke at miste hende, men samtidig er det tydeligt hun jo har rigtig ondt - på trods af hun får smertestillende dagligt.

7 Synes om

Kan I ikke finde en dyrlæge der har tid til at røntenfotografere hende hurtigere?

5 Synes om

Hvilken ny medicin og hvorfor ikke jf. blodprøverne?! Jeg ville prioritere en dyrlæge der kunne tage røntgen i næste uge og et kiropraktor besøg (Magtor, Tove Due etc. kan anbefales alt efter hvor i bor.) inden jeg gav op. Og ellers så aflivning

5 Synes om

Desværre de er pressede pga sygemeldinger og det skal passe med en dag jeg har fri - eller tidligere fri.

2 Synes om

Når hun har så ondt (hvis det er det der er tilfældet) at hun angriber din niece og advarer dig, så hjælper det ikke at vente så lang tid på dyrlægen. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men der vil uden tvivl kunne findes et alternativ til dine dyrlæger. Men kan det være andet end smerter? Jeg tænker om hun måske kan være blevet lidt dement. Hvordan er hendes kattesprog ellers?

6 Synes om

Hvor gammel er Gaia?

Hvis hun er gammel og har skavanker & smerter så kan de unge katte være stor stress faktor.

For hun er svag og sårbar - og hendes instinkter siger at det er liv & død situation, fordi de unge katte kan tage hendes territorium (= mad, ly, alt det hun kender) fra hende. Sådan ville det jo foregå uden mennesker…derfor kan hun være konstant i ‘angreb er det bedste forsvar’ …

Og det er jo så også ‘liv & død’ hvis du overvejer aflivning.

Hun har haft det fint med killinger da de var små og ikke nogen trussel - det er de så ved at være nu…

Kan du adskille dem? Give Gaia egen mad, vand, bakke, seng og sted hvor de unge ikke kommer. Så hun kan få ro på og føle sig tryg igen.
Hun kan være så gasset op af stress at hun lader det gå ud over alle…som man også kan se med mennesker…

Jeg har også oplevet en gammel kat som altid havde været så sød og rolig fuldstændig slå klik og gå amok pga. en ung hankat.

Eneste løsning er at adskille i min erfaring. Gamle misser har ofte brug for ro til bare at være gammelmis.

8 Synes om

Også min tanke… Det var også derfor Sugieh flyttede ovenpå den sidste tid vi havde hende. Hendes matriarkat var væk, hun havde mistet evnen til at kommunikere med de andre, og det kunne ingen finde ud af.

8 Synes om

Ja, det kan være nødvendigt - med få undtagelser må jeg adskille gamle fra yngre her.

2 Synes om