Glatføre kursus

Jeg har taget det flere gange i bil. Men også da jeg tog til lastbil både forvogn og hænger.

Jeg har kørt en del i Sverige med lastbilen hvor der har været sne, så jeg syntes jeg har lidt øvelse

Syntes det skulle være lovpligtig måske hver anden år så man ikke glemte det

[quote=R500;497762]
Syntes det skulle være lovpligtig måske hver anden år så man ikke glemte det[/quote]

Nej, det glemmer man altså ikke hvis man har fattet hvad det går ud på…det er jo ikke en indviklet videnskab man glemmer…men ganske simple reaktionsmønstre man blot skal have “kodet ind”

Jeg var på glatbane, da jeg tog kørekort, men da lå der sne i forvejen, så vi fik ikke så meget ud af det.
Men sidste vinter deltog jeg i et glatførekursus, der varede 2,5 måned :p:høhø:

jeg vil gi dig delvis ret, for det er jo alm viden akurrat som det er at lære at køre bil, MEN biler reagere ikke ens og som sådan skal de heller ikke køres på samme måde(håber du forstår hvad jeg mener) og får man evt en ny bil er det måske på sin plads at man lærer 100% hvordan den nye bil reagere og hvor grænserne for bilen er henne.

[quote=R500;497762]Jeg har taget det flere gange i bil. Men også da jeg tog til lastbil både forvogn og hænger.

Jeg har kørt en del i Sverige med lastbilen hvor der har været sne, så jeg syntes jeg har lidt øvelse

Syntes det skulle være lovpligtig måske hver anden år så man ikke glemte det[/quote]

hvert andet år er måske nok at stramme den, men man burde måske indfører at alle bilister hvert 5 år deltog i et kursus som indeholdt en orienterende køreprøve, lidt om de nye færdselsregler og noget praktisk i form af manøvrekørsel,parkering samt glatbane og dette skulle foregå i egen bil

Jo, jeg forstår hvad du mener, men kan ikke rigtigt se sammenhængen med at skulle forny glatførekurset hvert andet år…jeg mener, det er f.eks. 28 år siden jeg var på glaftørekursus og har da nok kørt i mindst 30-40 forskellige biler siden da, i alle forskellige størrelser…og det er jo kun et spørgsmål om, at blive dus med hver bil, for den grundlæggende teknik i at rette op på en udskridning, den er jo den samme hvad enten der er tale om en personbil eller en Scania 164…og det mener jeg da ikke man behøver komme på kursus for

Det synes jeg så bestemt ikke, for det vil bare blive en tvungen udgift som for manges vedkommende vil være umulig at erholde, men samtidigt også unødvendig fordi deres kvalifikationer er i orden…
Jeg synes ikke man med rimelighed kan være for et forslag, der evt. hvert femte år vil påføre indehavere af et kørekort, udgifter på op til 50-60000 kroner…og det vil jo være taksten hvis man skal vise sin duelighed med orienterende køreprøver for hver kategori man har kørekort til…i hvert fald med de takster der i øjeblikket er på området.

Derimod er jeg fortaler for en stramning af kravene til at erhverve kørekort i første omgang.

Denne her video synes jeg illusterere rigtig fint hvorfor det er vigtigt at have prøvet at køre glatbane og taget kurser i brug af teknikker i denne forbindelse

Og gudskelov at ingen kom til skade for uh det kunne være gået meget galt :frowning:

[quote=MoMo;498523]Denne her video synes jeg illusterere rigtig fint hvorfor det er vigtigt at have prøvet at køre glatbane og taget kurser i brug af teknikker i denne forbindelse

Og gudskelov at ingen kom til skade for uh det kunne være gået meget galt :([/quote]

I sådan et tilfælde som i videoen her, hjælper aldrig så mange glatførekurser ikke en disse :wink:
der er tilfælde hvor det er så glat, at man ikke kan stille noget op uanset hvor dygtig man er til glatførekørsel…

Jeg har såmænd prøvet at holde stille med bilen et sted der var meget glat…på helt flad vej…et vindstød fik bilen til at glide ud i rabatten.
Jeg vil gætte på jeg kunne have skubbet min 1½ tons tunge bil med en hånd, så så glat var det
Jeg havde slet ikke kunnet holde stille der hvis det bare havde skrånet en lille smule.

Og jeg har set engang, en lastbil kom kørende et sted hvor det gik lidt opad…op mod et T-kryds.
da chaufføren holdt tilbage for trafikken, holdt lastbilen stille i sådan ca 2 sekunder, så begyndte den bare at glide baglæns nedad…og det var så glat at hjulene bare snurrede da han forsøgte at køre forlæns…heldigvis var der ingen biler bagved og lastbilen blev stoppet da vejen svingede lidt og bagenden skred ned i grøften

Stadigvæk er det ret relevant at kunne teknikker på hvordan du skal håndterer dit styretøj på en galt vej uanset om køretøjet glider på banen eller ej. Hvis ikke man har en grundlæggende viden om det så er det nemt at gå i panik og så er det at kan udvikle sig til noget værre.

Johnny - Det med at lade bilen stå tror jeg i øvrigt at der er en del der her gjort. Snakkede lige med kioskdamen i vores føtex, de havde solgt næsten dobbelt så mange klippekort som normalt, og der er også nogle flere mennesker i bussen end der plejer i disse dage :slight_smile:

Helt ærligt - der er bare nogle mennesker, der ikke burde have kørekort, og det kan nok så mange glatbanekurser og andet gejl ikke ændre på … kørte fx bag en mand i en Mercedes i dag, hvor det så ud som om bilen ville en anden vej end ham med jævne mellemrum. Halvdelen af strækningen på ca. 2 km på motorvej kørte han fx på rumlerillen i siden af vejen, og da vi kom op på Hovedvejen troede jeg på et tidspunkt, at han ville skrabe siden mod autoværnet - og lidt senere gik det den modsatte vej hen over midterlinien på vejen … ved ikke om han var fuld eller bare usandsynligt dårlig til at styre sin bil, men det er ihvert fald ikke særlig betryggende at køre bag sådan en!

jeg har været på glatbane, men da jeg aldrig har følt mig rigtig tryg ved at køre bil, har jeg det meget svært med sne. Jeg har taget mig en kuretur i bil engang og der fandt jeg ud af at jeg har meget is i maven og kan holde hovedet koldt. Men for mig var det at tage kørekort ikke en god oplevelse. Derfor vil jeg ikke køre hvis jeg ikke føler mig tryg, så hellere ringe og være ærlig at sige at jeg ikke kan komme frem.

Jeg har dog heldigvis en mand der er god til at få mig til at øve mig og blive mere tryg. Dog er jeg en af dem der hellere end gerne lader bilen stå hjemme.