Hvor mange af jer, som har kørekort til bil, har egentlig modtaget glatføre kursus?
Jeg fik det i forbindelse med at tage kørekort, men da min mand tog kortet, der var ikke noget som hed glatførebane.
Hvor mange af jer, som har kørekort til bil, har egentlig modtaget glatføre kursus?
Jeg fik det i forbindelse med at tage kørekort, men da min mand tog kortet, der var ikke noget som hed glatførebane.
du mangler bare en : glatfører kursus ifm kørekort og efterfølgende glatførerkursus
jeg tog nemlig et glatfører kursus 3 år efter jeg fik min bilforsikring.
Det var forsikringsselskabet som arrangerede det, og alle som “bestod”/gennemførte det, fik præmienedsættelse
(brandsmart måde at få folk på glatbane!)
jeg har det obligatoriske glatføre kursus og så har jeg 2 ekstra glatførekursus til baghjulstrukne biler fordi jeg kører BMW… det er noget min mand og jeg tog selv fordi vi netop gerne ville lære at styre bilerne ordentligt
jeg synes det burde være obligatorisk at alle fik det fornyet efter 2 år - for at køre i trafikken idag - der føltes det som om 98% af mine medbillister troede deres bil var lavet af sukker
det er fint at være forsigtig men det er ikke fint at være til gene for trafikken fordi man ikke ved hvad man laver… så jeg synes helt sikkert at alle skulle have et sådan kursus eller et genopfrisker-kursus!
Jeg har været på et to-dages glatførekursus i Schweitz arrangeret af BMW. Det var rigtig sjovt, specielt da vi fik free-time til at lege :høhø:
[quote=Battlestar;497433]jeg har det obligatoriske glatføre kursus og så har jeg 2 ekstra glatførekursus til baghjulstrukne biler fordi jeg kører BMW… det er noget min mand og jeg tog selv fordi vi netop gerne ville lære at styre bilerne ordentligt
jeg synes det burde være obligatorisk at alle fik det fornyet efter 2 år - for at køre i trafikken idag - der føltes det som om 98% af mine medbillister troede deres bil var lavet af sukker
det er fint at være forsigtig men det er ikke fint at være til gene for trafikken fordi man ikke ved hvad man laver… så jeg synes helt sikkert at alle skulle have et sådan kursus eller et genopfrisker-kursus![/quote]
Nu ved jeg ikke hvordan vejene ser ud hos jer nu, her i Randers området har der ikke været sneskraber eller saltbil ude efter nattens snefald. Så det er det rene is at køre på. Så lige her skal der køres forsigtigt, men jeg forstår så ikke at folk ikke prøver at afpasse tingene, så de bliver fri for at komme til at holde stille. Og hvis de lige lærer at jo højere gear man kommer i, des mindre chance er der for at man laver hjulspin osv. Det nytter jo ikke at prøve at tage en bakke med is og sne i hverken 1. eller 2. gear, bare se at komme op i gear, så får man bedre fat.
Glatførekurset var for sjovt. ![]()
Jeg tog det med kørerkortet (fik mit i januar). Må ærgligt indrømme at jeg nok godt på nuværende tidspunkt kunne bruge en lektion eller 2 til
Men på nuværende tidspunkt, har jeg kun haft brug for det engang.
Kom ind i en rundkørelse med lidt for meget fart, bremsede blidt ned, men bilen skred bare lige ud. fik rettet op, inden langtid inden vi ramte noget og drejede ud af første ud kørelse. Men tør godt nok ikke at kører i sne. Sidst jeg kørte (var bilen baghjulstrukket) og der skred den i hvert sving. ret ubehagligt, havde på det tidspunkt kun haft mit kørekort i 1 uge.
der er ikke de store problemer herovre - og det er faktisk det jeg beklager mig lidt over… for her i KBH har vi ikke fået ret meget… de startede den præventive saltning ved 9 tiden i går, har kørt hele natten og der er ikke ret mange steder der er noget som helst
der er ryddet de steder det fyger og i det hele taget er hovedstaden slet ikke særlig hårdt ramt…
og det er det jeg mener med at afpasse tingene for der er vi fuldstændig enige… man skal tage varsomt fat NÅR der er behov for det - ikke når det ikke er værre end en alm våd vejbane ![]()
og vi er i øvrigt helt enige ifht at tilpasse gearingen til forholdene…
![]()
Jeg har ikke glatførekursus, tror ikke at det var opfundet da jeg tog kørekort til automobil.
![]()
Kører i øvrigt aldrig selv bilen, har ikke kørt i over 20 år…
![]()
Da jeg tog kørekort var der vist slet ikke noget, der hed glatførekursus - og da jeg har klaret mig mange år i glat føre, har jeg jeg ikke gidet tage kurset efterfølgende.
Glatførekursus var ikke et krav, da jeg tog kørekort. Det var jeg ked af senere, da jeg havde to glatføreuheld med års mellemrum, så jeg kontaktede min kørelærer og bad om at blive sat på et hold, der skulle på glatførebane. Jeg var skrækslagen på glatførebanen og alt for forudseende, så jeg ved ikke, hvor meget nyt jeg egt fik ud af det. Jeg fik bekræftet, at jeg skal køre meget forsigtigt i glat føre - vinterdæk eller ej.
Du lærte da noget. Jeg personligt synes det er vigtigt at man lærer sin egen bil at kende. Hvordan den reagerer i det dårlige vejr, så der har vi gjort det at tage på en øde parkeringsplads en aften, og så “lege” lidt. Man får en meget bedre føling med hvad man selv kan, og hvad bilen kan i det forskellige vejr.
Jeg var i egen bil - den er siden skiftet ud. Jeg havde allerede lært det med forsigtig kørsel - faktisk kommenterede kørelærerne, at jeg så forhindringerne “for tidligt” ift meningen med kurset…
jeg har været på 6 glatfører-kursuser igennem de sidste 24 år og det har været 3 gange i personbil, 2 gang i lastbil, 1 gang i bus og så et 4 timers kursus på motorcykel.
samtiddig finder jeg hvert år når det er glat og der ligger sne en øde p-plads hvor jeg kan lege lidt med bilen, ja det er sjovt, men samttiddig lærer jeg bilen bedre at kende og finder ud af om den står fast og hvor godt den står fast.
jeg syntes når jeg kigger rundt i trafikken at mange , faktisk utrolig mange burde lade deres bil stå hjemme når det er glat, for de er så nervøse for at køre at de sinker al trafik samt skaber mange farlige situationer.
jeg mener at det er oblikatorisk i dag med et glatførerkursus når man tager kørerkort, men udover det syntes jeg det burde være lovbefalet at man efter 3 år med kørekort kom på et udvidet kursus i glatførerkørsel
Jeg har aldrig været på glatførekursus.
Jeg har et islandsk kørekort og dengang jeg fik det, var der ikke noget der hed sådan … overlevede du din første vinter i traffiken, havde du automatisk været igennem sådan et kursus :høhø:
Det har jeg - og jeg er ret god til at køre i glat føre, hvilket også fik os ud af Hobro i går
MVH
Nu er mit kørekort fyldt ud med alle de mulige stempler.
Så ja, jeg har glatførekursus… erhvervet i lastbil og lastbil med anhænger …helt tilbage i 1982 ![]()
![]()
Det allervigtigste m.h.t. glatkørsel, det er at der er ordentlige vinterdæk på bilen…og dernæst, at man kender sin bil og ved hvordan den reagerer i forskellige situationer…og så afhænger en stor del af, at man ved hvordan man skal reagere på det.
I øvrigt er en baghjulstrukket bil absolut nummer et at køre i når det er glat…den skrider lidt lettere ud, javist…men den er så til gengæld så meget lettere at få på ret kurs igen.ofte er det nok bare at slække lidt på gassen…i modsætning til en forhulstrukket bil…den er lidt mere “stabil”, men hvis den først skrider ud, så gør den det ofte i de mest uforudsigelige situationer…og hvis den først kommer i skred, så er den endda meget svær at få bort fra den kurs den nu har taget…
“Det allervigtigste m.h.t. glatkørsel, det er at der er ordentlige vinterdæk på bilen…og dernæst, at man kender sin bil og ved hvordan den reagerer i forskellige situationer…og så afhænger en stor del af, at man ved hvordan man skal reagere på det.”
Enig! Is i maven, når der er is på vejen so to speak:-)
Jeg fik kørekort for 4-5 måneder siden, hvor jeg var på glatbane… Det er jo kun kort kort tid.
Sjovt… Nej - den slags er bare ikke mig. Jeg HADEDE det. Jeg går ind for at man skal TÆNKE sig om, og sætte farten ned.
Nu tog jeg kørekort fra November til maj, så min første køretime var faktisk i sne plus at mine mørke timer var på min fødselsdag og der var det snevejr …
min lærer mente faktisk at jeg ikke mente glatførekursuset da jeg havde været ude i alt slags lortevejr… men jeg tog det … og har ikke fortrudt det ![]()
og det burde opdateres lige som med førstehjælp ![]()