Glaukom - grøn stær

Er der nogle herinde, der har erfaringer med grøn stær hos kat?

Ikke mange. For en hel del år siden havde en af mine allerførste killingekøbere en kastrathan med glaukom. Han endte med at få øjet fjernet, hvilket jo løste hans problem. Han var fritløber i en lillebitte by, og han havde et forrygende liv og levede mange år derefter. Det er ham jeg bedst kan huske, fordi jeg for ikke længe siden snakkede med hende i helt anden anledning :slight_smile:
VH
Susanne

Glemte lige en god henvisning: http://www.vet.cornell.edu/fhc/Health_Information/glaucoma.cfm En af de ting du skal bemærke er at NÅR diagnosen stilles, vil katten ofte have mistet en del af synet allerede. Hvis fjernelse af øjet kommer på tale, skal man altså have i baghovedet at katten muligvis allerede har vænnet sig til dårligt eller manglende syn. Det virker som et voldsomt indgreb, hvis det endelig kommer så vidt, at behandling ikke har nogen effekt, men for katten er det meget vel en god løsning fordi den slipper for smerter.
VH
Susanne

Vi mistede desværre en 12 uger gammel killing pga galopperende grøn stær :confused:
Han havde mistet synet på det ene øje, og det var spørgsmål om meget kort tid før det ville ske på det andet øje.

Det har gjort mig videnbegærlig efter så meget info som mulig om den hæslige sygdom.

Hvis du orker, så er her en god kilde, omend jeg selv kører liiiidt træt inden jeg når til enden :slight_smile: Feline Glaucoma – A Comprehensive Review - PMC
12 uger er godt nok usædvanligt - æv. I det hele taget er det ikke nogen særlig hyppig diagnose hos kat.
VH
Susanne

ved ikke hvor normalt det er med begge øjne på katte, så er der en baggrundshistorie og / eller hvordan er diagnosen stillet på det andet øje…en blødning eller direkte blodprop kan udløse en akut stær…men næppe i begge øjne

På så ung en kat vil der normalt være tale om noget medfødt. Det kan være en arvelig lidelse, eller en spontan mutation i fostertilstanden, men som regel kan man ikke afgøre om det er det ene eller det andet. Dybest set er det heller ikke vigtigt, fordi resultatet jo bliver det samme. Det kendes også hos børn, hvor årsagen heller ikke er helt fastlagt; og det også er en sjældent set lidelse.
VH
Susanne

jo jo, men derfor behøver det absolut ikke at være bilateralt…derfor spørgsmålet

Udmærket pointe. Jeg kan ikke finde ret meget der giver svaret på kat, men jeg kan finde forskellige kilder der henviser til at på børn er ca. 80% bilateral. Der kendes (foreløbigt) 3 recessive gener, der giver medfødt glaukom hos børn. Og her er en lille snippet der giver lidt data til eftertanke, når vi taler genetik - hyppigheden af forekomsten hos mennesker afhænger også af race. “In the United States, the incidence of primary congenital glaucoma is about one in 10,000 live births. Worldwide, the incidence ranges from a low of 1:22,000 in Northern Ireland to a high of 1:2,500 in Saudi Arabia and 1:1,250 among Gypsies in Romania. In about two-thirds of cases, it is bilateral. The distribution between males and females varies with geography. In North America and Europe it is more common in boys, whereas in Japan it is more common in girls.”
Der er et væld af kilder om det på børn, her er en god en: https://www.aapos.org/terms/conditions/55
VH
Susanne

stær er ikke en almindelig kattesygdom…
om de 80% kan føres til katte…tjah why not…men de sidste 20 ?
små killinger med stær ville jeg mistænke havde en hjerneskade der trigger sygdommen, hvis, vel at mærke den er bilateral
– stær hos kat kan imho kun diagnosticeres ved enten for højt tryk i øjet eller skader på synsnerven ( via foto)
det der ligesom pirrer…nej, tirrer mig er udsagnet “det er kun et spørgsmål om tid” - med mindre en af de 2 ovennævnte faktorer er til stede er det rent gætteri (!)
i forhold til for højt tryk er det en fordel at måle hornhindens tykkelse, den kan være fortykket - i sig selv en risiko faktor - men bør regnes med ind i tryk forholdet, da der ellers vil være en fejlvisning ift normalt …jo tykkere hornhinde jo højere vil normaltrykket være - falsk måling
stær hos hund er mere udbredt, men hvilket udstyr de forskellige dyrlæger råder over til diagnosticering ved jeg ikke

Philip havde grøn stær på begge øjne.
Jeg husker ikke begge tal for trykket, men det ene øje var 60.

Hans forløb tog en uge fra vi opdagede at det ene øje så lidt underligt ud, og til at han blev aflivet.
Vores egen dyrlæge mente, at han havde fået et blåt øje. Da det så også opstod på det andet øje, var vi sikre på at der var noget helt helt galt.
Vi fik en akuttid hos en øjenpaneldyrlæge, som gav os den nedslående diagnose efter meget grundig undersøgelse, og aflivede lille Philip.

Øjenpaneldyrlægen sagde at det var medfødt, og at vi ikke skulle være nervøs for arvelighed.
Sådan et tilfælde var 1 ud af en mio.

Trykket blev målt på begge øjne, det var tårnhøjt.
Philip blev lagt i narkose, hvor hans øjne blev undersøgt på alle leder og kanter. Alle synsnerver på det ene øje var ødelagte, og så godt som ødelagte på det andet.
Der var ikke noget at gøre, ud over at aflive ham. Han havde meget, meget ondt.

starter med at rette mig selv…
skrev længere oppe at stær er en unormal kattesygdom …det skulle være GRØN stær …
kattes normaltryk er lavere end menneskers, MENER det ligger pænt under 10, mennesker ligger 10-15
mennesker udvikler akut stær (og defekter i synsnerven) ved tryk over ca 30
trykket kan måles både elektronisk og mekanisk, metoden er identisk med mennesker, der måles i mm Hg - barometermåling
det var godt han blev undersøgt

[QUOTE=Jim;1302573]starter med at rette mig selv…
skrev længere oppe at stær er en unormal kattesygdom …det skulle være GRØN stær …
kattes normaltryk er lavere end menneskers, MENER det ligger pænt under 10, mennesker ligger 10-15
mennesker udvikler akut stær (og defekter i synsnerven) ved tryk over ca 30
trykket kan måles både elektronisk og mekanisk, metoden er identisk med mennesker, der måles i mm Hg - barometermåling
det var godt han blev undersøgt[/QUOTE]

Det normale tryk i katteøjne er 15 – 25 mmHg,

Let forståligt link, for en sprogspasser som mig

[QUOTE=PiaR;1302568]Philip havde grøn stær på begge øjne.
Jeg husker ikke begge tal for trykket, men det ene øje var 60.

Hans forløb tog en uge fra vi opdagede at det ene øje så lidt underligt ud, og til at han blev aflivet.
Vores egen dyrlæge mente, at han havde fået et blåt øje. Da det så også opstod på det andet øje, var vi sikre på at der var noget helt helt galt.
Vi fik en akuttid hos en øjenpaneldyrlæge, som gav os den nedslående diagnose efter meget grundig undersøgelse, og aflivede lille Philip.

Øjenpaneldyrlægen sagde at det var medfødt, og at vi ikke skulle være nervøs for arvelighed.
Sådan et tilfælde var 1 ud af en mio.[/QUOTE]

Stakkels lille kat - der er ingen tvivl om at med det høje tryk har han haft meget ondt. Og det er en situation, der kun giver 2 tunge valgmuligheder - aflivning eller fjernelse af øjet (øjnene i hans tilfælde) I Danmark er der ikke tradition for at der er plads til “special needs katte” i samfundet; vi afliver praktisk taget fra en side af. I nogle lande ville man have foretaget fjernelse af øjnene og valgt at lade ham være blind uden smerter. Ingen af beslutningerne er nemme. Det er en af bagsiderne af medaljen ved opdræt. Nogle gange må man træffe nogle meget trælse valg, der trækker store veksler på ens hjertekapacitet :trøste: Jeg håber I har haft nogen at “læsse af på” og at I ikke helt mister modet.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1302590]Stakkels lille kat - der er ingen tvivl om at med det høje tryk har han haft meget ondt. Og det er en situation, der kun giver 2 tunge valgmuligheder - aflivning eller fjernelse af øjet (øjnene i hans tilfælde) I Danmark er der ikke tradition for at der er plads til “special needs katte” i samfundet; vi afliver praktisk taget fra en side af. I nogle lande ville man have foretaget fjernelse af øjnene og valgt at lade ham være blind uden smerter. Ingen af beslutningerne er nemme. Det er en af bagsiderne af medaljen ved opdræt. Nogle gange må man træffe nogle meget trælse valg, der trækker store veksler på ens hjertekapacitet :trøste: Jeg håber I har haft nogen at “læsse af på” og at I ikke helt mister modet.
VH
Susanne[/QUOTE]

Det var forfærdeligt at være vidne til Susanne.
Den ene dag hoppede han rundt og var en glad lille killing, og så bum - så var han væk :frowning:

Havde han været en ældre kat, havde vi overvejet at fjerne hans øjne og se om det kunne gå. En ældre kat kender hus og hjem på milimeter.
Men det kunne vi simpelthen ikke gøre mod en killing, som dårlig nok var begyndt på livet.
Det ville ikke være fair.

Heldigvis har vi hans bror, som nu har taget pladsen som kommende hankat i Casa Robdrup.
Men det var tæt på at vi bare gav op og stoppede. 2016 var meget, meget stejlt op af en bjergside.

ja ok…det jeg har læst er en undersøgelse med 538 katte …på over 7 år …hvor trykket lå 12.3 mm Hg ± 4

jeg er ikke i tvivl om at i har gjort det rigtige, har selv pjuske med et par matte hornhinder, men hun har dog syn nok til at klare sig

Tak fordi I deler! … selvom det er en trist historie.
:kram: