Gløgg

Har ledt og søgt efter opskrifter på gløgg.

Træt af det skrammel gløgg man kan få som er færdig lavet .

Hvordan laver i Gløgg ?

Det gør jeg ikke meget i. Men jeg kan huske engang at have købt apotekets krydderiblanding til gløgg - jeg tror der er en opskrift med. Den blev i hvertfald det bedste jeg har fået i den retning.

http://www.apoteket-online.dk/ukategoriseret-fra-import/13108-glogg-krydderi.html#

Har hørt nogen sige man skal ligge det i brændevin, portvin eller andet spiritus har fundet flere sådan blandinger men hvordan med at lade dem trække / koge til en en ekstrakt som kommes i rødvin .

Som jeg husker det, kom man krydderiposen ned i lidt af vinen og varmede den - og lod det trække et godt stykke tid bagefter. Men det ER længe siden, jeg kan huske forkert. Faktisk burde man prøve det - :gruble: For jeg kan tydelig huske at det var lysår bedre end det færdiglavede.

Jeg elsker gløgg smagen lugten men syntes ikke jeg har fundet en god opskrift ville så gerne lave den selv fra bunden .

jeg kan rigtig godt lide den her, det er ikke den helt traditionelle
Gløgg med rørsukkersirup
4 pers.
Ingredienser
70 cl tør hvidvin
3 dl hyldeblomstsaft
1/2-1 dl Dansukker Cane Syrup/Rørsukker Sirup
1 dl sultanarosiner
2 kanelstænger
1/2 dl gin
50 g smuttede mandler
Bland vin, saft, sirup, rosiner og kanel i en gryde, og lad blandingen simre under låg i 5 minutter. Tag kanelstængerne op. Tilsæt ginnen og mandlerne. Serveres med det samme.

Mens svigermor altid bruger denne opskrift her:

(6 glas)
Ekstrakt:
4 dl vand
saft og skal af 1 appelsin
saft og skal af 1 citron
2 dl sukker
3 hele nelliker
2 kanelstænger
Desuden:
1 flaske kraftig rødvin
100 g soltørrede tranebær el. rosiner
100 g mandler
evt. ½ dl rom el. cognac

Sådan gør du:

[ol]
[li]Kom alle ingredienserne til ekstrakten i en gryde, og kog dem sammen 10 min. Si den gennem en sigte.[/li][li]Varm rødvin og ekstrakt op i en gryde, det må ikke koge. Tilsæt tranebær, mandler og til sidst evt. rom.[/li][/ol]
Tips!
Du kan også købe mandelsplitter færdig og bruge dem i gløggen.

Velbekomme!

Man kan købe gløgg blanding til at komme i rødvin i de fleste speciel butikker der forhandler vin og lign… Vi har købt en i butikken Hr. Skov som ligger i Blåvand og den var alle helt vilde med