Gnocchi - opskrifter

Grundopskrift m kartoffel:

1 kg kartofler (“gamle” kartofler er bedst)
2 æggeblommer
Ca. 250 g hvidemel - cirka, fordi det kommer an på “dine” kartofler, hvor meget mel, der skal anvendes…
Salt
Olivenolie

Kog kartofler med skræl - det bliver allerbedst, hvis man damper dem, men det er så besværligt igen…
Pil kartoflerne og mos dem varme med æggeblommerne, mel, 1 spiseske olivenolie og lidt salt.
Når dejen har den rette konsisten - så den kan rulles i tommelfinger-tykke pølser - ruller du pølserne og “hakker” dem over ca. 2 cm lange gnocchi.
Kan du lide dem med riller - så behøver du ikke et “gnocchi-jern” - men kan forsigtigt “køre” gnocchi´erne rundt på den fineste del af dit rivejern.
Du kan også lave rillerne med en gaffel…
Placér gnocchierne i et fad du har strøet med mel og lad de færdige gnocchi “hvile” en times tid i køleskabet.
Gnocchi´erne koges i letsaltet vand i 3-4 min. - til de kommer op til overfladen.

[COLOR=#003333]
Gnocchi alla Romana

[/COLOR]

Er runde og flade, og lavet af semuljemel - “semolina” - den inderste stødte del af durum hvedekernerne.

(til 4 pers.)
3/4 liter mælk
200 g semuljemel
80 g smør
1 æggeblomme
En skefuld revet ost - f.eks. emmentaler
Revet muskatnød
Salt
Revet parmesanost

Tilberedning
Bring mælken til kogepunktet sammen med revet muskatnød, salt, 40 g smør.
Skru ned for varmen inden de - mens du rører rundt - tilsætter semulje-melet.
Du skal røre indtil blandingen let slipper grydens bund og sider.
Når det sker, tager du gryden af ilden, og tilsætter æggeblomme og revet ost, mens du stadig rører.
Mens blandingen køler af gør du nogle store tallerkner våde - og her fordeler du “gnocchi-blandingen” i et 1 cm højt lag.
Når blandingen er kold laver du dine “gnocchi alla romani” med et glas på ca. 5 cm i diameter.
På et smurt ovnfast fad placerer du dine gnocchi, og bager dem i ovnen ved 230 til de bliver gyldne.
Gnocchi alla Romana serveres med revet parmesanost og er en ret for sig eller et tilbehør - men du kan også servere dem med klassiske tomatsovse.

[B]Middelalder-Gnocchi
“alla Decameron”

[/B]

Bland semuljemel med hvedemel og masser af revet parmesanost i en skål.

Saml dejen med æg,
og salt den.

Rul dejen i tommelfinger-tykke strimler og skær dem i “hasselnødde-størrelse”.

Kog “gnocchiérne” i suppe i få minutter og spis dem blot med masser af revet os!
grattugiato.

TIP
Ælt ikke “gnocchi-dejen”
for meget - på den
måde får du de
mest “luftige” gnocchi.

Jeg troede Gnocchi alla Romana var ovenbagt og uden kartofler? :slight_smile:

Men jeg skal da vist have afprøvet sådan en opskrift en eller anden dag i en weekend med noget tid :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1026917]Jeg troede Gnocchi alla Romana var ovenbagt og uden kartofler? :slight_smile:
[/QUOTE]

Det er det også… der var gået noget galt med mine indsættelse af tekst fra mine opskrifter :slight_smile:
Tak for at du lige gjorde mig opmærksom på det…

      • Updated - - -

Ups… glemte helt…
Kogte gnocchi kan fryses ned…
Som med så meget andet, kan man lave en kæmpe omgang og dele i mindre og passende portioner.

Og så skal I da også lige have denne her - med tilhørende historie :slight_smile:

Radetzky´s Græskar-Gnocchi

Græskar-gnocchi

Ja, det er ham med Radetzky-marchen.
(Og ham, der stjal Milano-Koteletten )

Radetzky var øverstkommanderende for det østrigske besættelsesstyrker i Lombariet og Veneto indtil samlingen af Italien i 1860´erne.
Radetzky var så glad for Italien, at han siden tilbragte sit pensionistliv i landet sammen med en italiensk elskerinde, der også var en glimrende kok.

Ingredienser
1 kg græskar
100 g rasp
100 g hvedemel
2 æg
Friske salvieblade
100 g smør
Salt

Tilberedning
Radetzkys elskerinde skrællede et orange græskar >> på ca. 1 kilo - fjernede frøene, skar græskarret i små tern og kogte græskarret mørt - ca. 45 min.
I dag bruger man mest at “koge” græskar i ovnen - placer terningerne på bagepapir og dækket af staniol, og lad græskarterningerne bage ved 180 grader i tre kvarter - til de er møre…

Terningerne tørrer på et klæde og moses derefter i en stor skål med æg, rasp, salt og mel.
Dejen rulles til tommelfinger-tykke strimler og skæres i hasselnødde-størrelse store tern.
Koges i spilkogende vand i 3-4 minutter, mens smørret smelter sammen med de friske salvieblade ved lav varme.
Serveres med rigeligt revet parmesanost.